Rozwój płatności BLIK trwa już ponad 10 lat, od 2015 roku i nie zwalnia tempa. Jest to jeden z najpopularniejszych systemów płatności mobilnych w Polsce. Dlaczego warto z niego korzystać?
BLIK został uruchomiony 9 lutego 2015 roku i w ciągu dekady zrewolucjonizował nawyki płatnicze milionów Polaków. Obecnie korzysta z niego już 18,5 miliona aktywnych użytkowników, którzy w 2024 roku zrealizowali łącznie 2,4 miliarda transakcji – to średnio 6,6 miliona bliknięć dziennie. Z kolei średnia wartość pojedynczej płatności w tym kanale wyniosła 148 zł.
Płatności BLIKiem są niezwykle popularne, dlatego warto wiedzieć, jak z nich korzystać oraz, jakie nowe usługi oferuje ten system.
Informacje zawarte w tym materiale oparte są głównie na danych źródłowych BLIK.
Skąd wynika popularność płatności BLIK?
Popularność BLIKA wynika między innymi z jego:
- szybkości,
- wygody,
- bezpieczeństwa
- oraz wszechstronności.
Użytkownicy mogą płacić za jego pomocą zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych, realizować szybkie przelewy na numer telefonu oraz wypłacać i wpłacać gotówkę.
Kluczowym aspektem sukcesu tego modelu jest integracja z aplikacjami bankowymi. Zapewnia ona prostotę użytkowania i eliminuje konieczność zapamiętywania dodatkowych loginów i haseł. Dodatkowym atutem jest możliwość realizacji transakcji zbliżeniowych w terminalach płatniczych akceptujących karty Mastercard.
Nowe usługi płatności BLIK – BLIK Płacę Później i płatności rekurencyjne
W ostatnich latach rynek płatności w e-commerce dynamicznie się rozwija.
BLIK napędzany jest między innymi rosnącymi oczekiwaniami konsumentów w zakresie:
- wygody,
- elastyczności
- oraz dopasowania do indywidualnych potrzeb.
Na znaczeniu zyskują zwłaszcza rozwiązania umożliwiające odroczenie płatności oraz płatności rekurencyjne – modele, które pozwalają lepiej zarządzać budżetem i planować wydatki w czasie. Z danych CRIF wynika, że w pierwszym półroczu 2024 roku z tej opcji skorzystało ponad 1,2 mln konsumentów, którzy zaciągnęli zobowiązania na łączną kwotę 7 mln zł.
Z kolei, według badań Santander Consumer Banku, niemal co trzeci użytkownik w Polsce korzysta z odroczonych płatności, a ponad 60 proc. regularnie sięga po usługi subskrypcyjne, co podkreśla rosnącą popularność takich rozwiązań.
Dlatego w odpowiedzi na codzienne potrzeby swoich użytkowników BLIK wprowadził rozwiązania, takie jak BLIK Płacę Później (BNPL) oraz płatności rekurencyjne.
BLIK Płacę Później – rozwój płatności odroczonych
BLIK Płacę Później to usługa odroczonych płatności (BNPL – Buy Now, Pay Later), która umożliwia zrobienie zakupów i opłacenie ich w późniejszym terminie.
Jest wiele korzyści wynikających z wprowadzenia jej w e-commerce.
Do zalet BLIK Płacę Później należy m.in.:
- możliwość zwiększenia konwersji i sprzedaży dzięki eliminacji bariery finansowej,
- skłonność klientów do wybierania droższych produktów lub dodawania większej ilości artykułów do zamówienia, przez co rośnie średnia wartość koszyka (AOV).
- zmniejszenie liczby porzuconych koszyków przez klientów,
- budowanie lepszych relacji z klientami przez sklepy wyposażone w tę metodę płatności.
Podsumowując, oferowanie nowoczesnych metod płatności pozwala także przyciągnąć nowych klientów. Szczególnie tych, którzy szukają większej elastyczności finansowej.
Płatności rekurencyjne BLIK – możliwość automatyzacji opłat
Drugą, nową funkcjonalnością są płatności rekurencyjne. Umożliwiają one automatyczne i cykliczne obciążanie konta użytkownika.
Wdrożenie płatności powtarzalnych przynosi sklepom online liczne korzyści:
- stabilny i przewidywalny przychód,
- ułatwianie zarządzania przepływami finansowymi,
- długoterminowe relacje z klientami zwiększają przychody w porównaniu do jednorazowych transakcji,
- automatyzacja płatności,
- brak konieczności ręcznego realizowania opłat,
- poprawa retencji i zmniejszenie odpływu klientów,
- wzmocnienie lojalności i zaangażowania klientów,
- stosowanie personalizacji ofert np. poprzez dynamiczne rabaty.
Podsumowując, systemy płatności subskrypcyjnych oszczędzają czas i eliminują potrzebę przypominania klientom o zaległościach. Dodatkowo wspierają skalowalność modelu biznesowego, ułatwiając ekspansję i pozyskiwanie nowych użytkowników.
Ekspansja zagraniczna płatności BLIK – Słowacja i Rumunia
Kolejnym elementem rozwoju BLIKA jest ekspansja zagraniczna, w tym wejście na rynek słowacki i rumuński. Oba rynki, o dużym potencjale wzrostu, charakteryzują się dynamicznym postępem sektora e-commerce oraz zwiększającą się liczbą użytkowników płatności mobilnych.
W Rumunii i Słowacji rośnie zainteresowanie nowoczesnymi rozwiązaniami płatniczymi, co stwarza doskonałe możliwości dla BLIKA, by umocnić swoją pozycję jako lidera płatności cyfrowych w regionie.
BLIK w Słowacji
Pierwszym krokiem w rozwoju BLIKA w Słowacji było przejęcie VIAMO, w wyniku czego powstał BLIK SK. We wrześniu 2024 roku – po zakończeniu wdrożenia BLIKA w aplikacji Tatra banka VIAMO – słowaccy użytkownicy zyskali możliwość płacenia BLIKIEM w sklepach internetowych. Dzięki integracji z PayU słowackie sklepy internetowe udostępniły tę metodę swoim klientom i obecnie BLIK jest dostępny u niektórych słowackich merchantów takich jak Allegro SK, eobuv.sk czy ebrat.sk.
BLIK w Rumunii
Kolejnym etapem ekspansji jest wejście płatności BLIK do Rumunii. Rumuński rynek jest drugim co do wielkości rynkiem e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej. Od 2022 roku funkcjonuje spółka BLIK Romania, odpowiedzialna za rozwój systemu płatności mobilnych w tym kraju. W 2024 roku spółka otrzymała autoryzację na działalność operacyjną, co umożliwi wdrożenie rozwiązania w Rumunii.
BLIK w e-commerce – podsumowanie
Podsumowując, co te całe płatności BLIK dają w e-commerce? Przede wszystkim stają się pewnego rodzaju must-havem. Dzięki BLIKowi klienci mogą błyskawicznie płacić za zakupy prosto z telefonu, bez logowania się do banków czy wpisywania długich numerów kart.
Jak podaje raport o e-commerce w Polsce z 2024 roku przeprowadzony przez Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska:
“Najpopularniejszą formą płatności stał się BLIK (wskazany przez 68% kupujących jako opcja wykorzystana kiedykolwiek), wyprzedzając szybki przelew przez serwis płatności (64% kupujących). BLIK okazał się też formą płatności używaną najczęściej (51%). W tym kontekście szybki przelew był wskazywany jedynie przez 22% badanych”.
A jak to wygląda w Selly? Dzięki współpracy z różnymi bramkami płatności takimi jak Tpay, Autopay czy PayU, które są dostępne w Selly, możesz łatwo włączyć tę metodę płatności w swoim sklepie. Dlatego warto pamiętać, że każdy sklep, nawet najmniejszy, może uruchomić u siebie BLIKa.
