Wybór firmy kurierskiej – Czym się kierować?

Ilość wyświetleń artykułu: 163

Czas czytania: 9 minut

Samochód - Za pomocą

Wybór firmy kurierskiej to decyzja, przed której podjęciem staje coraz więcej osób rozpoczynającą działania e-commerce. Nieustannie rosnące preferencje konsumentów do zakupów w sklepach internetowych powodują, że coraz więcej osób decyduje się także na sprzedaż produktów w tym kanale. Sprzedawca każdego sklepu internetowego powinien wybrać firmę kurierską i często zadaje sobie pytanie, czym kierować się przy jej wyborze. Wbrew pozorom to bardzo ważna decyzja, gdyż obsługa wysyłek ma wpływ na postrzeganie całej sklepu lub marki przez klientów. 

Dokonując wyboru w oparciu o zapotrzebowanie i wiedzę o firmie kurierskiej sprzedawca otrzymuje wygodę. Kurier przyjeżdża przecież bezpośrednio po towar i dostarcza go w wybrane części Polski, a czasem nawet w miejsca rozmieszczone na całej kuli ziemskiej. Dowiedz się, jak wybrać firmę kurierską i czym kierować się przy wyborze.

Jaki kurier do sklepu internetowego – Wybór firmy kurierskiej 

Jeżeli można by było wybrać jedną rzecz, na którą sprzedawca ma bardzo ograniczony wpływ, a może ona przesądzić o opiniach i wizerunku sklepu, to właśnie kurier. Zadając sobie pytanie jaki kurier do sklepu internetowego okaże się najlepszy, zwróćmy uwagę na wszystkie elementy oferty firm kurierskich nadając cenie drugorzędne znaczenie. Często dokładniejsze przeskanowanie firmy i wybór nieco droższej propozycji może przyczynić się długoterminowo do uniknięcia wielu kosztów zarówno materialnych, jak wizerunkowych. 

Szybkość i czas realizacji dostawy – Najlepszy kurier

Razem z biegnącym czasem, jak wspominaliśmy w tekście o trendach na rok 2019 dla klientów coraz ważniejsza jest szybkość, z jaką realizowane jest zamówienie i czas, w którym otrzymują je pod drzwi. To powód, ze względu na który powinniśmy szczególne znaczenie przywiązywać do czasu realizacji dostawy. Szczególnie przy produktach klasy premium klienci są w stanie zapłacić więcej, jeżeli wiedzą, że paczka dotrze do nich szybciej niż w konkurencyjnych sklepach. Szybkość i rzetelność firmy kurierskiej przekłada się na wiarygodność Twojej firmy, a nawet przyczynia się do większej ilości pozytywnych opinii. 

Większość profesjonalnych firm kurierskich zapewnia doręczenie przesyłki w terminie 1-2 dni roboczych od daty nadania. Wpływ na czas dostawy natomiast mają takie czynniki, jak: 

  • Miejsce – Paczka prawdopodobnie zostanie dostarczona szybciej, gdy klient składający zamówienie zamieszkuje teren stosunkowo blisko magazynu. Jeżeli mieszka w małej miejscowości lub na uboczu, w lesie, termin realizacji może zostać nieco przedłużony. Zapytajmy firmę kurierską o jej doświadczenia w podobnych sytuacjach. 
  • Okres roku – Kurierzy w pewnych okresach w roku są szczególnie obciążeni wysyłkami. Przykładowo w okresie świątecznym ilość przesyłek jest dużo większa niż zazwyczaj. Powinniśmy pomyśleć o różnych okresach w roku i szukać u przedstawiciela firmy kurierskiej upewnienia, że znajduje ona rozwiązania na dostarczanie paczek według ustalonego czasu w każdym okresie w roku. 
  • Czas nadania paczki – Wpływ na szybkość dostarczenia ma także godzina, w której nadamy dany towar. Często nadając paczkę wcześnie zyskamy na czasie otrzymując szanse na jeszcze szybsze dostarczenie do naszego klienta. Ważne są także godziny dostarczania paczek przez firmę. Jeżeli Twoje produkty są skierowane do firm, prawdopodobnie najlepsza godzina dostarczenia to czas przed godziną 16.00. Natomiast oferując produkty dla osób prywatnych, sporym ułatwieniem dla klientów będzie możliwość dostarczenia przesyłki przez kuriera po godzinie 16.00, gdy spokojnie wrócą do domu.

Jak odbywa się odbiór przesyłek  i realizacja zamówienia

Procedura odbioru przesyłek przez kuriera jest bardzo ważnym aspektem działalności, gdyż nie przywiązując do niego wagi, możemy przysporzyć sobie dużo problemów organizacyjnych. Przed dokonaniem wyboru powinniśmy dowiedzieć się, czy firma kurierska wymaga dostarczenia przesyłek w ciągu dnia do swojej siedziby najbliżej Twojego magazynu, czy przyjeżdża po nie na miejsce. Powinniśmy ustalić, czy zapotrzebowanie na kuriera lepiej zgłaszać w systemie informatycznym, czy kontaktując się z nim w inny sposób. Ważne okazują się też godziny preferowanego odbioru paczek, ponieważ w różnych firmach kurierskich mogą występować inne standardy. 

Narzędzia informatyczne i narzędzia śledzenia 

Klient sklepu internetowego lubi wiedzieć, gdzie w danym momencie jest jego paczka. Pozytywne doświadczenia związane z firmą tworzą się także, gdy wie, pomiędzy jakimi godzinami do niego dotrze i jak mógłby skontaktować się z kurierem w celu wynegocjowania danej godziny dostarczenia. Powinniśmy zasięgnąć informacji i zapytać o użytkowane przez kuriera narzędzia informatyczne, narzędzia śledzenia, monitoring paczki. Nie zapomnijmy dowiedzieć się, jakimi kanałami są wysyłane informacje od firmę kurierską (sms, aplikacja mobilna, email).

Czasem najtańsze rozwiązania uniemożliwiają śledzenie przesyłek, co znacznie obniża wygodę naszego klienta. Znacznie korzystniejszy wtedy okaże się wybór profesjonalnej firmy kurierskiej, która zapewnia dokładne śledzenie i możliwość informowania klienta o etapie drogi, jaką przebywa jego paczka. Na szczęście coraz więcej firm kurierskich dopracowuje swoje systemy, aby odpowiadały oczekiwaniom rynku.

Integracja kuriera ze sklepem internetowym 

Współpraca pomiędzy sprzedawcą ze sklepem internetowym i firmą kurierską może być łatwiejsza, gdy oferuje ona integracje swojego systemu z systemem, na którym działa sklep. Podobny zabieg pozwala na optymalizację procesów obsługi przesyłek za pomocą podpinania różnego rodzaju urządzeń ułatwiających pracę i oszczędzających czas pracowników. Kilka ze wspomnianych sprzętów to etykieciaki oraz urządzenia generujące protokoły i dokumenty przewozowe automatycznie. 

Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem dla małych, początkujących sklepów jest broker usług kurierskich, który pozwala na wysyłanie paczek nawet do 70% taniej. Wybór jest dosyć rozległy, gdyż można wysłać paczkę wybierając jedną z dziesięciu firm kurierskich. Nasza platforma selly posiada zaawansowaną integrację z serwisem furgonetka.pl, co daje sprzedawcom jeszcze większą wygodę i sprawność obsługi sklepu. 

Lokalnie czy globalnie – Gdzie sprzedajesz i wysyłasz paczki?

Kolejnym aspektem, który warto wziąć pod uwagę jest zakres działalności Twojej firmy i obszar sprzedaży produktów. Niektóre firmy kurierskie świadczą usługi jedynie na terenie kraju, a inne oferują dostarczanie paczek na terenie całej europy. Może zdarzyć się sytuacja, gdy jedna z firm kurierskich będzie miała korzystniejszą ofertę na terenie Polski, a inna poza granicami. Możemy wtedy zdecydować się na podpisanie umowy z dwoma kurierami i korzystać z ich usług zależnie od rodzaju wysyłanej paczki. 

Polityka reklamacji – Oferta firm kurierskich 

Kluczowym czynnikiem świadczącym o tym, czy warto podpisać umowę z wybraną firmą kurierską jest polityka reklamacji, wygląd całej procedury, a także rzetelne egzekwowanie zasad przez kuriera. Dowiedz się dokładnie, czy kurier, nad jakiego wyborem się zastanawiasz uznaje zgłaszane reklamacje produktów i w jakich okolicznościach to robi. Skarga w postaci reklamacji może być przez Ciebie wniesiona, gdy towar zostanie uszkodzony po drodze lub zgubi się podczas realizacji dostawy. Reklamacja najczęściej wymaga wypełnienia precyzyjnie protokołu szkody. Powinien zawierać opis wyrządzonych zniszczeń, a najlepiej, gdy zabezpieczymy się zrobionymi zdjęciami. Jeżeli prawidłowo złożone reklamacje są uznawane przez daną firmę kurierską, możemy liczyć na odzyskanie wartości paczki i poniesionych szkód. 

Kwestie prawne związane ze współpracą z kurierem 

Ustalając warunki, a następnie podpisując umowę powinniśmy zwrócić uwagę na pojawiające się od czasu do czasu dodatkowe koszty. Każdy sprzedawca chciałby ich uniknąć, a świadomość ich naliczania może bardzo w tym pomóc. Kilka dodatkowych kosztów, które mogą znaleźć się w umowie to: 

  • Ubezpieczenie
  • Opłata paliwowa i drogowa 
  • Dostawa pod wskazany adres
  • Dostawa po wskazanych godzinach, zmiana adresu dostawy i podobne

Zasięgnij informacji o ubezpieczeniu paczki. Ważność ubezpieczenia, gdy się na nie decydujemy obowiązuje od momentu przekazania paczki kurierowi aż po jej odbiór przez klienta. Powinniśmy ustalić, czy ubezpieczenie wliczone jest w cenę, czy można je zwiększyć, a także o ewentualne dopłaty, gdy jest dostępne jako usługa dodatkowa. Paczka podczas transportu narażona jest na różnego rodzaju niebezpieczeństwa, jak upadek z wysokości, zgniecenie lub obicie. 

Nie zapomnijmy też o zasadach rozliczeń. Porozmawiajmy z firmą kurierską na temat tego, kiedy będą wystawiane faktury za usługi i jaki termin płatności będzie nas wtedy obowiązywał. Jeżeli mamy zamiar prowadzić w naszym sklepie internetowym sprzedaż produktów za pobraniem, dowiedzmy się o termin przekazania środków przez firmę na nasze konto. Standard wynosi od 3 do 10 dni roboczych, jednak w zależności od firmy i wynegocjowanych warunków możemy ustalić inne terminy. 

Zwróć uwagę na dodatkowe usługi i zadbaj o to, aby ich cena, ewentualne obciążenie naszej firmy było szczegółowo zawarte w umowie. Unikniemy w ten sposób sytuacji, w której otrzymamy nagle wyjątkowo duży rachunek, którego się nie spodziewaliśmy. Kilka takich usług to zmiana adresu dostawy w momencie nadania przesyłki, powtórne doręczenia do klientów i podobne. 

Ile punktów dostaw ma firma kurierska 

Użytkownicy mają najróżniejsze preferencje i oczekiwania. To wymusza na sprzedawcach rozszerzanie oferowanych możliwości dostaw. Sprawdźmy, ile wspomnianych punktów posiada firma, z którą chcielibyśmy rozpocząć współpracę. Mogą być to:

  • Dostawa bezpośrednio do klienta
  • Odbiór przesyłki przez klienta w punkcie stacjonarnym kuriera w danym mieście 
  • Dostawa do paczkomatu

Przykładowo zwolennikami paczkomatów mogą być osoby, które zazwyczaj nie przebywają w domu przez większość dnia. Wtedy wygodniej jest dla nich podejść wieczorem do miejsca, w którym znajduje się automat i odebrać zamówiony produkt. 

Ile paczek w miesiącu wysyłasz? 

Szacowana ilość wysyłanych przez Twoją firmę paczek to prawdopodobnie jedna z pierwszych informacji, o którą zapyta przedstawiciel firmy kurierskiej. W zależności od ilości firmy są otwarte na więcej lub mniej ustępstw. Ilość paczek z jednej strony może sprawić, że firma nie będzie skłonna do negocjacji, a z drugiej (gdy liczba paczek będzie wystarczająco duża) otwiera nam pole do negocjacji. 

Jeżeli sprzedaż Twojego sklepu internetowego się zwiększa, a ilość wysyłanych paczek rośnie, zwiększają się możliwości. Wtedy atrakcyjną opcją okazuje się negocjowanie stawek z każdą firmą kurierską indywidualnie. Możemy w ten sposób często uzyskać własne, satysfakcjonujące długoterminowo stawki.

Firmom kurierskim najbardziej zależy na zawieraniu współprac z kontrahentami, którzy regularnie wysyłają dużą liczbę paczek. W innym przypadku, gdy wysyłasz małą liczbę produktów, może zdarzyć się nawet sytuacja, gdy firma nie będzie zainteresowana nawiązaniem współpracy. Możesz wtedy otrzymać także droższą ofertę za przykładowe 20 wysyłanych paczek miesięcznie. Generuje to jednak większe koszty przy wysyłce przekraczających określoną liczbę. 

Jednym z rozwiązań w takiej sytuacji jest skorzystanie z pośredników. Pośrednicy często posiadają kilku takich klientów jak Ty. Jednocześnie są traktowani przez firmę kurierską jako jeden kontrahent. Dzięki temu mają większe pole do negocjacji ceny, co może oznaczać niższe koszty za przesyłkę dla Ciebie. Różnica, która może z początku być uciążliwa dla płynności finansowej sklepu internetowego to konieczność wpłaty z góry pośrednikowi. Firmy kurierskie najczęściej wystawiają faktury z określonym terminem płatności po wykonaniu usługi, a znaczna część pośredników wymaga wpłaty z góry. 

Cena uzależniona jest też od rozmiaru przesyłek i ich wagi. Większe, cięższe lub posiadające niestandardowe w opinii danego kuriera paczki mogą kosztować więcej. Podobna sytuacja zdarza się przy przesyłkach wyjątkowo kruchych – wymagających specjalnego traktowania przez kuriera. 

Innym tematem jest wysyłka towaru na palecie. Niektóre firmy kurierskie rezygnują z tego rodzaju usługi, a inne dokładnie w tym się specjalizują. Jeżeli posiadamy produkty, które wymagają wspomnianego rodzaju dostawy, pamiętajmy o ustaleniu warunków i otrzymaniu cennika. 

Mamy nadzieję, że z powyższymi informacjami wybór firmy kurierskiej z ofertą odpowiadającą oczekiwaniom nie będzie takie trudne, jak wydawało się na początku. 

Załóż sklep internetowy

W Selly możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni!
Gotowe szaty graficzne, dopasowana funkcjonalność do etapu rozwoju sklepu i nieograniczone możliwości w rozwoju!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933