Wideo w e-commerce – jak z wykorzystaniem filmów zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Prognozy mówią, że już w 2020 roku 90% treści w Internecie będzie w formie wideo. Prawdopodobnie nie będzie to aż 90%, jednak nie można nie zgodzić się z twierdzeniem, że wideo w biznesie nie jest już tylko trendem, lecz formą, bez której marka nie ma szans na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.

Wideo marketing w e-commerce

W przypadku branży e-commerce wideo ma ogromne znaczenie, ponieważ wyraźnie przekłada się na sprzedaż. Jak z wykorzystaniem filmów zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Wideo produktowe

Zakupy w Internecie wyróżnia to, że Twoi klienci nie mogą dotknąć i obejrzeć sprzedawanych przez Ciebie produktów przed ich zakupem. Wideo poniekąd pozwala zasymulować taką sytuację. Jeżeli sprzedajesz produkty niszowe, jeżeli masz własną produkcję, jeżeli tworzysz produkty pod konkretne zamówienie, jeżeli sprzedajesz odzież czy sprzęt specjalistyczny (fotografia, sport, dekoracje do wnętrz, itp.), to przedstawienie produktów na filmie na pewno będzie miało pozytywny wpływ decyzję zakupowe Twoich potencjalnych klientów. Wideo pozwala na pokazanie produktu z każdej jego strony, na zaprezentowanie jak on działa i jak z niego korzystać, aby osiągnąć pożądany efekt – czego nie jesteś w stanie zaprezentować na zdjęciach.

YouTube jako wyszukiwarka internetowa

Pierwszą najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie jest Google. Drugą najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie jest YouTube. Właścicielem YouTuba jest Google, więc bardzo często youtubowe filmy wyświetlane są w SERP, czyli w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Dlatego warto produkować wartościowe dla swojej grupy docelowej filmy i publikować je właśnie na YouTube.

Takie filmy mogą być:

  • recenzjami produktów, które sprzedajesz,
  • krótkimi poradnikami pokazującymi jak korzystać z produktów, które sprzedajesz,
  • porównaniami produktów, które masz w ofercie, np. starszy model vs nowszy model lub porównanie produktów konkurencyjnych,
  • przedłużeniami Twoich wpisów blogowych, czyli wpis na blogu możesz potraktować jako scenariusz, do krótkiego wideo – takim sposobem zwiększasz swój udział w wynikach wyszukiwania Google i zwiększasz zasięgi swoich publikacji,
  • wywiadami z ekspertami z Twojej branży.

Pokaż ludzką twarz marki swojego sklepu internetowego

Klienci internetowi lubią wiedzieć, że za sklepem internetowym stoją żywi ludzie, którzy znają się na swojej branży, i na których można liczyć. Wideo to idealna forma przekazu, która pozwoli Ci zaspokoić ciekawość swoich potencjalnych klientów. Dzięki filmom dasz się polubić i wzbudzisz zaufanie, a od zaufania i transakcji droga jest już krótka.

Wideo w internetowych systemach reklamowych

Facebook Ads i Google AdWords (reklamy na YouTube) obsługują wideo, co pozwoli urozmaicić Twoje kampanie reklamowe i wzmocnić komunikację marketingową. Dzięki reklamom wideo możesz pozyskiwać świeży ruch lub możesz korzystać z remarketingu wideo, czyli wyświetlać film na Facebooku czy YouTube osobom, które wcześniej odwiedziły Twój sklep internetowy.

Wideo w mediach społecznościowych

Social media tworzą trendy, ale też na nie odpowiadają, dlatego największe serwisy społecznościowe inwestują we własne narzędzia do obsługi wideo, dzięki czemu są coraz bardziej przyjazne tej formie treści. Facebook pracuje na to, aby w przyszłości stać się realną konkurencją dla YouTube, dlatego bardziej wartościuje posty wideo, które generują większe zasięgi, a tym samym większe zaangażowanie niż posty tradycyjne. W przypadku Instagramu również widać rozwój w kierunku obsługi wideo – z roku na rok użytkownicy mogą publikować coraz dłuższe filmy.

Komunikacja wideo w czasie rzeczywistym

Popularnością cieszy się również komunikacja wideo w czasie rzeczywistym, którą można realizować na Snapchacie, Instagram Stories czy Messenger Day. Te narzędzia charakteryzują się tym, że opublikowane w nich treści dostępne są jedynie przez 24 godziny, po czym znikają. Są to jednak kanały, które idealnie nadają się do tego, aby budować silne relacje ze swoimi odbiorcami, serwować im treści luksusowe i przekazywać im aktualne informacje charakteryzujące się krótką żywotnością.

Live stream, czyli nadawanie wideo na żywo

Kolejnym bardzo silnym trendem związanym z wideo są live streamy, czyli nadawanie wideo na żywo. Wykorzystując ten rodzaj komunikacji marketingowej możesz prowadzić różnego rodzaju cykle, np. pytania i odpowiedzi, prezentowanie najnowszych produktów, które wprowadzasz do swojej oferty i wiele innych formatów, które odpowiadają potrzebom Twoich klientów. Streamować możesz na Facebooku, YouTube, Periscope, a już wkrótce na Instagramie.

Dostosuj się, bo każdy woli oglądać, niż czytać

Dziś każdy z nas żyje szybko i każdy z nas pada ofiarą przesycenia informacyjnego. Dlatego wideo to forma przekazu, która pozwoli Ci dotrzeć do większej liczby odbiorców, dzięki czemu będziesz realizować strategię komunikacji marki swojego sklepu internetowego znacznie skuteczniej. 30 sekundowy film często jest w stanie przekazać więcej, niż artykuł składający się z 5000 znaków. Oczywiście nie można rezygnować z treści pisanych, ponieważ są osoby, które wolą taką formę przekazu, teksty realizują strategię SEO i są bardziej przystępne pod kątem ich analizy, np. opisy produktów w sklepie internetowym. Jednak wideo to idealne uzupełnienie tekstów i skuteczne narzędzie wspierające oraz urozmaicające Twoją komunikację marketingową.