Trendy w handlu internetowym na 2021 rok

trendy w handlu internetowym 2021, trendy e-commerce 2021

Ostatni rok pokazał wszystkim, że mimo różnych prognoz, wszystko na świecie może zmienić się w ciągu kilku miesięcy. Sytuacja związana z Covid-19 wstrząsnęła rynkiem, a także sprawiła, że dynamika wzrostu handlu w internecie przyspieszyła w stosunku do przewidywań co najmniej o kilka lat. Wielu konsumentów w pewnym momencie zostało zmuszonych do pierwszych zakupów w ten sposób i przewiduje się, że pewna część z nich nie wróci już do galerii i sklepów stacjonarnych. Jakich zmian i trendów możemy się więc spodziewać, jako sprzedawcy, w 2021 roku? 

Trendy w e-commerce 2021 – Jak podejść do analizy i wysnuwania wniosków? 

Przewidując trendy w e-commerce wzięliśmy pod uwagę zarówno dotychczasowe zebrane w badaniach na temat handlu dane, jak i nasze doświadczenie w pracy ze sprzedawcami z różnych branży. 

W maju 2020 r. sprzedaż internetowa w USA wzrosła o 78% rok do roku do 82,5 mld USD, przekraczając wyniki notowane w okresie „Świąt Bożego Narodzenia”.

Szybkie wzrosty obserwujemy też w Polsce. Zgodnie z najnowszym raportem PMR, polski rynek e-commerce był wart ponad 61 mld zł w 2019 roku i stanowił prawie 11% całego rynku handlu detalicznego. Analizy PMR wskazują, że udział sprzedaży internetowej w 2025 roku może osiągnąć poziom aż 20%.

Ponad 10 lat istnienia naszej platformy umożliwiło nam rejestrowanie długotrwałych zmian i trendów, które dają o sobie znać na przestrzeni czasu. Wiele z nich sprawia wrażenie nagłych i niespodziewanych, lecz zagłębiając się w tematykę zmian na rynku e-commerce, można śmiało, w sposób zbliżony, przewidywać kolejne zmiany. 

Nasz artykuł, w którym pisaliśmy o przewidywaniach względem 2020 roku, opublikowany około rok temu, w znacznym stopniu zawierał informacje praktyczne. 

Informacje, po których wykorzystaniu, właściciele sklepów internetowych zyskiwali możliwość wyprzedzenia konkurencji i budowania mocnych przewag konkurencyjnych. Niektórzy czytelnicy, którzy to zrobili, znacznie rozwinęli firmę w ostatnich miesiącach. 

Analizując trendy, które zauważalne będą w następnym roku, warto wziąć pod uwagę między innymi: 

  • Konsumentów – Każdy rok przynosi kolejne osoby, które przekonują się do kupowania produktów w internecie w Polsce. Polacy kupują coraz częściej, niezależnie od wieku, statusu społecznego i innych cech demograficznych. Handlowanie w sieci okazuje się najprostszą i niekiedy, najszybszą i najefektywniejszą opcją, gdy mówimy o zaopatrzeniu się w różnego rodzaju produkty. 
  • Sprzedawców – Założenie sklepu internetowego nigdy nie było tak proste, jak teraz. Powoduje to, że w konkretnych branżach rośnie coraz większa konkurencja, pojawiają się nowe podmioty. Zauważając to wiemy, że wartości nabierają takie aspekty, jak indywidualna, dopasowana i przemyślana strategia marketingowa, dostawy, płatności i inne. Opisaliśmy trendy, wraz z zaleceniami do wdrożenia i działaniami do wykonania, poniżej. 

Koronawirus, a handel w internecie 

 

Nikt do końca nie wie, jak dalej rozwinie się sytuacja związana z koronawirusem. Teraz już jednak wiadomo, że znacznie wpływa na przyzwyczajenia konsumentów i kreowanie w nich zupełnie nowych nawyków. Można spodziewać się, że część z nich zostanie przy nowych przyzwyczajeniach, stylu życia, czy sposobie pracy. Długotrwałe skutki odczuwalne będą również w branży e-commerce. 

Sam Amazon, największa platforma do sprzedaży produktów w USA, odpowiadająca za ponad 50% wszystkich zakupów tamtejszych konsumentów, wzrosła na wartości o kilkadziesiąt punktów procentowych podczas pandemii. Nic nie zapowiada, że użytkownicy mieliby odwrócić się od zakupów w internecie na rzecz robienia ich w punktach stacjonarnych, z wyłączeniem wybranych przypadków. 

Pandemia spowodowała też, że dla wielu przedsiębiorców rozpoczęcie sprzedaży w internecie nie stało się opcją, lecz koniecznością, bez której nie utrzymają się na rynku. Obecnie każda branża szuka możliwości w sieci, bez względu na specyfikę. Siłownie i trenerzy sprzedają konsultacje wideo, treningi online, kursy internetowe i e-booki. Salony mebli dopracowują ostatnie szczegóły na coraz to nowych witrynach. Firmy dosłownie ścigają się w wymyślaniu coraz to efektywniejszych sposobów na zorganizowanie sprzedaży i zarządzanie. 

Nie bez znaczenia pozostaje też rola kompetencji w zakresie marketingu, promocji i kreowania wizerunku (PR) w internecie. To one świadczyć mogą o nawet najmniejszym sukcesie lub porażce. Szczególnie, gdy kanały reklamowe jak czasopisma, billboardy, kina, wydarzenia publiczne i targi stały się tymczasowo nieaktualne i nieopłacalne. Zaoszczędzone w ten sposób środki, przedsiębiorcy słusznie, często przeznaczają na kampanie marketingowe w internecie i współpracę z rzetelnym specjalistą we wspomnianym zakresie. 

Jakie trendy w handlu internetowym będą widoczne w 2021 roku? Jak się na nie przygotować? 

 

Poniższe wnioski i przewidywania mogą pomóc Tobie w szacowaniu prac do wdrożenia w związku ze swoim sklepem internetowym w następnym roku. Dzięki sprawnej analizie i obserwacji rynku masz szansę wypracować realne przewagi konkurencyjne. 

Recykling i sprzedaż rzeczy używanych 

 

Wzrost zainteresowania ekologią widoczny jest niemal przez każdego. Serwisy z odzieżą używaną, w których można wystawić rzeczy ze swojej szafy, zyskują nieustannie na popularności. Również w innych będzie można zobaczyć zainteresowanie konsumentów tym tematem. Użytkownicy mogą wybierać rozwiązania, które oferują im np. wymianę obecnej wersji starszego sprzętu na nowszą, wraz z dokonaniem opłaty. 

Docenione zostaną też wszystkie działania związane z dbałością o środowisko, lecz przeprowadzone w wiarygodny sposób. Każdy komunikat o świadomości i posiadaniu na uwadze względów środowiskowych powinien być poparty realnymi działaniami. Gdy klienci odkryją, że Twoja firma jest niespójna, szybko odwrócą się od Ciebie korzystając z oferty konkurencji. 

Do przemyślenia: 

  • przeanalizowanie procesów sprzedaży, dostaw i obsługi zamówień względem zastosowania nowych technologii i rozwiązań ekologicznych. 

Zaawansowane wyszukiwanie głosowe i zmiana sposobu szukania produktów 

 

Pewnie zdarzyło Ci się choć raz wysłać wiadomość głosową w poprzednim roku. Prawdopodobnie należysz jednak do grupy, która robi to regularnie chcąc przekazać myśli jasno i sprawnie. Potencjalny konsument ceni sobie każdą sekundę swojego czasu, a szukanie produktów staje się dla niego szczególnie uciążliwe. Sprawia to, że rozwiązania oparte o wyszukiwanie głosowe i sztuczną inteligencję zyskują popularność. 

Ten trend e-commerce widoczny jest w pewnym stopniu od kilku lat. Rok 2021 nie będzie inny, a technologia wyszukiwania głosowego i stopniowe przyzwyczajanie się do niej użytkowników zyska na znaczeniu. 

Do przemyślenia: 

  • dostosowanie długotrwałej strategii pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe, 
  • dostosowanie nazw produktów i wprowadzenie takich, jakich szukają użytkownicy, wspierając się narzędziami analitycznymi. 

Świadome projektowanie drogi klienta (UX – User Experience, z ang. doświadczenia użytkownika)

 

Jak wspomnieliśmy wyżej, każda sekunda podczas procesu zakupowego się liczy. Szczególnie, gdy konkurencja, a także największe platformy sprzedażowe, podobnie jak Ty, dokładają wszelkich starań, aby ulepszyć się pod tymi względami. 

Doświadczenia użytkownika i dopasowanie sklepu będzie odgrywać kluczową rolę w walce o klienta. Sklepy będą musiały dokładniej przeanalizować swoje grupy docelowe i zadbać, by elementy jak karta produktu, kategorie i np. koszyk jednoetapowy, zostały zaprojektowane pod ich potrzeby. 

Klienci obecnie stopniowo tracą chęć do ciągłego i długiego uzupełniania danych w formularzu zakupu w sklepie internetowym. Chętniej kupują w sklepach, które ograniczają ilość pól do minimum, umożliwiają zapamiętanie danych karty i nie wymuszają zbyt dużego zaangażowania. Konsument łatwo rezygnuje z zakupu również w sytuacji, gdy nie znajdzie najwygodniejszej dla siebie płatności, np. BLIK lub opcji przelewu natychmiastowego. 

Widoczne stają się też udogodnienia odpowiadające na trendy, które oferują firmy kurierskie, chociażby nowa usługa InPost – „Paczka w Weekend”. Niektórzy przymierzają się nawet do wprowadzenia “Same Day Delivery”, czyli dostawy tego samego dnia, którego zostało złożone zamówienie. 

Do przemyślenia: 

  • konsultacje z projektantem UX lub agencją User Experience na temat poprawy użyteczności sklepu internetowego, 
  • analiza grupy docelowej, danych w Google Analytics i zebranie informacji z innych źródeł, aby lepiej zrozumieć klientów i dostosować poszczególne elementu sklepu, 
  • uzupełnienie form płatności o wszystkie brakujące, a potencjalnie atrakcyjne dla określonego klienta. 

Marketing wielokanałowy i budowanie zależności pomiędzy kanałami w ramach lejków marketingowych 

 

Definicja lejka marketingowego znana jest nawet początkującym sprzedawcom, którzy zaczynają swoją przygodę z e-commerce. Trend, jakim jest tworzenie przez firmy strategii wielokanałowych opiera się również na świadomym projektowaniu ścieżki klienta od pierwszego kontaktu z marką do dokonania zakupu. 

Konsumenci też oczekują od marki pewnego wkładu. Bardziej niż zakupy impulsywne cenią oni sobie przemyślane decyzje i korzystanie ze sprawdzonych sklepów internetowych. Kreowanie więc swojej strategii marketingowej i sprzedaży w oparciu o wiele kanałów nadal będzie się sprawdzać. Sprzedawcy, odpowiadając na potrzeby, powinni przeanalizować możliwości sprzedaży za pomocą własnego sklepu, marketplace’ów, porównywarek, mediów społecznościowych i innych. 

Do przemyślenia: 

  • rozszerzenie sieci dystrybucji i promocji swoich produktów w sposób zorganizowany i przemyślany, 
  • przemyślenie połączenia ze sobą każdego z kanałów, aby razem stanowiły spójną, możliwą do mierzenia, całość,
  • przeanalizowanie kreatywnych kanałów marketingowych, które mogą generować większą sprzedaż w witrynie. 

Nowy poziom analityki i wyciągania wniosków

 

Wraz z rosnącą konkurencją szczęśliwie rośnie też możliwość skutecznej analizy danych. Zarówno Google, jak i Facebook, oferuje obecnie bardzo zaawansowane (nieustannie dodając nowe funkcje) narzędzia do konfiguracji celów, mierzenia wyników z poszczególnych kanałów, a także wyciąganie wniosków.

Przy trendzie personalizacji wszelkich produktów i usług to konieczne, aby w jak największym stopniu poznawać nawyki, przyzwyczajenia i cechy swojej grupy docelowej. Dzięki temu, jako właściciele sklepów internetowych, zapewnimy im lepszą ofertę. 

Do przemyślenia: 

  • weryfikacja możliwości praktycznego zastosowania Google Analytics z prawidłową konfiguracją celów,
  • weryfikacja możliwości praktycznego zastosowania zaawansowanych statystyk Facebook Analytics wraz z przypisaniem transakcji do danych kanałów i obserwacją wyników w czasie. 

Partnerstwa i systemy poleceń jako standard 

 

Influencer marketing to w obecnych czasach nic nowego. Stopniowo wpływa na każdą część naszego życia. Autorytety mówią nam co najlepiej zjeść, gdzie pojechać, jak odpoczywać i co przyda nam się w pracy. Jako sprzedawcy internetowi znacznie łatwiej będzie Wam funkcjonować, gdy wprowadzicie możliwy do zastosowania przez każdego program partnerski lub system poleceń. 

Czasy, gdy wspomniana rzecz była czymś nowym, dawno minęły, lecz trend poszukiwania okazji i zniżek przez konsumentów sprawia, że systemy poleceń staną się jeszcze popularniejsze w 2021 roku. 

Do przemyślenia: 

  • ułożenie strategii programu partnerskiego lub systemu poleceń produktów w sklepie internetowym. 

Łatwiejsza i spopularyzowana sprzedaż poprzez social media 

 

Social Commerce nadal będzie zyskiwać na znaczeniu w handlu internetowym 2021 roku. Zarówno Facebook, jak inne media społecznościowe, stopniowo przygotowują się do wdrażania coraz to nowych możliwości sprzedaży produktów. Przy 2021 możemy spodziewać się dużych zmian w tym zakresie, a znaczna część użytkowników, ze względu na niechęć do wychodzenia poza media społecznościowe, będzie chciała dokonywać zakupów właśnie tam (jeżeli będzie miała taką możliwość). 

Do przemyślenia: 

  • obserwacja udoskonaleń menedżera sprzedaży na Facebooku i nowych rozwiązań dla sprzedawców, 
  • wdrożenie marketingu w mediach społecznościowych i budowania w nich świadomości marki jako istotnej części strategii marketingowej w długiej perspektywie,
  • przemyślenie sposobów atrakcyjnego przedstawienia produktów w mediach społecznościowych. 

Powolny wzrost roli wirtualnej rzeczywistości (VR) 

 

Należy przyglądać się również możliwościom sprzedaży produktów w połączeniu z wirtualną rzeczywistością. Obecnie jest za wcześnie, aby wyciągać odważne wnioski na temat potencjalnych szans i zagrożeń, jednak zaleca się baczną obserwację wspomnianej technologii. 

Między innymi Facebook za pomocą nowych produktów, np. Oculus Quest 2, mocno promuje coraz częstsze wykorzystywanie wirtualnej rzeczywistości, a samo korzystanie z narzędzia możliwe jest dopiero po połączeniu z kontem na Facebooku. 

Do przemyślenia: 

  • zapoznanie się z technologią wirtualnej rzeczywistości, badaniami i obserwacja zmian w zakresie produktów, platform i możliwości. 

Model subskrypcji wybranych produktów 

 

Rok 2020 okazał się w Polsce czasem, w którym użytkownicy decydowali się, niekiedy ze względu na kwarantannę, kupować produkty pierwszej potrzeby. Jednocześnie w USA trend ten widoczny jest już kilka lat. Użytkownicy przekują się do zamawiania takich akcesoriów jak papier toaletowy, szczoteczki do zębów, czy inne, szybko wyczerpujące się produkty. 

Stwarza to okazję do dostosowania sklepu zapewniając pakiety w modelu subskrypcyjnym. Dzięki temu często zapewniamy klientom to, czego potrzebują (nie muszą pamiętać o złożeniu kolejnego zamówienia), w zamian za pewność generowania przychodów w ramach naszego sklepu przez co najmniej kilka miesięcy do przodu. 

Do przemyślenia: 

  • analiza możliwości technicznych przy wprowadzeniu subskrypcji na konkretne produkty w sklepie,
  • przeprowadzenie testów na wprowadzonych pakietach i produktach. 

Podsumowanie 

 

Mamy nadzieję, że powyższa analiza i przewidywania w kontekście widocznych trendów pomoże Wam skutecznie działać i sprzedawać w internecie. Przy tak zmieniającym się rynku stanie w miejscu może okazać się krokiem w tył, a teraz wyznaczanie kierunków rozwoju powinno być znacznie łatwiejsze.