Dropshipping – Jak zacząć sprzedawać w tym modelu?

Ilość wyświetleń artykułu: 275

Czas czytania: 9 minut

Dropshipping - Jak zacząć sprzedawać w tym modelu?
Dropshipping wydaje się bardzo atrakcyjną formą prowadzenia działalności i sprzedaży swoich produktów w internecie poprzez sklep internetowy. Obecne warunki pozwalają na łatwe połączenie sił pomiędzy producentem, a sprzedawcą i rozpoczęcie pracy nad rozwojem sklepu. Tym, co najbardziej przekonuje przedsiębiorców ku schyleniu się w stronę dropshippingu jest między innymi brak konieczności prowadzenia swojego magazynu. Rolę odgrywają też stosunkowo niewielki wkład własny i możliwość sprzedaży nawet w sytuacji, gdy nie posiada się fizycznie towaru. Jak zacząć swoją przygodę z dropshippingiem? Co warto wziąć pod uwagę? Jak się rozliczać?

Jak działa dropshipping?

Faktem, który wydaje się najpopularniejszy, gdy mówi się o dropshippingu jest brak konieczności posiadania sprzedawanych produktów. To kolejno pociąga za sobą oszczędności związane z powierzchnią magazynową i logistyką. Głównym obszarem działalności przedsiębiorcy, który zdecyduje się na wspomniany sposób dystrybucji będzie wypromowanie sklepu. Zajmie się też przekonywaniem klientów do swojej marki i zdobywaniem kolejnych zamówień.

Zamówienie, które zostało złożone w sklepie internetowym trafia wtedy do panelu sprzedawcy. Stąd należy przesłać je do hurtowni, z którą prowadzona jest współpraca. Hurtownia natomiast zajmuje się dalszą częścią procesu, pakowaniem i wysyłką towarów do klienta końcowego. Sprzedawca natomiast zarabia na narzuconej przez siebie marży. Wysokość marży nie ma górnej granicy. Najczęściej to rynek weryfikuje, w jakiej cenie klienci gotowi są kupić dany produkt.

Dropshipping – Jak zacząć sprzedawać w tym modelu?

Istnieje co najmniej kilka aspektów, które powinniśmy wziąć pod uwagę, gdy planujemy rozpocząć sprzedaż w dropshippingu. Nawet, jeżeli z początku wydaje się to bardzo atrakcyjne wejście w handel internetowy, dopiero po zapoznaniu się ze wszystkimi swoimi przyszłymi obowiązkami i ryzykiem będziemy w stanie podjąć racjonalną i w pełni przemyślaną decyzję.

Ryzyko zwrotów – Mimo, iż hurtownia wysyła towary do klientów, którzy kupują je wcześniej w naszym sklepie, nadal my będziemy odpowiadać za zwroty. Może zdarzyć się tak, że hurtownia wyrazi zgodę na wysyłanie zwrotów prosto do jej siedziby. Nie zdarza się to jednak często. Znacznie powszechniejsza na rynku jest konieczność składowania zwróconego towaru przez sprzedawcę. To powoduje, że w przypadku, gdy nie mamy dużej powierzchni magazynowej, powinniśmy dobierać takie produkty, które nie są zwracane z dużą częstotliwością. Przykładowo celując w branżę modową będziemy mogli liczyć się z dużą liczbą zwrotów, lecz na rynku zabawek dla dzieci prawie się one nie zdarzają. Warto rozważyć ten czynnik zarówno przy zakładaniu własnej działalności, jak wyborze odpowiednich produktów.

Gabaryt sprzedawanych produktów – Punkt wiąże się nieco z tym opisanym powyżej. Jeżeli nie posiadamy magazynu ani innych dużych przestrzeni, w których możemy przechowywać zwracany przez klientów towar, najlepiej dobierać do sprzedaży produkty o mniejszym gabarycie.

Przygotujmy się też na formalności. Mimo, iż hurtownia wysyła towar, to na sprzedawcy ciąży odpowiedzialność za obsługę klienta i wystawienie stosownego dokumentu zakupu (paragon lub faktura).

Dropshipping krok po kroku – Poradnik

Co powinniśmy rozważyć w jakiej kolejności, gdy zastanawiamy się nad sprzedażą w modelu dropshipping? O czym nie możemy zapomnieć? Poniższy poradnik powinien pomóc w zapamiętaniu każdej części procesu, a następnie przejściu go krok po kroku.

  1. Wybór asortymentu – Gabaryt produktów i ryzyko zwrotów to nie jedyne czynniki, które powinny wpływać na decyzję o wyborze towaru. Powinniśmy wziąć pod uwagę też obecne na rynku trendy, konkurencje, nisze i potencjalne szanse promocji. Pomoże nam w tym dokładna analiza SWOT. Bardzo ważne będzie również sprawdzenia, jak promują się inne sklepy internetowe w branży i oszacowanie trudności zaistnienia ze swoją marką i produktami. Zupełnie inaczej będziemy musieli zorganizować strategię sprzedaży i marketingu w sytuacji, gdy obsługujemy sklep meblowy, a inaczej przy asortymencie złożonym głównie z opon do samochodów.
  2. Wybór rodzaju działalności i rozwiązanie kwestii prawnych – To etap, w którym odpowiadamy sobie na pytanie, którą formę działalności chcielibyśmy założyć i która okaże się najbardziej odpowiednia w stosunku do naszego biznesu. Czy będzie to spółka z o.o., czy prędzej zdecydujemy się na jednoosobową działalność gospodarczą? Co nam się bardziej opłaci? Etap przejdziemy znacznie szybciej, gdy skorzystamy z pomocy specjalisty, który przeprowadzi nas przez proces i pokaże piętrzące się przed nami możliwości.
  3. Uzgodnienie warunków współpracy z hurtownią – Etap w dużym stopniu decydujący o przyszłości firmy. Warunki współpracy powinny być jasne dla wszystkich stron. Istnieje co najmniej kilka pytań, które powinniśmy zadać przy negocjacjach z konkretną hurtownią. Jakie to pytania?
    1. czy można uzyskać rabat w hurtowni?
    2. jakie są warunki reklamacji i zwrotów w dropshippingu?
    3. czy z punktu widzenia sprzedawcy możemy uzyskać kredyt kupiecki na produkty i kiedy?
    4. z jakich usług i których firm kurierskich korzysta hurtownia, z którą współpracujemy?
    5. czy istnieje możliwość przyspieszenia dostawy do klienta końcowego?
    6. na jakich warunkach hurtownia umożliwia wysyłkę poza granicę kraju?
    7. czy możliwa jest wysyłka do klienta za pobraniem?
    8. jaki cennik jest aktualny dla sprzedawców?
  4. Możliwość integracji z hurtownią sklepu internetowego – Zakładając sklep internetowy korzystając z platformy SaaS powinniśmy upewnić się, czy istnieje w niej możliwość integracji sklepu z naszą hurtownią. Selly specjalizuje się w indywidualnych integracjach, dzięki czemu klient ma pewność, że każdy aspekt zostanie dopięty na ostatni guzik. Opcja dostępna jest z każdym dostawcą produktów, który udostępnia ofertę w postaci takich plików jak xml lub csv. Stworzymy zautomatyzowany proces, który pozwoli na aktualizowanie bazy produktów.
  5. Reklama i działania promocyjne dla przyszłego sklepu internetowego – Stworzenie sklepu internetowego i rozpoczęcie sprzedaży w modelu Dropshipping to dopiero początek drogi. Musimy zadbać jeszcze o to, by potencjalni klienci trafili do naszego sklepu, poznali nas i regularnie wracali po większą ilość oferowanych produktów. Warto w tym celu zadbać o dobranie dopasowanych narzędzi analitycznych do mierzenia efektów poszczególnych działań, skonstruowanie lejka sprzedażowego, zaplanowanie celów i wdrożenie zarówno działań marketingowych, jak sprzedażowych na każdym z etapów. Najczęściej dopiero starannie dobrane i skuteczne działania marketingowe i sprzedażowe przynoszą efekty w postaci zwiększonej ilości zamówień i nowych klientów.
  6. Sprzedaż, obsługa klienta i proces posprzedażowy – Jak będziemy odpowiadać na zapytania klientów? Co sprawi, że będą zadowoleni z naszej obsługi klienta? Jakie pytania najczęściej zadają? Co możemy zrobić, aby po czasie klienci wracali? Jak zadbać o to, by wystawili nam dobrą opinię? To tylko kilka pytań, na które powinniśmy poznać odpowiedź na tym etapie. Jeżeli odpowiednio się zaangażujemy, ominie nas rozczarowanie związane z negatywnymi opiniami lub brakiem stałych klientów.
  7. Wszystkie rozliczenia – Mimo, iż na pierwszy rzut oka rozliczenia się z tego typu sprzedaży może wzbudzać wiele wątpliwości i pytań, nie jest to takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Obracając towarami kupujemy je od hurtowni i sprzedajemy ze swoją marżą. Zakupiony towar w takiej sytuacji stanowi nasz koszt, co sprawia, że podstawą opodatkowania realnie staje się jedynie nasza marża na produkcie. Jeżeli natomiast pojawiają się pytania o kasę fiskalną, jej też nie musimy posiadać. Dowodem zakupu może być faktura wysłana na maila. Takie rozwiązanie jest szczególnie korzystne w sytuacji, gdy towar zmierza do klienta prosto z hurtowni. Księgowość i jej forma zależna będzie od wybranego przez Ciebie sposobu prowadzenia działalności.
    1. rozliczenia w dropshippingu wyglądają dokładnie tak samo jak w przypadku innych form sprzedaży internetowej
    2. obracając towarami powinniśmy zadbać o wszystkie dowody kupna i sprzedaży
    3. jeżeli sprzedaż odbywa się jedynie za pośrednictwem internetu można bez obaw zastąpić papierowe paragony fakturami elektronicznymi i całkowicie zrezygnować z kasy fiskalnej

Dropshipping z Chin – Czy warto?

Wiele osób, które rozważa sprzedaż przez internet zastanawia się nad sprowadzaniem towaru z Chin. Innym pomysłem jest natomiast skorzystanie z Chińskich dostawców w modelu dropshipping. Pomysł jednak po dłuższym zastanowieniu wygląda na atrakcyjny jedynie dla niektórych sprzedawców. Dużo formalności i możliwa dopłata celna to tylko kilka czynników, które mogą zdecydować o rezygnacji ze wspomnianego modelu.

Dropshipping z Chin to duże ryzyko dla przedsiębiorcy. Bez problemu można spostrzec, że uzyskanie dużej ilości pozytywnych ocen i opinii klientów nie będzie możliwe w sytuacji, gdy zamówiony towar może dotrzeć do kupującego nawet po trzech miesiącach. Sprzedawca nie ma wpływu na wiele takich czynników jak zgodność towaru z opisem, termin dostawy, stan produktu, czy kontrole celne. Całość dosyć szybko weryfikuje oczekiwania i przyśpiesza wnioski o tym, że znacznie bardziej opłacalne może być zawarcie współpracy z lokalną hurtownią.

Podsumowanie – jak zacząć sprzedawać w dropshippingu?

Przechodząc przez poszczególne punkty można dostrzec, że nawet sprzedaż w modelu, jakim jest dropshipping to zazwyczaj poważny biznes. Założenie sklepu internetowego to jedynie pierwiastek działań i kompetencji, jakich potrzebuje sprzedawca do osiągnięcia spektakularnego sukcesu. Sposób na pracę z domu tego rodzaju wymaga umiejętności lub zlecania poszczególnych działań wymaganych przy codziennej pracy na zewnątrz. Mamy nadzieję, że rozpoczęcie po przeczytaniu powyższego artykuły stanie się wiele prostsze. Nasza obsługa klienta chętnie odpowie na pytania techniczne, które powiedzą, jak zintegrować gotowy sklep z hurtowniami i ile może to potrwać.

Załóż sklep internetowy

W Selly możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni!
Gotowe szaty graficzne, dopasowana funkcjonalność do etapu rozwoju sklepu i nieograniczone możliwości w rozwoju!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933