Dlaczego większość Polaków płaci BLIKiem? Rozwój płatności BLIK

Ilość wyświetleń artykułu: 43

Czas czytania: 6 minut

Temat wpisu: Płatności BLIK

Rozwój płatności BLIK trwa już ponad 10 lat, od 2015 roku i nie zwalnia tempa. Jest to jeden z najpopularniejszych systemów płatności mobilnych w Polsce. Dlaczego warto z niego korzystać?

BLIK został uruchomiony 9 lutego 2015 roku i w ciągu dekady zrewolucjonizował nawyki płatnicze milionów Polaków. Obecnie korzysta z niego już 18,5 miliona aktywnych użytkowników, którzy w 2024 roku zrealizowali łącznie 2,4 miliarda transakcji – to średnio 6,6 miliona bliknięć dziennie. Z kolei średnia wartość pojedynczej płatności w tym kanale wyniosła 148 zł.
Płatności BLIKiem są niezwykle popularne, dlatego warto wiedzieć, jak z nich korzystać oraz, jakie nowe usługi oferuje ten system.
Informacje zawarte w tym materiale oparte są głównie na danych źródłowych BLIK.

Skąd wynika popularność płatności BLIK?

Popularność BLIKA wynika między innymi z jego:

  • szybkości, 
  • wygody, 
  • bezpieczeństwa 
  • oraz wszechstronności. 

Użytkownicy mogą płacić za jego pomocą zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych,  realizować szybkie przelewy na numer telefonu oraz wypłacać i wpłacać gotówkę.

Kluczowym aspektem sukcesu tego modelu jest integracja z aplikacjami bankowymi. Zapewnia ona prostotę użytkowania i eliminuje konieczność zapamiętywania dodatkowych loginów i haseł. Dodatkowym atutem jest możliwość realizacji transakcji zbliżeniowych w terminalach płatniczych akceptujących karty Mastercard.

Nowe usługi płatności BLIK – BLIK Płacę Później i płatności rekurencyjne

W ostatnich latach rynek płatności w e-commerce dynamicznie się rozwija.

BLIK napędzany jest między innymi rosnącymi oczekiwaniami konsumentów w zakresie:

  • wygody, 
  • elastyczności 
  • oraz dopasowania do indywidualnych potrzeb.

Na znaczeniu zyskują zwłaszcza rozwiązania umożliwiające odroczenie płatności oraz płatności rekurencyjne – modele, które pozwalają lepiej zarządzać budżetem i planować wydatki w czasie. Z danych CRIF wynika, że w pierwszym półroczu 2024 roku z tej opcji skorzystało ponad 1,2 mln konsumentów, którzy zaciągnęli zobowiązania na łączną kwotę 7 mln zł.

Z kolei, według badań Santander Consumer Banku, niemal co trzeci użytkownik w Polsce korzysta z odroczonych płatności, a ponad 60 proc. regularnie sięga po usługi subskrypcyjne, co podkreśla rosnącą popularność takich rozwiązań.
Dlatego w odpowiedzi na codzienne potrzeby swoich użytkowników BLIK wprowadził rozwiązania, takie jak BLIK Płacę Później (BNPL) oraz płatności rekurencyjne.

BLIK Płacę Później – rozwój płatności odroczonych

BLIK Płacę Później to usługa odroczonych płatności (BNPL – Buy Now, Pay Later), która umożliwia zrobienie zakupów i opłacenie ich w późniejszym terminie.
Jest wiele korzyści wynikających z wprowadzenia jej w e-commerce. 

Do zalet BLIK Płacę Później należy m.in.:

  • możliwość zwiększenia konwersji i sprzedaży dzięki eliminacji bariery finansowej,
  • skłonność klientów do wybierania droższych produktów lub dodawania  większej ilości artykułów do zamówienia, przez co rośnie średnia wartość koszyka (AOV). 
  • zmniejszenie liczby porzuconych koszyków przez klientów,
  • budowanie lepszych relacji z klientami przez sklepy wyposażone w tę metodę płatności.

Podsumowując, oferowanie nowoczesnych metod płatności pozwala także przyciągnąć nowych klientów. Szczególnie tych, którzy szukają większej elastyczności finansowej.

Płatności rekurencyjne BLIK – możliwość automatyzacji opłat

Drugą, nową funkcjonalnością są płatności rekurencyjne. Umożliwiają one automatyczne i cykliczne obciążanie konta użytkownika. 

Wdrożenie płatności powtarzalnych przynosi sklepom online liczne korzyści:

  • stabilny i przewidywalny przychód,
  • ułatwianie zarządzania przepływami finansowymi,
  • długoterminowe relacje z klientami zwiększają przychody w porównaniu do jednorazowych transakcji,
  • automatyzacja płatności,
  • brak konieczności ręcznego realizowania opłat,
  • poprawa retencji i zmniejszenie odpływu klientów, 
  • wzmocnienie lojalności i zaangażowania klientów,
  • stosowanie personalizacji ofert np. poprzez dynamiczne rabaty.

Podsumowując, systemy płatności subskrypcyjnych oszczędzają czas i eliminują potrzebę przypominania klientom o zaległościach. Dodatkowo wspierają skalowalność modelu biznesowego, ułatwiając ekspansję i pozyskiwanie nowych użytkowników.

Ekspansja zagraniczna płatności BLIK – Słowacja i Rumunia

Grafika kreskówkowa globu, z którego wychodzą strzałki. Ma pokazywać ekspansję płatności BLIK

Kolejnym elementem rozwoju BLIKA jest ekspansja zagraniczna, w tym wejście na rynek słowacki i rumuński. Oba rynki, o dużym potencjale wzrostu, charakteryzują się dynamicznym postępem sektora e-commerce oraz zwiększającą się liczbą użytkowników płatności mobilnych. 

W Rumunii i Słowacji rośnie zainteresowanie nowoczesnymi rozwiązaniami płatniczymi, co stwarza doskonałe możliwości dla BLIKA, by umocnić swoją pozycję jako lidera płatności cyfrowych w regionie. 

BLIK w Słowacji

Pierwszym krokiem w rozwoju BLIKA w Słowacji było przejęcie VIAMO, w wyniku czego powstał BLIK SK. We wrześniu 2024 roku – po zakończeniu wdrożenia BLIKA w aplikacji Tatra banka VIAMO – słowaccy użytkownicy zyskali możliwość płacenia BLIKIEM w sklepach internetowych. Dzięki integracji z PayU słowackie sklepy internetowe udostępniły tę metodę swoim klientom i obecnie BLIK jest dostępny u niektórych słowackich merchantów takich jak Allegro SK, eobuv.sk czy ebrat.sk.

BLIK w Rumunii

Kolejnym etapem ekspansji jest wejście płatności BLIK do Rumunii. Rumuński rynek jest drugim co do wielkości rynkiem e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej. Od 2022 roku funkcjonuje spółka BLIK Romania, odpowiedzialna za rozwój systemu płatności mobilnych w tym kraju. W 2024 roku spółka otrzymała autoryzację na działalność operacyjną, co umożliwi wdrożenie rozwiązania w Rumunii. 

BLIK w e-commerce – podsumowanie

Podsumowując, co te całe płatności BLIK dają w e-commerce? Przede wszystkim stają się pewnego rodzaju must-havem. Dzięki BLIKowi klienci mogą błyskawicznie płacić za zakupy prosto z telefonu, bez logowania się do banków czy wpisywania długich numerów kart.

Jak podaje raport o e-commerce w Polsce z 2024 roku przeprowadzony przez Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska:

“Najpopularniejszą formą płatności stał się BLIK (wskazany przez 68% kupujących jako opcja wykorzystana kiedykolwiek), wyprzedzając szybki przelew przez serwis płatności (64% kupujących). BLIK okazał się też formą płatności używaną najczęściej (51%). W tym kontekście szybki przelew był wskazywany jedynie przez 22% badanych”.

A jak to wygląda w Selly? Dzięki współpracy z różnymi bramkami płatności takimi jak Tpay, Autopay czy PayU, które są dostępne w Selly, możesz łatwo włączyć tę metodę płatności w swoim sklepie. Dlatego warto pamiętać, że każdy sklep, nawet najmniejszy, może uruchomić u siebie BLIKa.

Julianna Krzyszczyk
SEO copywriter

SEO, content marketing i copywriting to zdecydowanie mój świat – w Selly tworzę treści, które odpowiadają na potrzeby odbiorców i algorytmów Google. Specjalizuję się w optymalizacji contentu i strategiach zwiększających widoczność marek w sieci. Kiedy nie piszę, jestem w ruchu – na boisku, korcie czy na rolkach. A kiedy odpoczywam to zazwyczaj z książką albo padem w ręce.
Wypróbuj Selly bez ryzyka!

Rozpocznij za darmo i ciesz się 14-dniowym okresem próbnym.
Zamów indywidualną szatę graficzną, a otrzymasz 60 dni testowania oprogramowania całkowicie bezpłatnie!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933