Idealny pomysł na biznes w małym mieście – TOP 10

Ilość wyświetleń artykułu: 437

Czas czytania: 14 minut

pomysł na biznes w małym mieście

Prowadzenie własnego biznesu obecnie nie zależy jedynie od lokalizacji. W dobie pracy zdalnej, rozwoju działań w Internecie oraz globalizacji, prowadzenie firmy nie musi ograniczać się jedynie do wielkich aglomeracji. Małe miasta również stanowią świetną bazę do prowadzenia firmy oraz realizacji marzeń o świetnie prosperującej działalności.

Innymi słowy, obecnie szanse się wyrównują, ponieważ w mniejszej miejscowości możesz zarówno zaspokajać własnym biznesem potrzeby lokalnej społeczności, ale również działać na nieograniczoną skalę, prowadząc przemyślany biznes online, na przykład własny sklep internetowy.

Jeśli myślisz o własnym biznesie, ale nie wiesz od czego zacząć oraz gdzie szukać pomysłu – zapoznaj się z naszym artykułem. Przedstawiliśmy TOP 10 najlepszych inspiracji na pomysł na biznes w małym mieście.

 

Czego brakuje w małym mieście?

Przy odrobinie wiedzy, zapału i kapitału zarabianie pieniędzy w mniejszej miejscowości może wydawać się łatwe ze względu na ograniczoną konkurencję. Z pozoru wystarczy znaleźć pomysł na biznes, otworzyć go w dogodnym punkcie, włożyć nieco pracy w promocję, a klienci powinni sami się zjawić. Niestety takie myślenie może okazać się pułapką. Przykład?

Załóżmy, że chcesz zaoferować lokalnej społeczności wynajem pojazdów ślubnych. Posiadasz doświadczenie zawodowe w tej branży i wiesz, jakie modele aut mają największe powodzenie. Część nowożeńców pragnie opuścić kościół lub Urząd Stanu Cywilnego nowoczesną limuzyną, podczas gdy niektórzy preferują klasyki. Wokół brakuje konkurencji, więc wystarczy zainwestować w samochody i zacząć czerpać zyski. Czy na pewno?

Brak konkurentów może oznaczać szansę biznesową, ale zazwyczaj oznacza jej brak. W ostatnich dekadach mniejsze miejscowości stopniowo się wyludniają, a w procesie tym biorą udział przede wszystkim młodzi ludzie, którzy nie wracają już w rodzinne strony – co kluczowe w tym przypadku – nawet na własny ślub. Taki pomysł na biznes może okazać się klapą. Nieprzypadkowo w małych miastach brakuje galerii handlowych, wykwintnych restauracji, oferty noclegowej, sklepów ze sprzętem sportowym i wielu punktów handlowych, teoretycznie zaopatrzonych w produkty znajdujące się dość wysoko na piramidzie potrzeb. Handel jest tu dobrym przykładem, ponieważ w dużej mierze przeniósł się dziś online.

Zanim zadecydujesz o zakładaniu firmy i inwestowaniu swojego kapitału, zastanów się, czy profil firmy i Twoja oferta rzeczywiście zainteresują wystarczająco dużo potencjalnych klientów. Niszowe biznesy usługowe w małych miastach mają rację bytu, ale raczej jako poboczne źródło przychodów. Kolekcjonujesz zabytkowe samochody? W takim razie nic nie stoi na przeszkodzie, aby je wynajmować, bo to czysty zysk bez inwestycji. Każdy pomysł, który wymaga  większego kapitału, wymaga również dokładnego przemyślenia, bo niesie ze sobą duże ryzyko.

Jakich usług brakuje w małych miastach?

Masz doświadczenie w swojej dziedzinie, obecnie dojeżdżasz do pracy do większej miejscowości, ale pragniesz rozpocząć działalność w swoim małym mieście? Własny pomysł na biznes może okazać się sukcesem, ale pod dwoma warunkami:

  • znajdziesz wystarczająco dużo klientów,
  • Twoja oferta będzie unikalna i zdystansujesz ewentualną konkurencję.

Zacznijmy od pierwszego warunku. W małej miejscowości ze względu na ograniczoną liczbę mieszkańców, należy stawiać na usługi masowe, z których potencjalnie może skorzystać niemal każdy. Przykłady? Fryzjerstwo, usługi kosmetyczne, serwis hydrauliczny, pielęgnowanie ogrodów, konkurencyjna cenowo gastronomia, wykańczanie bądź aranżacja wnętrz i wiele, wiele innych. W tych branżach zapotrzebowanie na usługi jest bardzo wysokie, a w związku ze stopniowym bogaceniem się polskiego społeczeństwa, prawdopodobnie wciąż będzie rosło.

O co chodzi z unikalną ofertą? Wyobraźmy sobie że chcesz założyć studio fotograficzne w mieście powiatowym. To kolejna usługa, z której prędzej czy później skorzysta każdy obywatel. Istnieje mała szansa, że takie biznesy nie funkcjonują już w okolicy, ale kolejny ma perspektywę powodzenia, o ile jakością usług przebije dotychczasowe. Na czym może polegać wartość dodana? Na przykład na najlepszym sprzęcie który posiadasz, bo fotografią zajmujesz się na co dzień jako swoim hobby. A może z jakiegoś powodu jesteś w stanie zaoferować zdecydowanie najniższą cenę lub dostarczasz zdjęcia w ekspresowym tempie?

Rozejrzyj się po swoim mieście i sprawdź, jakich usług w nim brakuje mimo zapotrzebowania, albo jakie usługi istnieją, ale są świadczone zbyt drogo bądź na zbyt niskim poziomie. Nic nie przychodzi Ci do głowy? Nie martw się. To wskazówka, aby rozpocząć działalność online, w której bariery geograficzne są bez znaczenia. Nieprzypadkowo wśród naszych dalszych propozycji znajdą się zarówno biznesy lokalne, jak i internetowe.

To powinieneś wiedzieć przed założeniem własnego biznesu

Chcąc założyć własny biznes trzeba mieć na uwadze pewne aspekty, które wpływają na powodzenie przedsięwzięcia w danej branży. Zasady funkcjonowania rynku to najważniejszy system, który będzie bezpośrednio oddziaływał na Twoją firmę. Podczas prowadzeniu własnego biznesu trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na popyt na oferowane przez Ciebie usługi. Czy biznes przyciągnie wystarczającą ilość klientów? Czy będzie interesujący dla mieszkańców Twojej miejscowości? Warto odpowiedzieć sobie na te pytania, aby zrozumieć, czy biznes będzie miał szansę na powodzenie.

Kolejnym, równie ważnym aspektem, są zasoby, które posiadasz, aby prowadzić biznes. Zanim podejmiesz decyzję o prowadzeniu biznesu zastanów się, czy posiadasz odpowiedni kapitał, wiedzę, know-how, a także, jeśli istnienie taka potrzeba, odpowiednią ilość pracowników.

Jak znaleźć pomysł na własny biznes?

Myśląc o założeniu własnej firmy przede wszystkim trzeba zauważać potrzeby otoczenia. Najbliższe otoczenie najczęściej daje najlepszą wskazówkę, jaki biznes warto otworzyć. Dowiedz się od osób, które mieszkają w małej miejscowości, czego im brakuje, jakie mają potrzeby oraz jakimi produktami i usługami byliby potencjalnie zainteresowani.

Szukając pomysłu na własny biznes warto również pomyśleć nad swoimi zainteresowaniami i zaletami. Praca powinna być również przyjemnością, dlatego warto przemyśleć własne możliwości oraz mocne strony, które bez wątpienia pomogą w prowadzeniu efektywnego biznesu.

TOP 10 pomysłów na biznes w małym mieście

Już wiesz, gdzie szukać pomysłu na swój biznes oraz na jakie aspekty należy zwrócić uwagę zakładając własną firmę. Jeśli jednak nadal nie masz pomysłu na własny biznes zapoznaj się z naszą listą inspiracji na najlepszy biznes w małym mieście.

Projektowanie wnętrz

Coraz więcej osób pragnie mieć urządzone mieszkanie zgodnie z najnowszymi trendami, dlatego chętnie powierzają swoje nieruchomości projektantom wnętrz, którzy zrobią to profesjonalnie. Ogromną zaletą prowadzenia takiego biznesu jest możliwość poszukiwania potencjalnych klientów nie tylko na lokalnym rynku. Wiele osób przyjmuje zlecenia projektów wnętrz w formie zdalnej, dlatego może wykonywać to zadanie niemalże z każdego miejsca na świecie.

Kolejnym atutem prowadzenia takiego biznesu jest możliwość nawiązania współpracy z deweloperami, którzy oferują mieszkania „pod klucz”, czyli z pełnym wyposażeniem. Stała współpraca z deweloperem często polega na pracy związanej z dojazdami do miejsca budowy, jednak w dalszym ciągu biznes może być prowadzony w małej miejscowości.

Porządkowanie i projektowanie ogrodów

Równie popularne, jak projektowanie mieszkań, staje się projektowanie ogrodów. Mieszkańcy małych miejscowości często posiadają nieruchomości wraz z ogrodem, który pragną estetycznie zagospodarować. Dodatkowo coraz więcej osób, które nie posiadają narzędzi oraz wiedzy, poszukuje firm, które właściwie zadbają o ich zieleń. Konieczność podcinania drzew, trawy, dbania o nasadzenia oraz cyklicznego sprzątania ogrodu, zwłaszcza w okresie wiosennym i jesiennym, sprawia, że klientów na pewno nie zabraknie. Dodatkowo, jeśli zadbasz o dobrą reklamę i opinię, a Twoi klienci będą zadowoleni z Twoich usług, na pewno zachęcą mieszkańców ościennych miejscowości do korzystania z Twojej firmy.

Tworzenie stron www, bo dziś niemal każdy chce mieć stronę internetową

Biznes opierający się na tworzeniu stron internetowych można prowadzić wszędzie. Jedynym istotnym aspektem jest posiadanie odpowiedniej wiedzy oraz umiejętności, które pozwolą wykonać stronę internetową odpowiadającą wymaganiom klienta.

Twórca stron internetowych może pracować zarówno z małego, jak i dużego miasta. Kluczem do efektywnego prowadzenia takiego biznesu jest reklama oraz skuteczna sprzedaż swoich usług. Warto zatem oferować swoje działania na grupach biznesowych oraz stworzyć własną stronę, która będzie stanowiła zarówno Twoja wizytówkę, jak i portfolio.

Usługi beauty

Wiele osób uważa, że rynek beauty jest już przesycony. Jednak nie w małych miastach. Profesjonalne zabiegi pielęgnacyjne, podologiczne oraz związane z medycyną estetyczną to wciąż rzadkość w niewielkich miejscowościach, a popyt na nie stale wzrasta.

Branża beauty obecnie jest w rozkwicie, więc coraz więcej osób chętnie korzysta z usług oferowanych przez salony kosmetologiczne, których w mniejszych miejscowościach nadal brakuje.

Własne studio fotograficzne

Wszyscy uwielbiamy uwieczniać wyjątkowe chwile na fotografiach i wracać do nich w każdej okazji. Coraz więcej osób decyduje się na sesje tematyczne, portretowe lub rodzinne, które następnie przez wiele lat cieszą i przywołują piękne wspomnienia. Właśnie nie względu na to warto zainteresować się fotografią.

Własny, niepowtarzalny styl fotografowania oraz aktywne budowanie portfolio sprawi, że klienci tłumnie będą ustawiać się do Ciebie, aby wykonać sesję zdjęciową. Dodatkowo, nie musisz ograniczać się do miejscowego studia fotograficznego. Jeśli będziesz mistrzem w swoim fachu z Twoich usług będą korzystać nie tylko osoby z Twojej okolicy, ale również z całego kraju.

Będąc fotografem warto zainteresować się również fotografią produktową. Wiele firm poszukuje fotografa, który wykona dla nich ciekawe, przyciągające wzrok ujęcia produktów, które następnie mogą umieścić w swoim sklepie internetowym. Kwitnie również biznes związany z prezentowaniem wnętrz. Fotografowanie mieszkań jest niezwykle potrzebne, gdy chcemy zaprezentować nieruchomość lub luksusowy hotel – fotografia daje wiele możliwości!

Broker kurierski

Może to brzmieć nieco zagadkowo, bo przecież na co dzień mamy styczność z ogromną liczbą firm kurierskich, jednak zawód brokera kurierskiego może być bardzo dochodowy, a dodatkowo może być wykonywany również w małym mieście.

Broker kurierski to osoba, która współpracuje z firmami kurierskimi pełniąc rolę pośrednika pomiędzy nadawcami przesyłek a przewoźnikami. Dzięki obsługiwaniu znacznej ilości przesyłek ma szansę wynegocjować atrakcyjne stawki przewozowe dla klientów. Obniżenie kosztów dostawy to nie jedyna zaleta korzystania z usług brokera kurierskiego. Dzięki niemu klienci nie muszą podpisywać zobowiązujących umów, ani wypełniać formalności, dlatego sklepy internetowe chętnie korzystają z takiej możliwości – a broker zarabia!

sklep internetowy

Biznes internetowy

Zakupy w Internecie stały się dla nas codziennością, a nasz wybór coraz częściej przypada właśnie na zakupy w sieci. Niezwykły rozwój e-commerce to szansa, aby otworzyć własny sklep internetowy.

Sprzedając w Internecie warto dokładnie znać produkt, którym się handluje, aby móc odpowiedzieć klientowi na wszelkie pytania oraz wątpliwości. Dodatkowo należy zorganizować odpowiednie zaplecze sklepu internetowego, które będzie pełniło rolę magazynu sprzedawanych produktów.

Własny sklep to również nawiązywanie współpracy z przewoźnikami, systemami płatności, platformami sprzedażowymi oraz dbanie o systemy zabezpieczeń w sklepie, dlatego warto zdecydować się na platformę abonamentową, taką jak Selly, która zadba o wszelkie integracje oraz funkcje, a Ty będziesz mógł skupić się jedynie na sprzedawaniu.

Dropshipping

Umiesz sprzedawać, jednak nie interesuje Cię prowadzenie całego otoczenia sklepu? Zainteresuj się dropshippingiem.

Dropshipping to model logistyczny polegający na sprzedaży internetowej, w którym proces wysyłki towaru przeniesiony jest na dostawcę. Inaczej mówiąc, jest to system, w którym sprzedajesz towary, których realnie nie posiadasz. Ma to swoje zalety, ponieważ wystarczy założyć sklep internetowy powiązany z hurtowniami dostawców oraz umiejętnie sprzedawać ich towary. Dzięki temu nie musisz inwestować w magazyn, co zdecydowanie ogranicza koszty prowadzonej działalności gospodarczej.

Na dropshipping możesz zdecydować się niezależnie od miejsca zamieszkania, a nawet prowadząc nomadyczny tryb życia. W tym modelu marża sprzedawcy jest nieco niższa, ale za to nie ponosi on zbędnych kosztów magazynowania, pakowania, konfekcjonowania i wysyłki towaru. Co ważne platforma Selly posiada wszystkie funkcjonalności przydatne w dropshippingu, na przykład w pełni z automatyzowaną integrację z hurtowniami.

Praca w mediach społecznościowych

Facebook, TikTok i Instagram to dla Ciebie środowisko naturalne? Praca w mediach społecznościowych to zawód dla Ciebie! Prowadzenie firmom social mediów to coraz popularniejszy rodzaj pracy, który przeważnie działa w systemie home office, a dzięki temu możesz wykonywać to z każdego miejsca.

Prowadzenie agencji marketingowej to jednak środowisko bardzo konkurencyjne. Warto wykazać się kreatywnością, umiejętnością obsługi reklam oraz własnymi osiągnięciami w budowaniu zasięgów i followersów.

Wynajem maszyn i urządzeń budowlanych

Wiele osób pragnie samodzielnie wyremontować swoją nieruchomość, jednak często brakuje im najpotrzebniejszego sprzętu. Nowy sprzęt budowlany jest natomiast bardzo kosztowny, a zakup do pojedynczego użycia jest nieopłacalny. Tutaj pojawia się pomysł na biznes.

W małych miastach rzadko funkcjonują wypożyczalnie maszyn i urządzeń budowlanych, a jest to opłacalny interes! Jedynym minusem jest konieczność zainwestowania sporego kapitału w zakup sprzętu, który następnie można wypożyczać na godziny lub doby.

Założenie własnej działalności gospodarczej – jak to zrobić?

Założenie własnego biznesu to szereg działań, które muszą uwzględniać wyżej wymienione aspekty. Wiesz już, jak rozpoznać rynek oraz jakie biznesy mogą efektywnie działać w małych miejscowościach. Na koniec dowiedz się, jak zarejestrować i założyć własną firmę.

Własną działalność rejestruje się poprzez wpisanie jej do CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Wpisując firmę do rejestru musisz podać jej nazwę, adres, rodzaj działalności oraz wskazać formę opodatkowania dochodów. Sam proces można dokonać szybko i bezproblemowo za pomocą rządowej strony, która przeprowadza przedsiębiorcę przez cały proces rejestracji.

Podsumowanie

Małe miejscowości, ze względu na niezbyt rozwiniętą konkurencję, stanowią świetne pole do rozwijania swojego biznesu. Zaznajomienie z potrzebami otoczenia i poznanie własnych umiejętności pozwala uruchomić biznes, który będzie nie tylko dochodowy, ale również satysfakcjonujący. 

 

FAQ

Polskie prawo przewiduje możliwość prowadzenia nierejestrowanej działalności gospodarczej pod warunkiem, że w żadnym miesiącu roku przychód nie przekroczy 75% minimalnego wynagrodzenia. To dobry sposób na zweryfikowanie, czy pomysł na biznes ma sens.

Sklepy internetowe w małych miastach mają dostęp do klientów w całej Polsce, więc lokalizacja nie ma znaczenia. Na początkowym etapie działalności przydomowy garaż możesz zastąpić magazyn.
Biznes otwierany w małym mieście powinien spełniać przynajmniej jeden z trzech warunków:
· Usługa ma charakter masowy, więc liczba potencjalnych klientów jest duża.
· Podobne usługi już istnieją, ale Twój pomysł zdecydowanie pokona konkurencję ceną lub jakością.
· Biznes ma charakter online, więc bariery geograficzne nie mają znaczenia.

Gastronomia w małym mieście ma szansę powodzenia, ale tylko pod warunkiem sprawnych dostaw, dogodnego punktu, ograniczonej konkurencji i niskich cen. Warto wybrać również typ kuchni, który cieszy się stosunkowo dużą popularnością, by łatwo przyciągnąć potencjalnych klientów.

Twoja pasja może być dobrym pomysłem na biznes w małym mieście, czego przykładem jest wynajem pojazdów klasycznych, warsztaty artystyczne, zajęcia językowe, fotografia, pieczenie słodkości lub usługi kosmetyczne. Możliwości rozwoju swojego biznesu są jak widać całkiem szerokie!

Adrian Prędkiewicz

Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager

Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.

Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.

Wypróbuj Selly bez ryzyka!

Rozpocznij za darmo i ciesz się 14-dniowym okresem próbnym.
Zamów indywidualną szatę graficzną, a otrzymasz 60 dni testowania oprogramowania całkowicie bezpłatnie!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933