Marketplace dla sklepu internetowego – Jak wykorzystać

Ilość wyświetleń artykułu: 183

Czas czytania: 5 minut

Konishi Tyre - Samochód

Marketplace na Facebooku wprowadzono do Polski w 2017 roku. Niemal odrazu stał się on kolejnym kanałem sprzedaży dla wielu sprzedawców, którzy wiedzą, jak z niego korzystać skutecznie i prowadzić ruch do sklepu internetowego. Użytkownicy także bardzo go polubili ze względu na intuicyjność i możliwość szybkiego wyszukiwania konkretnych produktów. Udoskonalany przez zespół Facebooka przez lata potrafi wygenerować zysk nie tylko z przedmiotów zalegających na półkach w domu. Dowiedz się, kiedy warto sprawdzić, czy Marketplace będzie efektywny w przypadku produktów z Twojego sklepu i jak wykorzystać jego możliwości w codziennych działaniach marketingowych. Sprawdź jak łatwo możesz dzięki Selly.pl stworzyć katalog produktów w witrynie Facebook i zbierać zamówienia bezpośrednio do swojego sklepu.

Marketplace – Co to jest? 

Pewnie wielu z doświadczonych sprzedawców spotkało się już z serwisami jak Allegro i olx, które oferują możliwość wystawiania ogłoszeń. Niektóre oferują taką opcję za darmo, a za inne będziemy musieli zapłacić określoną kwotę, która jest zależne od medium i kategorii produktów. Najprostsze określenie, jakim można określić Marketplace to internetowe targowisko. Przez wiele czasu były to główne kanały sprzedaży produktów na rynku lokalnym, gdzie osoby z sąsiedztwa mogły pozbywać się swoich używanych, niepotrzebnych przedmiotów. Użyteczność tego typu portali zrozumieli także właściciele sklepów internetowych, którzy używają ich, aby nieco zwiększyć swoją sprzedaż. Powstaje sytuacja, w której każdy wygrywa. Sklepy zwiększają swoje zyski, a użytkownicy mogą skorzystać z produktów w atrakcyjnych dla siebie cenach. 

Następnie pojawił się Marketplace. Użytkownicy Facebooka mogą dzięki temu wystawiać kolejne przedmioty, jeżeli tylko są zalogowani do serwisu. Następnie mają większe szanse na znalezienie użytkowników, którzy będą na tyle zainteresowani, aby się z nimi skontaktować lub przejść na stronę sklepu internetowego. 

Warto zwrócić uwagę też na fakt, że Marketplace to zupełnie inne miejsce niż sklep na Facebooku, w którym zamieszcza się produkty. Sklep znajduje się na profilu firmowym (Fanpage), za to Marketplace znajdziemy po lewej stronie strony. Przedmioty będziemy mogli wystawić tam jedynie jako osoba prywatna. Jeżeli użytkownik zechce kupić produkt lub zapytać o jego specyfikację, wiadomość również przyjdzie na prywatną skrzynkę profilu, z którego wystawiany był przedmiot. 

Marketplace – Dla kogo wystawianie tego rodzaju ogłoszeń może okazać się najbardziej opłacalne? 

Szacuje się, że użytkowanie różnego rodzaju Marketplace’ów będzie oznaczało jeden z trendów w e-commerce w najbliższych latach przy poszukiwaniach dodatkowego rynku zbytu dla sklepu internetowego. Widać to chociażby na przykładzie Amazona, którego udziały w sprzedaży internetowej w Stanach Zjednoczonych to już ponad 50% całego rynku! 

Ogłoszenia na Marketplace na Facebooku na pierwszy rzut oka mogą wydawać się atrakcyjne, jednak nie każda branża będzie mogła liczyć na widoczny zwrot z działań w tym medium. Warto jeszcze przed samym dodaniem wybranych produktów oszacować, jakie mamy szansę na osiągnięcie sukcesu ze swoimi produktami. Pamiętajmy, że użytkownicy w tym miejscu to w szczególności osoby szukające pojedynczych, prostych produktów blisko swojego domu w atrakcyjnej cenie. 

Największą popularnością cieszą się produkty skierowane do konsumenta (B2C). Jeżeli w ofercie sklepu internetowego znajdują się różnego rodzaju gadżety do domu, urządzenia codziennego użytku lub dekoracje, może warto zainteresować się możliwościami, które w tej sytuacji są na wyciągnięcie ręki. Oczywiście nie oznacza to, że Marketplace na Facebooku nie sprawdzi się w przypadku, gdy sprzedajemy produkty skierowane do biznesu (B2B). Czynników, od których zależy nasz sukces jest więcej i należą do nich między innymi cena, jakość zrobionych zdjęć i opis, jaki dodamy do naszych przedmiotów. 

Często już po chwili analizy asortymentu i produktów, które już znajdują się we wspomnianym medium stwierdzimy, że widzimy tam też miejsce na nasze produkty. Wtedy najlepszą metodą będzie wypróbowanie techniki na kilku produktach, dzięki czemu przetestujemy, czy znaleźliśmy dźwignię dla naszego biznesu. Czasem trudno będzie przewidzieć, co zyska popularność, gdyż na Marketplace znajdziemy najróżniejsze rzeczy od samochodów poczynając, a na zabawkach dla dzieci kończąc.

Jak dodać produkty do Marketplace i na co zwrócić uwagę? 

Następnym wyzwaniem, jakie pojawia się po podjęciu decyzji o rozpoczęciu testów i wdrożeniu tego kanału do strategii jest dodanie produktu. Wystarczy, że klikniemy w ikonę Marketplace po lewej stronie ekranu.

Póżniej zobaczymy wyróżniony przycisk w tym samym miejscu, na którym będzie tekst „Sprzedaj coś”. Zaraz po kliknięciu wyświetli nam się okno. Wypełnienie go spowoduje, że będziemy mogli dodać nasz produkt i czekać, aż zostanie zaakceptowany i zauważony przez pierwsze osoby. 

Okno wygląda w taki sposób:

Okno Marketplace na Facebooku

 

Już na pierwszy rzut oka można zauważyć, że podczas dodawania ogłoszenia nie możemy wkleić linku do sklepu w wyznaczonym miejscu. Będziemy mogli polecić zakup w sklepie internetowym dopiero podczas prowadzenia konwersacji. Mamy także opcję dodania linku w formie tekstowej do opisu ogłoszenia, jednak wtedy użytkownik będzie musiał skopiować go i wkleić do przeglądarki, co wydłuża jego drogę. Niejednokrotnie jednak stwierdzimy, że chcielibyśmy dać mu szansę. 

Pamiętajmy także, że chcąc korzystać z Marketplace na Facebooku, produkty będziemy zamieszczać tam ręcznie. Wiele sprzedawców ze względu na to decyduje się umieścić tam tylko produkty, które uważają za najlepiej zbywalne na rynku. Mimo, że dodanie jednostkowego ogłoszenia to kilka minut, przy większej ilości czas znacznie się wydłuża. Najlepiej przetestować szanse przy kilku produktach, a później zależnie od skuteczności dodawać kolejne. 

Cykliczne odświeżanie ogłoszeń 

Dodanie ogłoszenia to nie wszystko. Następnie musimy zadbać, aby było ono odpowiednio wyeksponowane dla naszych potencjalnych klientów. Ogłoszenie możemy odświeżać co 7 dni przez kilka razy. Jeżeli wykorzystamy możliwą liczbę, niestety nie będziemy mogli dalej odświeżać ogłoszenia, co wymusi na nas dodanie produktu jeszcze raz.

Mierzenie wyników w Marketplace – Jak to robić? 

Jednym z największych wyzwań, z jakim mierzą się sprzedawcy podczas testowania kanału, jakim jest marketplace na Facebooku stało się mierzenie skuteczności. Mierzenie sprzedaży na Facebooku, która odbywa się za pomocą dodanych produktów na Fanpage firmowym jest wiele łatwiejsza, gdyż źródło pochodzenia użytkownika po kliknięciu w link zostanie zarejestrowane przez Google Analytics. Nieco trudniej jest w przypadku Marketplace. 

Najlepszym miernikiem sukcesu będą dostępne przy produkcie takie dane, jak ilość dotychczasowych wyświetleń produktu. Uwagę jednak powinniśmy zwrócić głównie na wiadomości, które są do nas wysyłane, gdy potencjalny klient zastanawia się nad skorzystaniem z oferty. To one świadczą o realnym zainteresowaniu. Jeżeli opis produktu został uzupełniony szczegółowo i zadbaliśmy o dobrej jakości zdjęcia lub wizualizacje, wiadomość może oznaczać znacznie większe szanse na dokończenie transakcji. 

Mamy nadzieję, że każde otwarte okno konwersacji, w którym zobaczą Państwo wiadomość od innego użytkownika Marketplace zakończy się sprzedażą, a Marketplace na Facebooku okaże się perfekcyjnym kanałem zwiększającym ogólny zysk sklepu internetowego. 

Jak zautomatyzować eksport produktów do Facebook?

Prowadząc sklep na Selly.pl otrzymujesz wiele narzędzi do integracji zewnetrznych. Jednym z nim jest eksport produktów do pliku XML, który w prosty sposob można zaimportowac do Facebooka.

Przykladowy sklep z wykonana taka integracja to:

https://www.facebook.com/pg/sellypl/shop/?ref=page_internal

Załóż sklep internetowy

W Selly możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni!
Gotowe szaty graficzne, dopasowana funkcjonalność do etapu rozwoju sklepu i nieograniczone możliwości w rozwoju!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933