Sprzedawcy, którzy zdecydowali się postawić na Marketplace wiedzą, jak zmienny jest to rynek. Branża przeżyła szok, gdy z Polski wyszedł promowany na dużą skalę Shopee. Pewnie nie raz przeżyli sytuację, w której domagali się rzetelnego rozpatrzenia negatywnej opinii klienta lub zablokowania aukcji. Jak stopniowo rozwijać sprzedaż pod własną marką i dlaczego warto to robić? Dowiesz się czytając poniższy artykuł.
Czym są platformy Marketplace do sprzedaży?
Platformy do sprzedaży Marketplace to miejsca, w których możesz szybko wystawić swoje produkty na aukcje i rozpocząć sprzedaż. Podczas sprzedaży w tego rodzaju miejscach możesz dostrzec, że głównym aspektem, który wpływa na decyzje klientów, jest cena oferowanego towaru.
Najpopularniejszym w Polsce Marketplace jest Allegro. Niemal każda osoba z kraju zna tę markę, jej reklamy zdobywają ogromne zasięgi, a strona należy do najczęściej odwiedzanych.
Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej o wyzwaniach sprzedawców, z którymi mierzą się codziennie sprzedając na Marketplace, odwiedź grupę na Facebooku. Znajdziesz tam wiele praktycznych informacji z pierwszej ręki.
Link: https://www.facebook.com/groups/1537097243202679
Innymi platformami są między innymi Amazon, eBay i Shopee. Każda z nich zdobywa popularność w innych regionach i miała swoje próby w zwiększeniu udziału w naszym lokalnym rynku. Najbardziej cenioną przez polaków platformą jednak w dalszym stopniu pozostaje Allegro.
Jakie są plusy sprzedaży na Marketplace?
Zacznijmy od plusów sprzedaży na tego rodzaju platformach. Powinieneś wziąć pod uwagę fakt, że tak duża liczba sprzedawców oferuje swoje produkty w podobnych miejscach nie bez powodu. To duża szansa dla osób, które posiadają atrakcyjne ceny, ciekawe produkty, a jednocześnie wysoką marżę.
Szybkie rozpoczęcie sprzedaży – Wiele osób wskazuje na korzyść w postaci możliwości szybkiego wstawienia produktów i rozpoczęcia sprzedaży. Nie ma potrzeby budowy własnego sklepu internetowego, co zajmuje czas. Wystarczy tylko dodać produkty lub je wgrać z różnego rodzaju pomocami i wystarczy.
Łatwość w dodawaniu produktów – Nawet osoba, która nie jest biegła w poruszaniu się w internecie i nowoczesnych technologiach przejdzie bez problemów przez proces dodawania nowych produktów. To spora zaleta szczególnie dla osób, które nie wiedziały wcześniej jak łatwo prowadzić sprzedaż w internecie. Przy tym punkcie warto również wspomnieć, że w panelu Selly (własnego sklepu internetowego) dodawanie nowych produktów również cechuje się prostotą.
Niska bariera wejścia – Nie potrzebujesz kapitału, aby zacząć sprzedawać. Część sprzedawców rozpoczyna swoją karierę na Allegro lub innych Marketplace’ach, aby zarobić pierwsze pieniądze. Nie potrzebują sporych nakładów, aby rozpocząć. W pewnym momencie jednak, gdy decydują o rozwoju własnej marki, rozszerzają dystrybucję o swój sklep internetowy.
Kontakt z supportem – Jeżeli masz problem z kontem lub nieprawdziwą opinią, możesz bez kłopotów skontaktować się z serwisem i uzyskać pomoc. Wtedy masz pewność, że znajdzie się osoba, która odpowie na wysłane zgłoszenie. Podobnie sytuacja wygląda, gdy założysz sklep internetowy na platformie SaaS takiej, jak nasza.
Dlaczego inwestycja w sklep internetowy jest pewniejsza?
Wyróżniliśmy kilka plusów, które wskazują sprzedawcy rozwijający firmę z pomocą dystrybucji na platformach Marketplace. Teraz przybliżymy Ci temat własnego sklepu internetowego i przewag, które zyskują osoby budujące go.
Własna marka sklepu – Podczas, gdy na platformie Marketplace budujesz pozycje w oparciu o cenę, we własnym sklepie internetowym ustalasz indywidualne zasady. Możesz kreować markę, prowadzić skutecznie działania marketingowe i wzrastać. Nie potrzebujesz, by każde zdjęcie pozbawione było logotypu i w każdym materiale możesz eksponować nazwę swojej firmy.
Możliwość zaoferowania wyższych cen – Gdy kreujesz własną markę i związaną z nią wartość, nie musisz walczyć w tak dużym stopniu ceną. Jeżeli potencjalni klienci dostrzegą, że wraz z wyższą ceną idzie jakość, lepsza obsługa klienta i szybsze dostarczenie zamówienie, istnieje duża szansa, że zapłacą więcej.
Brak konieczności dzielenia się zyskiem – Nie płacisz prowizji od sprzedaży, co jest powszechne podczas sprzedaży na Marketplace. Wystarczy, że utrzymujesz swój sklep internetowy, a zwiększenie skali działalności nie zwiększa w tak dużym stopniu prowadzenia sklepu. Wniosek? Firma staje się bardziej rentowna przy podobnej wartości sprzedaży.
Rozwój marki na własnych warunkach – To Ty decydujesz, jak będą wyglądały poszczególne materiały, opakowania, taśmy i dostosowujesz się jedynie do obowiązującego prawa. Nie musisz zwracać uwagi na ograniczenia w postaci eksponowania nazwy firmy, logo, czy innych elementów. Nie martwisz się, że ktokolwiek zablokuje Ci sklep, bo wykorzystałeś taśmę z nazwą swojej firmy i danymi kontaktowymi.
Uniezależnienie się od decyzji strategicznych Marketplace’ów – Decyzje o zwiększeniu prowizji, innej polityce sprzedaży lub wyświetlania ofert, a także sposobach respektowania opinii nie dotyczą Cię w tak dużym stopniu. Nie czujesz się zagrożony uzależnieniem biznesu od jednej platformy, gdyż posiadając sklep internetowy, dywersyfikujesz ruch. To bezpieczeństwo w niepewnych czasach, którego brakuje sprzedawcom na Marketplace’ach.
Opcja sprzedaży w wielu kanałach jednocześnie – Korzystając z własnego sklepu internetowego z wykorzystaniem Selly możesz zintegrować go z Allegro lub innymi platformami sprzedażowymi. Dzięki temu zarządzasz całą sprzedażą w jednym miejscu, oferując potencjalnym klientom towar w różnych miejscach.
Zrób krok w kierunku budowania długotrwałego wzrostu sprzedaży i ratuj firmę
Jak widzisz, skupienie się na rozwoju sprzedaży w internecie warto tylko zacząć od Marketplace. Wszystkie drogi natomiast prowadzą do zbudowania sklepu internetowego i większej marki, jeżeli tylko chciałbyś skalować biznes. A kto by nie chciał? Odpowiedź na pytanie o cele noworoczne w firmie zazwyczaj brzmi “zwiększyć sprzedaż”. Podrzucamy Ci więc proponowaną drogę do tego celu.
Podziel się z nami swoją opinią! Chętnie wymienimy spostrzeżenia. Napisz do nas, gdybyś zauważył aspekt sprzedaży na Marketplace’ach, o którym warto wspomnieć.
Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager
Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.
Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.