Facebook Analytics – Przewodnik po analityce sklepu

Facebook Analytics, analitycs fb, analiza sklepu internetowego, analiza reklam

Facebook Analytics to niezwykle rozbudowane narzędzie analityczne, które pomoże Ci monitorować dane sklepu internetowego i wyciągać z nich wnioski. Jeszcze niedawno w fazie testów, teraz dostępny zarówno dla dużych sprzedawców, jak i małych sklepów internetowych. Dowiedz się, jak możesz skorzystać z możliwości, które daje i kiedy zacznie Ci się to opłacać w prowadzeniu e-sklepu. 

Koncepcja lejka sprzedażowego, a Facebook Analytics 

Cała analiza działań na Facebooku wymaga odpowiedniego uporządkowania i doświadczenia, aby wszystko wykonać czytelnie i prosto. Połączmy więc koncepcje lejka sprzedażowego i Facebook Analytics. Po co? Przyda nam się to, gdyż podczas analizy będziemy obserwować w narzędziu, jak krok po kroku poruszał się użytkownik. Dowiemy się też, gdzie zrezygnował lub dokonał zakupu, czy do nas wrócił i z jakiego urządzenia. Brzmi, jak dużo danych, prawda? Teraz pora to posegregować! 

Koncepcję lejka sprzedażowego opisaliśmy w oddzielnym artykule, w pełni poświęconym temu zagadnieniu. 

Facebook Analytics różni się o tyle od innych narzędzi, że jest w stanie wyraźnie określić, skąd pochodzą Twoi użytkownicy sklepu internetowego (to znaczy, czy korzystają aktualnie z porównywarki cenowej, czy może wyszukiwarki lub mediów społecznościowych). 

Możemy np. zobaczyć, że dwa miesiące temu klient pierwszy raz zobaczył reklamę naszego sklepu na telefonie. na Facebooku. Tydzień później wyszukiwał hasło i kliknął na komputerze nagłówek / link do produktu w naszym sklepie. A np. zakupu dokonał jeszcze tydzień później z tabletu, wchodząc bezpośrednio do sklepu. 

Przed konfiguracją Facebook Analytics, zadbaj o poprawną analizę swoich reklam w menedżerze reklam Facebooka. Poszereguj kolumny w taki sposób, aby były ułożone od najmniej wartościowej akcji w stosunku do reklamy, do tej najbardziej wartościowej z punktu widzenia biznesu. 

Chciałbyś zacząć korzystać z Facebook Analytics? – Koniecznie sprawdź 

Jeżeli planujesz analizować dokładnie sklep internetowy i reklamy, które realizujesz, musisz wcześniej zadbać o prawidłową konfigurację Piksela Fb. Pewnie słyszałeś już o Pikselu Facebooka i rejestratorze zdarzeń. 

Piksel Facebooka zazwyczaj można podzielić na trzy poziomy zaawansowania w konfiguracji: 

  • instalacja na stronie, aby sprawdzić, czy użytkownik na niej był,
  • instalacja zdarzeń (kodów zdarzeń) w sklepie według instrukcji (View Content, Add to Cart, Purchase),
  • ulepszenie kodów zdarzeń o dodatkowe parametry. 

Prowadząc sklep internetowy i kampanie reklamowe z czasem zaczniesz zauważać, że wspomniana lista to minimum konieczne do wykonania, aby monitorować, co ma miejsce na wszystkich etapach lejka. Oczywiście robimy to też po to, aby móc w związku z danymi podejmować konkretne decyzje i np. uruchamiać do nich skuteczny remarketing. 

Wersja demonstracyjna Fb Analytics – Miejsce, w którym zaczynasz 

Wersja demonstracyjna Fb Analitycs umożliwi Ci zapoznanie się ze wszystkimi elementami panelu i przyswojenie ich sobie bez obaw, że coś skonfigurujesz niepoprawnie. Tutaj możesz patrzeć i eksperymentować. 

Skoro już jesteś na miejscu, czas przedstawić Ci kilka miejsc, które znajdziesz w swoim panelu. Powinieneś wiedzieć, co się w nich znajduje, aby efektywnie wdrożyć się w wykorzystywanie narzędzia do analizy sklepu internetowego i działań reklamowych. Zapoznaj się z poniższą listą jeszcze przed analizą danych. 

Panel przegląd – to tutaj zobaczysz podsumowanie informacji, które zbiera Facebook z kanałów, które wyselekcjonujesz do analizy. Porówna on między innymi źródła ruchu, jak Instagram, Facebook Piksel, aplikacja i inne. 

Panel ustawienia – miejsce, w którym możesz przeanalizować integrację narzędzia Facebook Analytics z innymi programami. Wszystko w jednym miejscu. 

Wyświetlanie – miejsce, w którym dostosujesz strefę czasową swojego biznesu i wykorzystywaną walutę. 

Ustawienie drogi – tutaj ustawisz parametr, który uznajesz za konwersję w swoim sklepie internetowym. Najczęściej jest to “Purchase” i ustawienie maksymalnego okna konwersji. Wspomniany limit czasowy wynosi od 1 do 28 dni, a wybór powinien zależeć od tego, jak szybko potencjalny klient zazwyczaj podejmuje decyzję zakupową. Produkty szybkozbywalne możemy ustawiać na maksymalnie 3 dni, a takie, w których potrzeba dłuższego namysłu, nawet 7,15 lub 28 dni. 

Zdarzenia w panelu aktywność – wyświetlisz w tym miejscu wszystkie zdarzenia, które pochodzą ze skonfigurowanych narzędzi, jak Piksel Facebooka. 

Analizuj, kto jest Twoim klientem i ulepszaj komunikację 

Facebook Analytics bardzo dokładnie pokaże Ci, kto reaguje na Twoje reklamy, w jakim jest wieku, a także jakie są najczęstsze zainteresowania w tej grupie osób. Zobaczysz wszystkie informacje w raporcie “osoby” w panelu. 

W zakładce “dane demograficzne” zobaczysz informacje dotyczące wieku, lokalizacji i wielu innych sektorów na temat Twoich odbiorców. Gdy klikniesz w “technologia”, zobaczysz, z jakich urządzeń najczęściej korzystają. A po co o tym mówimy? 

Pamiętaj, że jednym z najważniejszych elementów dobrze skonstruowanej strategii marketingowej jest poprawnie skonstruowana persona odbiorcy. Powyższe dane pomocą Ci wykonać personę, która będzie dopasowana do Twojej firmy. Później ułożysz pod nią całą komunikację, wraz z reklamami i za pomocą tych działań zwiększysz skuteczność i sprzedaż. 

Mierz przychód – Wyjątkowe dane w narzędziu FBA 

Mierzenie przychodu np. jednego użytkownika na przestrzeni czasu dotychczas nie było możliwe ani w Google Analytics, ani w innych narzędziach do analizy sklepu internetowego. Zobaczysz te dane natomiast w FBA. 

Wykorzystując filtr możesz sprawdzić wiele ciekawych rzeczy. Między innymi to, czy użytkownicy, którzy lubią Twój Fanpage na Facebooku, są też kupcami w sklepie internetowym. Facebook Analytics udostępnia nam obszerną listę filtrów, które możemy wykorzystywać zgodnie z naszymi potrzebami: 

  • osoby, które przeglądały fanpage,
  • osoby, które wysłały wiadomość w Messengerze,
  • osoby reagujące na posty.

I kilka innych. Spróbujmy chociażby ograniczyć filtr do osób, które są fanami i odwiedziły fanpage. Po kilku sekundach przed naszymi oczami, w panelu zobaczymy tylko wybraną grupę osób. 

Dzięki temu możemy świadomie przeprowadzać naszych klientów przez ścieżkę marketingowo – zakupową. Nasza marka bowiem może najpierw zainteresować, następnie zbudować głęboką, wartością relację, a następnie dokonać sprzedaży, gdy użytkownik będzie akurat potrzebował produktu, który oferuje. 

Lista innych, przydatnych funkcji w narzędziu: 

Sami widzicie już, że Facebook Analytics przepełniony jest funkcjami, które okazują się być bardzo przydatne. Szczególnie w e-commerce, gdy dokładna analiza jest potrzebna, aby monitorować rentowność poszczególnych kanałów i wpływ zmian marketingowych na wyniki sprzedażowe. 

Najlepiej, gdy każdy z Was na własną rękę sprawdzi i “przeklika” narzędzie w wersji demonstracyjnej. Chcielibyśmy jednak wcześniej zwrócić Waszą uwagę jeszcze na parę elementów w panelu, na które warto zwrócić uwagę. 

Kohorty – statystyki, które umożliwią Ci podglądnięcie osób, które wróciły po pewnym czasie do sklepu. To użytkownicy, którzy np. po tygodniu lub dwóch kupili kolejny raz w Twoim sklepie internetowym. Zakładka ta okazuje się przydatna przy wielu biznesach. Przykładem jest branża dóbr szybkozbywalnych, gdzie kierujemy reklamę remarketingową do osób, aby kupiły ponownie po czasie. 

Nakładanie – tutaj sprawdzisz, czy i w jakim stopniu, poszczególne grupy użytkowników nakładają się na siebie. To znaczy, czy np. osoby, które lubią Twój Fanpage na Facebooku, są tymi samymi osobami, które obserwują Cię na Instagramie. 

Lejki – stwórz, skonfiguruj, obserwuj i postaraj się załatać wszystkie dziury w swoim profesjonalnym lejku, który stworzysz. Pozwól sobie na kompleksową analizę sklepu internetowego, jego wyników i reklam. 

Podsumowanie 

Widzisz już, jakie korzyści niesie wdrożenie analityki sklepu internetowego za pomocą powyższego, jeszcze stosunkowo rzadko używanego narzędzia? Rozpocznij pracę z nim zupełnie bezpłatnie i skaluj sklep świadomie tworząc marketing, zwiększając sprzedaż i wprowadzając nowe produkty do oferty.