Jak budować przewagę konkurencyjną sklepu internetowego?

Budowanie przewagi konkurencyjnej to jedno z najważniejszych zadań każdej marki, ponieważ dzięki niej klienci kupują u Ciebie, a nie u konkurencji i to nie zawsze ze względu na cenę. Jak skutecznie budować przewagę konkurencyjną swojego sklepu internetowego, aby sprzedawać więcej i wzmacniać jego markę?

Unikalna wartość sprzedaży Twojej marki

Najsilniejszym narzędziem do budowania przewagi konkurencyjnej sklepu internetowego jest opracowanie jego unikalnej wartości sprzedaży, w skrócie USP (unique selling proposition). Obuduj swoją markę wartością, której nie oferuje nikt inny z Twojej branży, np. wyraźnie wydłuż czas na ewentualny zwrot towaru, oferuj darmowe konsultacje, do produktu dodawaj darmową dłuższą gwarancję, zastosuj nietypowy, ale atrakcyjny dla swoich klientów system ratalny i wiele innych. Najważniejszą cechą USP jest jest jej unikalność – jeżeli oferujesz swoim klientom coś, czego nie otrzymają nigdzie indziej i jest to dla nich wartościowe, to znaczy, że zacząłeś skuteczną budowę przewagi konkurencyjnej.

Dostępność towarów i szybkość wysyłki

Sklepy internetowe, które zawsze mają towary na stanie, a wysyłkę realizują tego samego dnia lub na drugi dzień wygrywają z konkurencją i posiadają lojalnych klientów. Czas to największy koszt dla każdego człowieka, ważniejszy niż cena – dlatego najczęściej to właśnie czas realizacji zamówienia jest wartością, która buduje siłę marki sklepu internetowego.

Obsługa klienta dostosowana do potrzeb grupy docelowej

Pamiętaj, że to klient wybiera Ciebie, więc to Ty walczysz o jego uznanie. Jeżeli wychodzisz z założenia, że nie masz czasu na LiveChat albo nie stać Cię na pracownika, który będzie odpisywał na maile w godzinach 14:00-22:00, to w efekcie możesz stracić znacznie więcej niż wysokość jego pensji. Dzisiejszy klient oczekuje konsultacji w czasie rzeczywistym – jeżeli takiej nie otrzyma od Ciebie, to kupi u Twojej konkurencji, która mu takie wsparcie zapewni.

Zdobywanie zaufania, dzięki content marketingowi

Andrew Davis powiedział: Treść buduje relacje. Relacje budowane są na zaufaniu. Zaufanie jest motorem sprzedaży. Produkując wartościowe dla grupy docelowej treści, które rozwiązują jej konkretne problemy budujesz swój ekspercki wizerunek i zaufanie. Wygospodaruj czas na prowadzenie bloga lub kanału na YouTube, na którym publikuj autorskie artykuły, newsy branżowe, relacje z wydarzeń branżowych, poradniki, recenzje produktowe i wiele innych. Jeżeli Twoja konkurencja tego nie robi lub robi to krócej i rzadziej od Ciebie, to znaczy, że budujesz solidną przewagę.

Obsługa posprzedażowa

Większość sklepów internetowych po przeprowadzeniu udanej transakcji najczęściej zapomina o kliencie – a to właśnie jest moment, w którym obsługa sklepu powinna o niego szczególnie zadbać. Dlaczego?

  1. Klient może mieć kaca zakupowego, więc warto go utwierdzić, że podjąć dobrą decyzję dokonując zakupu, np. wysyłając mu wiadomość e-mail, w której za pomocą języka korzyści przedstawisz mu sposoby na zastosowanie zakupionego produktu.
  2. Klient może potrzebować konsultacji związanej z obsługą zakupionego produktu, więc warto się z nim skontaktować i porozmawiać.
  3. Warto zadzwonić do klienta i zapytać się czy paczka doszła i czy wszystko jest w porządku. Czy nie potrzebuje jakichś akcesoriów komplementarnych (cross-selling) do zakupionego produktu. Tym sposobem klient poczuje, że się o niego troszczysz i jednocześnie tworzysz sobie okazję do zwiększenia sprzedaży.
  4. Zaproponuj klientowi konkretną wartość jeżeli wróci do Ciebie na kolejne zakupy. Niekoniecznie musi to być rabat, gdyż jest to mechanizm powszechny i nie zbuduje przewagi konkurencyjnej. Wykaż się kreatywnością i zaproponuj klientowi coś unikalnego.

Przewaga konkurencyjna zapewnia większe zyski

Przewaga konkurencyjna niesie za sobą wiele korzyści – buduje silną markę sklepu internetowego, tworzy lojalnych klientów, więc jednocześnie zmniejsza koszt pozyskania klienta, zwiększa sprzedaż sklepie internetowym, zatem reasumując – zwiększa Twoje zyski.