Selly / Blog / Analiza sklepu internetowego – 7 programów do skutecznego monitorowania wyników

Analiza sklepu internetowego – 7 programów do skutecznego monitorowania wyników

Analiza sklepu internetowego wydaje się niezbędna, aby w perspektywie czasu zwiększać zyski zmieniając wygląd sklepu internetowego, asortyment lub strategię marketingową. Wpływ na sprzedaż ma ogrom czynników i trudno jest obserwować wszystkie, jednak zaleca się w analizę sklepu w miarę możliwości, aby wywnioskować, co może sprawdzić się w przyszłości. Mówi się, że rolą specjalisty do spraw marketingu za kilka lat będzie jedynie tworzenie kreacji, ponieważ decyzję o działaniach i rozdzieleniu budżetu na poszczególne kanały podejmą za nas dostępne dane.

Korzystając z programów do monitoringu różnego rodzaju danych dobieranie odpowiednich działań stanie się dla nas lub naszych pracowników znacznie łatwiejsze. Pozwoli nam to również na bieżąco analizować wyniki i sprawdzać, w co warto zaangażować większe środki.

Analiza sklepu internetowego – 7 programów do skutecznego monitorowania wyników

Analiza sklepu internetowego i jego wyników stanie się prostsza, gdy wykorzystamy potencjał dostępnych na rynku narzędzi. Zestawienie zawiera programy do monitoringu marki, monitorowania stron internetowych i usprawniania strategii sklepu internetowego.

  • Google Analytics – Podstawowe narzędzia do analizy dla każdego

Google Analytics powinna poznać każda osoba prowadząca sklep internetowy. Jeżeli zastanawiasz się, jakie narzędzie z zaprezentowanego tutaj zestawienia da Ci największy zwrot w postaci danych najniższym kosztem, to właśnie to. Analytics jest zupełnie darmowy. Możesz z jego pomocą nie tylko sprawdzić, ile osób odwiedza Twoją stronę, ile czasu na niej spędza, jakie podstrony odwiedza, skąd do Ciebie przychodzi lub w jakim są wieku. Ustawisz cele i skutecznie zmierzysz konwersję w sklepie internetowym.

Jednocześnie Google Analytics to miejsce, w które sprzedawcy zaglądają najczęściej, aby sprawdzić poszczególne dane. Nieustanne monitorowanie użytkowników, nawet w czasie rzeczywistym, sprawia, że możemy manipulować strategią w taki sposób, aby zapewnić sobie możliwie duży zwrot.

Przykład:

Jeżeli prowadzimy sklep internetowy sprzedający ręcznie wykonywane meble na zamówienie, nasi użytkownicy mogą kupić już wykonane przez nas meble lub zamówić coś specjalnie dla siebie. Po kilku miesiącach od uruchomienia sprzedaży sprawdzamy w Google Analytics miejsce “ Zachowanie -> Zmiany w zachowaniu “. Możemy w tym miejscu zobaczyć, na jakim etapie użytkownik opuścił naszą witrynę. Jeżeli znaczna część użytkowników opuściła wspomniany sklep w podstronie z formularzem kontaktowym, to powinno zmusić do zastanowienia się nad ulepszeniem owej podstrony. Później możemy monitorować zmiany porównując okres przed i po wprowadzeniu nowych rozwiązań w formularzu.

  • Google Search Console

Kolejne narzędzie od Google, które ułatwi nam projektowanie strategii sklepu internetowego. Dzięki niemu będziemy w stanie zobaczyć, skąd nasz sklep ma najwięcej linków przychodzących, jakie frazy kluczowe przyniosły nam największy ruch w danym czasie, a także porównamy liczbę kliknięć, liczbę wyświetleń fraz przez użytkowników, nasz średni CTR i średnią pozycję. Długoterminowo pozwala nam to określić, nad jakimi słowami kluczowymi warto popracować, aby zwiększyć ruch w sklepie internetowym. Google Search Console nie raz podpowie nam też, co ulepszyć na naszej stronie i pokaże podstrony z błędami.

Przykład:

Jeżeli sprzedajesz szkolenia z marketingu na Facebooku i jeden z Twoich artykułów na blogu firmowym odpowiada na pytanie, jak stworzyć wydarzenie na Facebooku, pewnie w Twoim panelu Google Search Console po jakimś czasie pojawi się ta fraza.

Jeżeli zobaczysz, że przy frazie “jak stworzyć wydarzenie na Facebooku” masz daleką pozycję, i duży stosunek wyświetleń do kliknięć (niski CTR) może to znak, że warto popracować nad artykułem i sprawić, aby bardziej przykuwał uwagę zarówno użytkowników, jak wyszukiwarki.

  • Brand 24 – Monitoring internetu

Brand 24 to obecnie najpopularniejsze narzędzie do monitorowania wyników w mediach społecznościowych w Polsce. Narzędzie zyskało popularność nie tylko poprzez markę Michała Sadowskiego, ale także z powodu swojej prostoty i dostępnych funkcjonalności. Wpisując dane frazy możemy obserwować, kto wspomina o nich w internecie i znaleźć w panelu dyskusje w mediach społecznościowych, do których możemy się włączyć i zwiększyć sprzedaż. Jeżeli zastanawiałeś się kiedyś, jak duża firma dociera do profilu jednego z milionów klientów i odpowiada na jego komentarz odnośnie jej produktów, to właśnie odpowiedź!

Przykład:

Załóżmy, że przedmiotem naszej działalności jest sprzedaż samochodów używanych. Jeżeli wprowadzimy frazę “jaki samochód wybrać” do naszego narzędzia, zobaczymy miejsca w internecie, gdzie użytkownicy wpisywali daną frazę. To tworzy okazję dla nas, aby włączyć się w dyskusję i zaproponować samochody, które mamy obecnie w ofercie. Jeżeli trafimy w gust szukającego konsumenta i zadbamy o odpowiednią obsługę klienta, mamy spore szanse na domknięcie sprzedaży.

Wykryjemy z większą łatwością ewentualny kryzys wizerunkowy, odpowiemy na negatywną opinię o firmie w ciągu kilku chwil i zapobiegniemy większości problemów w zarodku. Kryzysy marek zazwyczaj przybierają charakter kuli śnieżnej, więc reagując stosunkowo wcześnie nie będziemy się martwili spadkami w sprzedaży.

  • SurferSEO

Narzędzie, które wspiera działania związane z SEO. Służy głównie do analizy konkurencji. Zbierane dane są analizowane w taki sam sposób, jak robi to robot Google. Narzędzie na ich podstawie przedstawia nam zalecane do wprowadzenia poprawki odnośnie publikowanych tekstów, słów kluczowych lub struktury treści. Często przydaje się przy realizacji długoterminowych strategii content marketingowych.

Przeczytaj także: Lejek sprzedażowy – Jak ułożyć strategię sprzedaży w sklepie internetowym?

  • SemStorm

Narzędzie przydatne pod kątem SEO i analizy ruchu na stronie. Możemy z jego pomocą analizować naszą konkurencję. Porównamy wzrosty ruchu na naszej stronie ze stronami konkurencji sprawdzając, co możemy ulepszyć, aby przyśpieszyć tendencję wzrostową. Program udostępnia nam ograniczoną ilość funkcji za darmo i pełny pakiet po opłaceniu abonamentu.

  • SmartSupp

Analiza sklepu internetowego to nie tylko zbieranie danych o słowach kluczowych. Sprzedawcy często dokładają starań także, aby obsługiwać potencjalnych klientów w sklepie internetowym za pomocą live chata. SmartSupp pozwala im dodatkowo zobaczyć, co robi klient w danym momencie na sklepie, a to może pomóc naszej obsłudze klienta w doprowadzeniu do sprzedaży. Oboba obsługująca obecnie live chat jednym kliknięciem jest w stanie przejść do widoku klienta i śledzić każdy jego ruch w sklepie internetowym.

Przykład

Obsługa klienta obserwuje użytkowników na sklepie za pomocą live chata. Jeden z użytkowników szuka produktu, który widział dwa dni temu na Fanpage firmy. Wysyła więc wiadomość do konsultanta i dzwoni na infolinię. Wtedy osoba odpowiedzialna za obsługę klienta w sklepie internetowym może w łatwy sposób przeprowadzić użytkownika po sklepie doprowadzając go do produktu, jakiego szuka i sprawiając, że dokona zakupu.

HotJar

Narzędzie, które pomoże nam analizować sklep internetowy i zachowanie użytkowników tworząc mapy ciepła. HotJar zbiera dane na temat tego, gdzie klikają użytkownicy, jak poruszają myszką, w których miejscach zatrzymują się na dłużej i jak daleko przesuwają Twoją stronę, zanim przejdą w inne miejsce. Następnie zostaje nam przedstawiony czytelny obraz pozyskanych danych w przyjaznej kolorystyce. Interpretacja danych i analiza sklepu internetowego w przypadku map ciepła nie powinna sprawić problemu żadnemu sprzedawcy.

Podsumowanie – Jakie narzędzia wybrać, aby skutecznie analizować i zwiększać sprzedaż?

Pewnie domyślacie się, że nie trzeba korzystać ze wszystkich powyższych narzędzi, aby regularnie zwiększać ilość ruchu, monitorować wyniki sprzedaży w sklepie internetowym, a także badać zainteresowanie naszą marką wśród internautów. Często wystarczą dwa lub trzy narzędzia, które zaspokoją nasze potrzeby. Nie sztuką jest przeznaczyć na programy monitorujące ogromny budżet, a następnie nie korzystać z ich funkcjonalności. Najważniejsze jest określenie potrzeb swojego sklepu i celów, jakie chcemy osiągnąć. Dopiero potem wybierzmy narzędzia, które przyniosą nam rzeczywiste i widoczne korzyści w długiej perspektywie.

Życzymy Wam, aby dobrane programy zaowocowały większą sprzedażą i nieustannym ulepszaniem strategii marketingowej firmy!