Jak mierzyć sukces SEO sklepu w 2025 roku?

Ilość wyświetleń artykułu: 6

Czas czytania: 9 minut

Sukces SEO sklepu.

Kiedyś to było teraz to nie ma? Czyli, jak mierzyć sukces SEO sklepu, kiedy świat staje na głowie przez AI. 

Dla sklepów internetowych mierzenie sukcesu SEO w 2025 roku wymaga przyszłościowego podejścia, które wykracza poza tradycyjne wskaźniki. 

W tym wpisie poruszam tematy związane z ewoluującymi zasadami SEO, algorytmami Google, pojawieniu się Google AI Overview i AI Mode, które w przyszłym czasie na pewno zawita w naszym kraju. Jeśli jesteś osobą zainteresowaną e-commerce, sprawdź, co w trawie piszczy i, jak wyróżnić się w nowej erze cyfrowej. 

Ewolucja SEO w e-commerce w 2025 roku

Grafika chłopaka kreślącego napis

Obecnie marki e-commerce mierzą się z większą konkurencją niż kiedykolwiek wcześniej. Zmiana Google z wyszukiwarki, która była oknem do odpowiedzi, na system, który praktycznie stopuje ruch organiczny w witrynach stanowi nie lada wyzwanie… A może i szansę?

W 2025 roku użytkownicy są mniej skłonni klikać wiele linków. Widzę po sobie to, że zamiast długich raportów (chyba, że są mi potrzebne w pracy), preferuję natychmiastowe odpowiedzi. 

Wartość sukcesu SEO sklepu

Przy takim modelu wyszukiwania wartość SEO przesuwa się z generowania kliknięć na zdobywanie uwagi i ustanawianie autorytetu w samej stronie wyników wyszukiwania. W konsekwencji, strategie e-commerce MUSZĄ przestawić się z optymalizacji WYŁĄCZNIE pod kątem współczynnika klikalności na optymalizację pod kątem obecności i autorytetu w podsumowaniach generowanych przez sztuczną inteligencję. Jeśli już, to właśnie tam masz szansę pozyskać uwagę odbiorcy, który zainteresowany podsumowaniem wejdzie na Twoją stronę i dowie się o niej więcej. 

Podstawowe wskaźniki sukcesu SEO sklepu

Jak pewnie wiesz, głównym celem SEO w e-commerce jest napędzanie ruchu na stronach produktów i kategorii, zwiększanie sprzedaży online oraz poprawa ogólnego doświadczenia użytkownika w sklepie. 

Kluczowe wskaźniki KPI (skrót od Key Performance Indicators) to:

  • ruch organiczny, 
  • współczynniki konwersji, 
  • średnia wartość zamówienia (AOV), 
  • wartość życiowa klienta (CLV) 
  • i zwrot z inwestycji (ROI)

Wskaźniki KPI sklepu

Ruch organiczny: Wskaźnik ten śledzi liczbę odwiedzających, którzy trafiają na witrynę z niepłatnych wyników wyszukiwania. Zwiększenie ruchu organicznego jest głównym wskaźnikiem udanych działań SEO.

Współczynnik konwersji: To obecnie prawdopodobnie najważniejszy wskaźnik dla e-commerce, który mierzy odsetek odwiedzających, którzy wykonują pożądaną akcję. Może to być dokonanie zakupu, wypełnienie formularza lub zapisanie się do newslettera. To tak naprawdę konwersje są realnym dowodem na to, że SEO działa.

Średnia wartość zamówienia: Wskaźnik ten pokazuje średnią kwotę wydaną na transakcję.

Wartość życiowa klienta:  Mierzy całkowity przychód, jakiego firma może oczekiwać od jednego klienta w całym okresie jego relacji. Warto pamiętać, że obecnie wyższe koszty pozyskania klienta mogą być uzasadnione szczególnie dla wartościowych segmentów i programów retencyjnych. 

Zwrot z inwestycji: Mierzy finansowy zwrot z działań SEO w stosunku do ich kosztów. Pozytywne ROI wskazuje, że SEO generuje więcej przychodów niż kosztuje.

Pozycje słów kluczowych: Śledzenie pozycji docelowych słów kluczowych w SERP pomaga zrozumieć skuteczność strategii. Koncentruj się na słowach kluczowych, które dobrze konwertują, zwłaszcza na słowach kluczowych z długiego ogona.

Współczynnik klikalności: Mierzy odsetek osób, które klikają link po zobaczeniu go w wynikach wyszukiwania. Ten współczynnik wskazuje, jak dobrze zoptymalizowałeś tytuły i metaopisy.

Wskaźniki zaangażowania użytkowników

  • Współczynnik odrzuceń: Reprezentuje sesje, w których użytkownik odwiedza stronę i opuszcza ją bez dalszego przeglądania witryny. Warto pamiętać, że jego interpretacja zależy od intencji strony.
  • Czas na stronie: Wskazuje na konsumpcję treści i ich użyteczność.
  • Strony na wizytę: Mierzy, ile stron użytkownik przegląda podczas sesji. To wskaźnik, który jest szczególnie przydatny do oceny zaangażowania i postępu w witrynie.
  • Głębokość przewijania: Dokładniejszy wskaźnik jakości strony, mierzący, jak daleko odwiedzający przewijają w dół poszczególnych stron internetowych. Sukces SEO sklepu polega także na mierzeniu poziomu zaangażowania czytelnika i dostosowywanie pod to treści.
  • Backlinki: Liczba i jakość linków prowadzących do witryny, wpływające na pozycje w wyszukiwarkach. Oczywiście skup się na jakości, a nie na ilości. 

Mierzenie sukcesu SEO sklepu = patrzenie na przychód

Pamiętaj, że Twoim ostatecznym celem jest przychód, a nie tylko ruch. Dlatego zwróć uwagę na konwersję, a nie samą ilość osób, które sprawdzą Twoją witrynę. Warto, żebyś miał na uwadze to, że jako właściciel sklepu najważniejsze są dla Ciebie wyniki biznesowe.

Jakie praktyki możesz stosować? Przede wszystkim ulepsz UX, lepiej wyglądająca strona daje większe zaangażowanie odbiorców, co z kolei może wydobyć potencjał konwersji. Zainwestuj także w szybkość swojej witryny (tutaj polecamy nasze Selly, które jest najszybszą platformą SaaS na rynku). 

Dostosowanie SEO do zmian algorytmów Google

Aktualizacje algorytmów Google w 2025 roku mają fundamentalnie zmienić SEO, przesuwając się w kierunku integracji z AI. Z tego powodu musisz dostosować się do zmian, aby nie tylko utrzymać, ale i poprawić swoją widoczność w wyszukiwarce. 

Na co zwrócić uwagę aby zwiększyć sukces SEO sklepu?

  • Ocena jakości treści: Najważniejsze jest to, że algorytmy Google nadal kładą nacisk na tworzenie wartościowych treści, zgodnych z intencjami użytkowników. Używaj cytatów, dodawaj wnioski z raportów, opisuj definicje i odpowiadaj na najczęściej zadawane pytania.
  • Strategia E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness): Google nagradza teraz treści, które niosą za sobą prawdziwe doświadczenie i wiedzę, zgodnie ze standardami. Dla e-commerce oznacza to prezentowanie wiedzy o produktach, historii klientów i wiarygodności marki.
  • Indeksowanie mobile-first: Pamiętaj o tym, żeby Twoja strona internetowa była przede wszystkim przyjazna dla urządzeń mobilnych tzn. przejrzysta i szybka.
  • Sygnały doświadczenia użytkownika (UX) i Core Web Vitals (CWV): Google kładzie coraz większy nacisk na UX jako czynnik rankingowy. Szybkie ładowanie, intuicyjna nawigacja i minimalna liczba natrętnych reklam są nagradzane.
  • Dane strukturalne, poprawne URL,  architektura, i bezpieczeństwo witryny.
  • Zdobywanie backlinków.
  • Różnorodne formaty treści.
  • Naturalna strategia słów kluczowych.

Mierzenie sukcesu  SEO sklepu w erze Google AI Overview i AI Mode

Pojawienie się Google AI Overviews (SGE) i AI Mode stanowi najbardziej znaczącą zmianę w zachowaniu wyszukiwania od lat.

Branża SEO raportuje zauważalne spadki w ruchu organicznym – zwłaszcza dla zapytań informacyjnych. Spadki te nie wynikają z gorszej pozycji w rankingu, tylko z faktu, że użytkownik w ogóle nie musi już klikać. Google samo odpowiada”. Komentuje specjalistka ds. marketingu i sprzedaży Edyta Gąsior.

Prawdę mówiąc te dwa sposoby szukania treści fundamentalnie zmienia interakcję z wynikami wyszukiwania, a co za tym idzie, sposób mierzenia sukcesu SEO.

Jak to działa obecnie?

Jak obrazuje copywriter Daniel Bartosiewicz:
“Sukces SEO copywritera w 2020 r.: „Jestem w top 3 organica na trudną frazę!”. Sukces SEO copywritera w 2025 r.: „Jestem top źródłem dla AI””. 

AI Overviews można nazwać nową pozycją zero, pojawiając się na górze i zmniejszając tradycyjne kliknięcia organiczne. W przypadku zapytań transakcyjnych o wysokiej intencji, tradycyjne pozycjonowanie organiczne i silne karuzele produktów mogą nadal oferować lepsze możliwości kliknięć. Niemniej, wymaga to szczegółowej strategii dla każdego zapytania, bo AI syntetyzuje informacje z całej sieci. 

Poniżej znajdziesz porównanie tradycyjnych i nowoczesnych wskaźników KPI sukcesu SEO sklepu oraz główne wskaźniki widoczności AI i ich znaczenie.

Tabela 1: Tradycyjne vs. nowoczesne wskaźniki KPI SEO w e-commerce

Tradycyjne wskaźniki KPI SEO ( przed AI)

Nowoczesne wskaźniki KPI SEO (era AI-Native – 2025)

Ruch organiczny (całkowita liczba wizyt z wyszukiwarek)

Widoczność odpowiedzi (obecność marki/treści w AI Overviews, ChatGPT, Perplexity, fragmentach rozszerzonych)

Pozycje słów kluczowych (pozycja dla docelowych słów kluczowych)

Spełnienie intencji użytkownika (treść spełnia potrzeby wyszukujących na platformach AI/SERP)

Współczynnik klikalności (odsetek wyświetleń skutkujących kliknięciami)

Pamięć marki i wolumen wyszukiwań markowych (użytkownicy wyszukują markę po kontakcie z treściami AI/społecznościowymi)

Współczynnik odrzuceń / Czas trwania sesji (szybkie opuszczenia, średni czas na stronie)

Jakość i głębokość zaangażowania (głębokość przewijania, wyświetlenia filmów, powtarzające się wizyty, zapisy, udostępnienia, czas przebywania)

Backlinki / Autorytet domeny (budowanie linków dla rankingów)

Wiarygodność na platformie (marka cytowana przez narzędzia AI, wzmiankowana na platformach, w ustrukturyzowanych zbiorach danych)

Konwersje

Wpływ na konwersję (wkład w wielokanałową podróż klienta)

Tabela 2: Kluczowe wskaźniki widoczności AI i ich znaczenie

Wskaźnik

Definicja

Znaczenie dla e-commerce

Wynik widoczności AI

Jak często marka, czy strona jest prezentowana lub cytowana w odpowiedziach generowanych przez sztuczną inteligencję.

Wskazuje na zaufanie marki i potencjał pośrednich konwersji.

Częstotliwość cytowań

Jak często treść jest cytowana lub bezpośrednio wspomniana w tekście generowanym przez AI.

Potwierdza autorytet treści i może napędzać ruch, jeśli linki są widoczne.

Prędkość wzmianek o encjach

Tempo, w jakim marka lub witryna jest wzmiankowana w kontekstowo istotnych, godnych zaufania źródłach online.

Buduje dynamikę i rozpoznawalność marki w ekosystemie AI.

Wartość bez kliknięcia

Ekspozycja marki, zaufanie i rozpoznawalność uzyskane nawet wtedy, gdy nikt nie klika.

Mierzy świadomość marki i wpływ na górną część lejka sprzedażowego, nawet bez bezpośredniego ruchu na stronie.

Analiza sentymentu marki

Ocena, czy marka jest opisana pozytywnie, neutralnie czy niejasno w odpowiedziach AI.

Jakość wzmianki kształtuje percepcję użytkownika i wpływa na reputację marki.

Udział w głosie (SOV)

Odsetek odpowiednich odpowiedzi AI, które zawierają markę w porównaniu do konkurentów.

Wskazuje na konkurencyjną pozycję marki w przestrzeni wyszukiwania AI.

Widoczność wyzwalana przez zapytania

Identyfikacja, które konkretne zapytania użytkowników prowadzą do wzmianki lub cytowania marki w odpowiedziach AI.

Pomaga dostosować strategię treści do intencji użytkownika w wyszukiwaniu AI.

Mierzenie sukcesu SEO sklepu – podsumowanie

Przyszłe lata będą nas uczyć o adaptacji do zmian. Z pewnością warto pamiętać, że tworzysz dla ludzi, a nie dla wyników. Priorytetem powinna być tu wysoka wartość i autorytatywność. Analizuj konkurencję, sprawdzając, jak możesz wyróżnić się ze swoim wizerunkiem.
Warto także zacząć myśleć jak odbiorca, o czym pisze marketingowiec Madhav Mistry:

“Pomyśl o tym, jak dziś szukasz. Dokąd idziesz? Google? YouTube? ChatGPT? Reddit? LinkedIn? Nowoczesne wyszukiwanie jest wszechobecne. Dlatego najlepsze zespoły SEO nie tylko zajmują się rankingiem, ale także pojawiają się na różnych platformach, narzędziach i interfejsach”.

Odnośnie do AI warto zapewnić spójność i kompleksowość  informacji o produktach we wszystkich kanałach online, aby stać się ostatecznym źródłem dla modeli AI. Wykorzystuj także różne narzędzia, które pomogą Ci zapanować nad strategią i wartością dla odbiorców. No i na koniec, nie bój się eksperymentoweać, SEO ewoluuje, dlatego należy testować nowe kierunki i być podatnym zmiany.

A jeśli chcesz uzyskać więcej wiedzy na ten temat, spróbuj także wziąć udział w wydarzeniach, chociażby takich jak tegoroczna konferencja semKRK

Julianna Krzyszczyk
SEO copywriter

SEO, content marketing i copywriting to zdecydowanie mój świat – w Selly tworzę treści, które odpowiadają na potrzeby odbiorców i algorytmów Google. Specjalizuję się w optymalizacji contentu i strategiach zwiększających widoczność marek w sieci.
Kiedy nie piszę, jestem w ruchu – na boisku, korcie czy na rolkach. A kiedy odpoczywam to zazwyczaj z książką albo padem w ręce.
Wypróbuj Selly bez ryzyka!

Rozpocznij za darmo i ciesz się 14-dniowym okresem próbnym.
Zamów indywidualną szatę graficzną, a otrzymasz 60 dni testowania oprogramowania całkowicie bezpłatnie!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933