Dyrektywa Omnibus – nowe obowiązki dla sklepów internetowych

Ilość wyświetleń artykułu: 165

Czas czytania: 4 minuty

Ze względu na dynamiczny rozwój e-commerce, od 28 maja 2022 roku kraje unijne, w tym Polska, będą musiały wprowadzić nowe rozwiązania oraz przepisy w ramach Dyrektywy Omnibus. Nowe przepisy będą zobowiązywały sprzedawców do nowych rozwiązań w handlu internetowym.

Dowiedz się więcej, jakie obowiązki wprowadza Dyrektywa Omnibus i jak spełnia je platforma sklepów Selly.pl

Dyrektywa Omnibus

Głównym założeniem dyrektywy jest wprowadzenie nowych przepisów w handlu. Będą one dotyczyć przede wszystkim praw konsumentów, ale będą również nawiązywać do obrotu między przedsiębiorcami. Wdrażanie nowych zasad jest efektem unijnej inicjatywy Nowego Ładu Konsumenckiego, a treść dyrektywy spowodowała powstanie projektu ustawy z dnia 24 czerwca 2021 roku, o zmianie ustawy o prawach konsumentach oraz niektórych innych ustaw.

Dlaczego Dyrektywa Omnibus została wprowadzona?

Wprowadzenie Dyrektywy Omnibus jest skutkiem licznych luk w prawach konsumenckich. Nowe przepisy mają za zadanie powstrzymać przedsiębiorców przed celowym zniekształcaniem promocji, a także wprowadzić większą transparentność podczas zakupów w Internecie.

Najważniejsze aspekty Dyrektywy Omnibus

Dyrektywa wprowadza szereg nowych zobowiązań dla handlu internetowego, do których będą musiały dostosować się zarówno platformy sprzedażowe, jak i sami przedsiębiorcy. Poniżej przedstawiliśmy najważniejsze zmiany związane z wprowadzeniem Dyrektywy Omnibus.

Obowiązek informowania o najniższej cenie z ostatnich 30 dni

Jedną z najważniejszych zmian, jakie pociąga za sobą dyrektywa, jest uregulowanie zasad informowania o obniżkach cen dokonywanych przez sprzedawców produktów i usług. Sprzedawcy wprowadzający promocje cenowe będą zobowiązani do informowania o najniższej cenie towaru lub usługi, która obowiązywała w ostatnich 30 dniach. Informacja ta, będzie musiała się znajdować obok nowej, obniżonej ceny.

W przypadku produktów, które w sprzedaży są krócej niż 30 dni, obok obniżonej ceny, należy umieścić informację o najniższej cenie, która obowiązywała od dnia wprowadzenia do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki na dany produktu. Natomiast w przypadku towarów o krótkim terminie ważności, obok obniżonej ceny, musi znajdować się informacja o cenie sprzed pierwszej obniżki.

Wprowadzona zmiana ma na celu zniwelowanie fałszywych promocji. Sprzedawcy nie będą mogli sztucznie podnosić cen swoich towarów i usług przed zastosowaniem promocji.

Rozwiązania w oprogramowaniu sklepów internetowych Selly dotyczące informowania o najniższej cenie z ostatnich 30 dni:

  • nowy moduł w edycji produktu do samodzielnego zarządzania archiwalnymi cenami (dostępny w każdym planie abonamentowym)
  • automatyczny zapis historii cen w przypadku edycji ich z poziomu szczegółów produktu lub listy produktów oraz przy aktualizacjach cen wykonywanych przez moduł integratora hurtowni.
  • nowy moduł automatyzacji, którego zadaniem będzie codzienna archiwizacja wszystkich cen produktów, przetrzymywanie ich przez 30 dni (dostępny w planach abonamentowych Pro 1 i Pro 2)
  • wyświetlana na: karcie produktu, liście produktów oraz blokach produktowych komunikatu najniższa cena w ostatnich 30 dniach w przypadku, gdy produkt posiada włączoną promocję przez wpisanie ceny poprzedniej wyższej niż cena aktualna lub posiada zaznaczoną promocję “wyprzedaż”.

Więcej na temat historii cen

 

Obowiązek informowania o zależności pozycji produktu w wynikach wyszukiwania

Sklepy internetowe będą zobowiązane do informowania klientów o parametrach, które wpływają na wyniki wyszukiwania produktów. Oznacza to, że prezentując jakiś towar, sprzedawca będzie musiał wskazać, dlaczego został zaoferowany ten, a nie inny.

Rozwiązania w Selly dotyczące wyświetlanych komunikatów na wynikach szukania

  • Wyświetlanie sposobu sortowania wyników szukania wg wybranej w panelu konfiguracji przez komunikat:
    • sortuj wg: nowości
    • kolejności w kategorii
    • ceny malejąco
    • ceny rosnąco
    • nazw produktów
    • ilości produktów

Obowiązek weryfikacji opinii o produkcie

Równie ważną zmianą, która ma chronić konsumentów przed nieuczciwymi działaniami sprzedawców, będzie obowiązek przedstawienia weryfikacji opinii przez przedsiębiorcę. Weryfikacja ta może się odbywać na przykład poprzez inną podstronę.

W handlu internetowym niezwykle ważne są opinie oraz oceny od innych kupujących. Potencjalni klienci kierują się zdaniem innych osób odnośnie jakości produktu lub usługi, dlatego powyższa zmiana ma wprowadzić mechanizmy weryfikacji opinii, które mają na celu ograniczenie nadużyć ze strony sprzedawców, którzy mogliby sami pisać pozytywne oceny.

Rozwiązania w Selly dotyczące weryfikacji opinii o produkcie

  • oprogramowanie umożliwia prezentację opinii o produkcie dopiero po akceptacji administratora sklepu
  • oprogramowanie archiwizuje datę i numer IP osoby dodającej opinię.

Jakie kary grożą za naruszenie przepisów wprowadzonych przez Dyrektywę Omnibus?

W przypadku naruszenia przepisów zawartych w dyrektywie, inspektor wojewódzkiej Inspekcji Handlowej może nałożyć na sprzedawcę karę finansową do 20 tysięcy złotych. Jeśli sprzedawca trzykrotnie naruszy przepisy w przeciągu 12 miesięcy od pierwszego naruszenia – wówczas może zostać ukarany kwotą do 40 tysięcy złotych.

W niektórych sytuacjach nieprawidłowe informacje o cenach mogą być traktowane jako nieuczciwa praktyka rynkowa naruszająca interesy konsumentów, w takiej sytuacji sprzedawca może zostać obciążony karą finansową do 10 % rocznego obrotu.

Załóż sklep internetowy

W Selly możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni!
Gotowe szaty graficzne, dopasowana funkcjonalność do etapu rozwoju sklepu i nieograniczone możliwości w rozwoju!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933