Integrator – masowe dodawanie produktów przez pliki CSV/XML
Oprogramowanie Selly umożliwia uruchomienie masowego dodawania nowych produktów do bazy sklepu na podstawie plików CSV lub XML.
Aby dodać nowe produkty do sklepu, należy przygotować plik CSV/XML z odpowiednimi danymi, takimi jak: nazwa produktu, kod importu, EAN, cena, stawka VAT, ilość sztuk, kategoria, producent, opis, zdjęcia, itp.
Nasz moduł importu umożliwia dodanie wielu produktów jednocześnie, przy czym każdy nowy wpis identyfikowany jest na podstawie unikalnego kodu produktu (np. kod importu lub EAN). System sam utworzy nowe rekordy produktowe w bazie na podstawie dostarczonego pliku.
Jeśli chcesz dowiedzieć się jak zaktualizować już istniejące produkty w sklepie kliknij TUTAJ
Spis treści:
- Import produktów z pliku CSV/XML
- Import produktów z wariantami z pliku CSV
- Dodatkowe ustawienia pól
- Zadania automatyczne
- Najczęściej zadawane pytania – FAQ
Zobacz pełen opis możliwości modułu integratora XML i CSV.
Import produktów z pliku CSV/XML – instrukcja wideo
Import produktów z pliku CSV/XML – instrukcja tekstowa
Utworzenie nowego schematu
W menu Narzędzia i importy> Integrator plików XML/CSV utwórz nowy schemat.
W kroku 1 wpisz własną nazwę schematu, w kroku 2 wybierz przypisanie produktów do odpowiedniego importera. Możesz dodawać importerów aby stworzyć niezależne integracje z różnymi dostawcami.
W kroku 3 wybierz klucz importu jako kod importu lub kod EAN, który posłuży do parowania produktów znajdujących się w pliku importu z produktami w bazie sklepu. Według tego klucza będą też aktualizowane produkty w sklepie.
Dostępne możliwość w krokach 4 i 5 (tryb importu i typ produktów):
- Dodawanie i aktualizacja + produkty bez wariantów i opcji: dodaje lub aktualizuje produkty bez wariantów czyli operacje wykonuje tylko na głównych produktach.
Zastosowanie: dodanie lub aktualizacja produktów bez wariantów - Dodawanie i aktualizacja + dodawanie i aktualizacja wariantów: dodaje lub aktualizuje produkty główne bez wariantów, sprawdza czy wariant istnieje w sklepie, jeśli tak to aktualizuje wariant, jeśli nie to go tworzy.
Zastosowanie: Chcemy dodać nowe produkty + utworzyć warianty - Dodawanie i aktualizacja + tylko aktualizacja wariantów: dodaje lub aktualizuje produkty główne bez wariantów, sprawdza czy wariant istnieje w sklepie, jeśli tak to aktualizuje wariant.
Zastosowanie: dodanie lub aktualizacja produktów bez wariantów, tylko aktualizacja wariantów - Tylko dodawanie produktów + produkty bez wariantów: dodaje produkt jeśli nie istnieje, jeśli produkt istnieje pomija dodawanie.
Zastosowanie: dodawanie tylko nowych produktów bez wariantów - Tylko dodawanie produktów + dodawanie i aktualizacja wariantów: dodaje produkt z wariantami jeśli nie istnieje, jeśli produkt istnieje pomija dodawanie i aktualizację wariantów.
Zastosowanie: dodawanie tylko nowych produktów z wariantami - Tylko dodawanie produktów + tylko aktualizacja wariantów: kombinacja jest wykluczona z użycia.
- Tylko aktualizacja + produkty bez wariantów: aktualizuje produkty (wg klucza importu: kod importu lub EAN) bez wariantów czyli operacje wykonuje tylko na głównych produktach.
Zastosowanie: aktualizacja wybranych danych o produktach bez wariantów (cena, ilość, opisy, zdjęcia…) - Tylko aktualizacja + dodawanie i aktualizacja wariantów: aktualizuje produkty główne bez wariantów, sprawdza czy wariant istnieje w sklepie, jeśli tak to aktualizuje wariant, jeśli nie to go tworzy.
Zastosowanie: aktualizacja produktów i tworzenie wariantów dla istniejących produktów. - Tylko aktualizacja + tylko aktualizacja wariantów: aktualizuje produkty główne (wg klucza importu: kod importu lub EAN) bez wariantów, sprawdza czy wariant istnieje w sklepie, jeśli tak to aktualizuje wariant.
Zastosowanie: aktualizacja danych o produktach i danych o wariantach (ceny, ilości, VAT…).
Opcjonalnie włącz obsługę opisów zaawansowanych oraz wersję językowe, dokładną instrukcję znajdziesz tutaj: LINK
W 6 kroku wybierz format danych pliku: CSV (struktura dowolna, kodowanie UTF-8) lub XML.
W kroku 7 wybierz typ pobierania danych i wgraj plik
Wyjaśnienie dostępnych opcji:
-
Lokalnie – pliki wgrywane ręcznie z dysku komputera (CSV, XML).
-
HTTP – plik znajduje się na zewnętrznym serwerze i jest dostępny przez link
-
HTTP AUTH – jak wyżej, ale dostęp do pliku wymaga podania loginu i hasła (autoryzacja podstawowa).
-
FTP – plik znajduje się na zewnętrznym serwerze FTP; wymagane są dane logowania (adres, port, użytkownik, hasło).
Wybierz separator kolumn dla pliku CSV lub ustaw Tag produktu jeśli to plik i Zapisz schemat w 8 kroku.
Na liście schematów kliknij w Modyfikuj przy dodanym schemacie.
W kroku 9: Ustawienia formatu pliku
Jeśli plik CSV wybierz odpowiedni separator komórek. Zaznacz checkbox „Pierwszy wiersz zawiera nazwy kolumn” (krok 10) jeśli dotyczy.
Jeśli plik XML wybierz odpowiedni tag produktu.
Zapisz zmiany (krok 11).
Po poprawnym zapisie uaktywni się przycisk Następny krok. Kliknij ten przycisk i przejdź do powiązania pól.
Powiązanie pól
W sekcji Dane ogólne (krok 12) domyślnie wybrane są Dane według powiązania oznacza to że w sekcji Powiązywanie pól należy przypisać te dane do odpowiednich danych z pliku (krok 13).
Wybierając inną opcję niż Dane według powiązania zastosujesz wspólne wartości do wszystkich importowanych pozycji. Jeżeli wybierzesz np. opcję Stawka vat to importer zastosuje ją dla wszystkich importowanych produktów.
W sekcji Powiązywanie pól (krok 13) parujemy kolumnę Przykładowe dane (dane z pliku) z kolumną Powiązanie (pola w bazie sklepu).
Tak wygląda przykładowe parowanie danych:
Każde pole ma możliwość dodatkowej konfiguracji, w tym celu kliknij przycisk „Ustawienia pola”, szczegółowe informacje znajdziesz poniżej w sekcji: Dodatkowe ustawienia pól
W przedostatnim kroku 14 kliknij Zapisz i importuj
W kroku 15 kliknij Uruchom import.
W Z poziomu listy schematów możesz sprawdzić logi importu, aby zweryfikować przebieg procesu i ewentualne błędy.
Import produktów z wariantami z pliku CSV/XML
Pobierz wzorcowy plik
Import produktów z wariantami przebiega bardzo podobnie do standardowego importu produktów.
W przypadku wariantów należy dodatkowo ustawić następujące elementy:
- Jako klucz importu wybierz „Kod importu”
- Typ oraz dodatkowe opcje:
Wybierz dodawanie i aktualizacja wariantów lub opcji oraz Dodawaj brakujące atrybuty do wariantów / opcji – Jeśli w sklepie posiadamy grupę atrybutów (np. „Kolor”) i znajduje się w niej tylko jedna pozycja – np. „czerwony” – to ta opcja umożliwi automatyczne dodanie kolejnych wartości zgodnie z plikiem.
- Przygotować odpowiednio plik CSV
Pobierz wzorcowy plik
Pamiętaj, aby, produkt główny oraz warianty miały wspólny kod importu. - Powiąż pola w schemacie, używając pól Wariant:
Przykład powiązań:
- Zapisz powiązania i uruchom import
Dodatkowe ustawienia pól
Ustawienia dodatkowe pól pozwalają dostosować dane importowane z pliku. W zależności od typu pola można zastosować różne reguły, przekształcenia lub mapowania. Poniżej przedstawiamy przykładowe zastosowania:
1. Pole: Cena
Możliwość ustawienia mnożnika dla wartości ceny, np. w celu zwiększenia ceny o 23% można zastosować mnożnik 1.23. Dzięki temu nie trzeba modyfikować pliku źródłowego.
2. Pole: Kategoria
Umożliwia między innymi zdefiniowanie separatora kategorii jeśli w pliku widzisz ścieżkę Dom > Ogród > Meble ogrodowe ustaw separator > aby poprawnie utworzyć drzewo kategorii lub przypisać produkt już do istniejącej. Gdy już posiadamy
3. Pole: Zdjęcia
Można określić separator zdjęć, jeśli w jednej kolumnie znajduje się kilka linków do zdjęć (np. przecinek, średnik lub inny znak). Dzięki temu każde zdjęcie zostanie poprawnie rozpoznane i przypisane do produktu.
4. Pole: Liczba produktów (Stan magazynowy)
Dostępna jest opcja między innymi ukrywania produktów, których stan magazynowy wynosi 0. Pozwala to uniknąć prezentowania niedostępnych produktów w ofercie.
5. Pole: Status dostępności
Umożliwia zmapowanie wartości z pliku źródłowego (np. in stock, out of stock) na statusy utworzone w sklepie (np. dostępny, niedostępny)
Zadania automatyczne
Automatyczny import służy do cyklicznego pobierania i przetwarzania plików z danymi produktów, zgodnie z wcześniej ustalonym harmonogramem.
Najczęściej zadawane pytania, FAQ
- Jakie pola są unikatowe w systemie?
ID produktu – to pole stałe, niepodlegające edycji, nie można dodawać produktów na jego podstawie
Kod importu – można go zmieniać, lecz każda wartość musi być unikalna w systemie. - Czy mogę dodać produkty z konkretnym ID? Usunąłem w sklepie produkt ID 5 i teraz chce ponownie dodać produkt z tym ID.
Nie można dodawać produktów na podstawie produktu ID. - Posiadamy dwa produkty o takim samym kodzie EAN, który produkt zostanie dodany / aktualizowany?
Jeśli kluczem importu jest kod EAN to zostanie zaimportowane pierwszy z kolejności produkt. W takiej sytuacji zaleca się użycie kodu importu. Jeśli w sklepie są produkty z takim samym kodem EAN i kluczem importu jest kod EAN, zostanie zaktualizowany pierwszy z kolejności. - Dlaczego podczas mapowania statusów nie wszystkie statusy są dostępne?
Dzieje się, tak gdy jeden ze statusów dostępności jest automatycznym statusem, czyli takim, który przypisywany jest do produktu w zależności od ustawionej minimalnej ilości produktu w ustawieniach statusu.W momencie dodania dowolnej wartości w polu „Minimalna ilość:” edytowany status staje się statusem automatycznym co wyklucza go z mapowania podczas importu produktów za pomocą integratora, aby status znów był dostępny podczas mapowania wystarczy usunąć wartość z w/w pola i pozostawić je puste.