Chcesz zredukować koszty logistyki w e-commerce nawet o 30%? Rozwiązaniem jest fulfillment.
Z tego tekstu dowiesz się, jak fulfillment pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, poznać realne koszty prowadzenia własnej logistyki, a także odkryjesz, jak skutecznie wybrać partnera do obsługi Twoich zamówień.
Co to jest fulfillment? I czy jest dla Ciebie?
Czym jest fulfillment? Fulfillment to rozwiązanie, dzięki któremu możesz zlecić logistykę, od magazynowania produktów po ich pakowanie i wysyłkę, zewnętrznej firmie. Z języka angielskiego oznacza spełnienie lub realizację.
Co daje fulfillment?
Przede wszystkim to, że możesz skupić się na:
- marketingu,
- obsłudze klienta,
- rozwoju asortymentu.
Fulfillment w e-commerce to usługa dla każdego, kto chce skalować swój biznes, ale nie chce zajmować swojego czasu:
- pakowaniem produktów,
- wysyłką,
- zwrotami,
- czy ogólnym zajmowaniem się zamówieniami.
Łukasz Gwiazdowski, właściciel firmy Pacman, czyli operatora logistycznego specjalizującego się w fulfillmentcie, wyjaśnia, dlaczego jest to idealne rozwiązanie:
„Przede wszystkim fulfillment jest dla osób, które chcą skalować swój biznes, swoją sprzedaż online, ale nie chcą marnować czasu na prosty proces fizyczny, jakim jest pakowanie paczek. Wystarczy, że po prostu skupią się w tym momencie na rozwijaniu swoich produktów, na obsłudze klienta, na marketingu, a tak naprawdę ten najprostszy właśnie fizyczny proces zostawią specjalistom.”
Jak fulfillment obniża koszty logistyki o nawet 30%?
Na pierwszy rzut oka outsourcing logistyki może wydawać się drogi. A jednak, kiedy policzysz wszystkie koszty związane z prowadzeniem własnego magazynu, szybko zrozumiesz, że fulfillment jest bardziej opłacalny.
Dlaczego?
Fulfillment oferuje:
- niższe koszty materiałów, firmy fulfillmentowe kupują materiały do pakowania (kartony, taśmy, foliopaki) w hurtowych ilościach, dzięki czemu negocjują znacznie lepsze ceny,
- oszczędność na czasie, nie musisz marnować czasu na pakowanie paczek, zwłaszcza w szczytowych momentach (np. w poniedziałki po weekendzie), dlatego, bo dedykowany zespół fulfillmentu zajmie się tym za Ciebie,
- wspólną przestrzeń i pracowników, którzy pakują paczki dla wielu klientów, co znacząco obniża koszty jednostkowe.
Jak dodaje Łukasz Gwiazdowski: „Nie musi się skupiać, nie odpada mu jeden dzień w tygodniu na pracę w magazynie, tylko może tak naprawdę przez cały standardowy okres tygodnia pracy skupić się tylko na tym, co powinien robić, żeby rozwijać ten sklep.”
Dodatkowo Łukasz wskazuje na to, że klienci, którzy korzystają z fulfillmentu, są w stanie zaoszczędzić nawet 20-30% na całym koszcie logistyki w porównaniu do prowadzenia jej samodzielnie. Sporo, prawda?
Jakie błędy w logistyce popełniają właściciele e-commerce?
Właściciele sklepów często nie uwzględniają takich kosztów, jak:
- ubezpieczenia i serwis sprzętu (regały, wózki, skanery),
- zakup materiałów do pakowania i „mrożenie” kapitału w ich zapasach,
- wdrożenie i utrzymanie systemów (np. WMS), które kosztują setki tysięcy złotych,
- utracone korzyści, czyli czas, który właściciel mógłby przeznaczyć na rozwój biznesu zamiast na pakowanie paczek.
Łukasz podkreśla, że to właśnie fulfillment rozwiązuje ten problem: „U nas 90% tych kosztów otrzymujesz […] na jednej fakturze, a tam we własnym zakresie działając musisz chociażby właśnie z księgowością nawet inaczej się to rozliczać.”
Co daje zarządzanie zapasami w e-commerce?
Nowoczesne firmy fulfillmentowe korzystają z zaawansowanych systemów WMS (Warehouse Management System). Dzięki temu są w stanie precyzyjnie zarządzać Twoimi produktami.
„Posiadanie dobrego systemu, który tymi datami będzie zarządzał, żebyś pakując paczki brał z półki odpowiednie egzemplarze, te, które mają właśnie chociażby krótszy termin przydatności, to jest taki dosyć też znaczny element,” wyjaśnia Łukasz Gwiazdowski.
Takie systemy umożliwiają na przykład:
- unikanie strat, zapewniając, że produkty z krótszą datą ważności są wysyłane w pierwszej kolejności, co minimalizuje straty,
- wydajność, na przykład WMS pomagają umieszczać najczęściej sprzedawane produkty w łatwo dostępnych miejscach, skracając czas pakowania,
- szybkie skalowanie, firmy fulfillmentowe automatyzują wiele procesów, takich jak drukowanie etykiet dla różnych kurierów, co umożliwia bezproblemową wysyłkę nawet kilkuset paczek dziennie.
Od ilu zamówień warto pomyśleć o fulfillment?
Z własnego doświadczenia radzę Ci, nie czekaj, aż Twój biznes osiągnie ogromną skalę. Łukasz wspomina, że współpraca z firmą fulfillmentową staje się opłacalna już od 100 zamówień miesięcznie. Niemniej warto pamiętać, że jeśli posiadasz kilkadziesiąt tysięcy zamówień miesięcznie, to możesz już rozważyć budowę własnego, zautomatyzowanego magazynu. Oczywiście to również będzie się wiązało z milionowymi inwestycjami.
Z tego powodu dla większości e-commerce fulfillment jest najbardziej efektywnym i bezpiecznym modelem rozwoju.
Jakie technologie wspierają nowoczesny fulfillment?
Technologia w fulfillmentcie, jak opowiada Łukasz, to nie tylko odległa przyszłość robotów, ale już teraźniejszość. Chociaż pełna automatyzacja jest kosztowna, nowoczesne systemy informatyczne i procesy są kluczem do sukcesu.
Przykładem mogą być:
- systemy WMS, czyli tzw. serce każdego nowoczesnego magazynu. WMS zarządzają zapasami, optymalizują rozmieszczenie produktów i minimalizują błędy w pakowaniu,
- integracje API, które pozwalają na automatyczną wymianę danych między Twoim sklepem a firmą logistyczną, dzięki czemu zamówienia są pobierane i wysyłane bez Twojej interwencji,
- ekspansja zagraniczna, takie systemy te pozwalają na łatwe wejście na nowe rynki, np. poprzez integracje z Amazonem czy eBayem.
Jak podsumowuje Łukasz Gwiazdowski: „Myślę, że jeżeli ktoś do tej pory jeszcze nie zaczął myśleć o sprzedaży na rynkach zagranicznych, to tak naprawdę powinien, bo ten trend się bardzo mocno rozwija, a tak naprawdę próg wejścia jest dosyć niski.”
Kim jest Łukasz Gwiazdowski? Kilka słów o ekspercie
Łukasz Gwiazdowski to Founder/CEO e-Packman.com, czyli operatora logistycznego, który od 2019 roku wspiera sklepy internetowe w rozwoju. Pacman specjalizuje się w fulfillmentcie i pomaga sklepom w skalowaniu sprzedaży zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym.

Julianna Krzyszczyk
SEO copywriter
FAQ – Najczęściej zadawane pytania
Dropshipping różni się od fulfillmentu zakresem kontroli i własności towaru. Dropshipping i to model, w którym nie kupujesz towaru na własność. Zamówienie klienta przekazujesz do hurtowni, która wysyła paczkę w Twoim imieniu. Działasz jak pośrednik. Z kolei fulfillment to model, w którym kupujesz towar na własność, ale przechowujesz go i zlecasz jego wysyłkę zewnętrznej firmie logistycznej, czyli masz pełną kontrolę nad produktem, ale nie musisz mieć własnego magazynu.
Magazynowanie to proces przechowywania towarów i materiałów w specjalnie do tego przeznaczonym miejscu, który cechuje się zorganizowaniem i dbaniem o bezpieczeństwo towarów. To jeden z kluczowych elementów dobrego łańcucha dostaw. W kontekście e-commerce, magazynowanie jest często częścią usługi fulfillment, gdzie zewnętrzny operator zarządza zapasami w imieniu sklepu internetowego.
Nie, kurier InPost nie pakuje paczek. Pakowanie paczek jest obowiązkiem nadawcy jeszcze przed nadaniem przesyłki. Zadaniem kuriera jest odbiór gotowych i oznaczonych paczek.Pamiętaj jednak o tym, że InPost umożliwia zakup kopert czy foliopaków w niektórych punktach, niemniej to Ty musisz odpowiednio zabezpieczyć zawartość.
Żeby prawidłowo zapakować paczkę przede wszystkim wybierz odpowiednie opakowanie i upewnij się, że nie posiada uszkodzeń. Kolejno zabezpiecz swój produkt, najlepiej folią bąbelkową lub materiałem amortyzującym i wypełnij puste przestrzenie w paczce, to zapobiegnie przemieszczaniu się produktu w trakcie transportu. Pamiętaj też o dokładnym zaklejeniu paczki i umieszczeniu specjalnego kodu czy etykiety z danymi, tak, aby były widoczne i czytelne.
Wybór opakowania warto dopasować do rodzaju i delikatności wysyłanego towaru. Na pewno zaopatrz się w kartonowe pudełka (idealne do większości produktów) i foliopaki (świetnie sprawdzą się np. do wysyłki ubrań czy tekstyliów). Warto też używać wypełniaczy, takich jak, folia bąbelkowa, czy poduszki powietrzne. Na końcu użyj papieru pakowego, taśmy klejącej lub, jeśli posiadasz mniejsze paczki, koperty bąbelkowej.