5 rzeczy, dzięki którym nawiążesz wirtualną relację z klientami Twojego sklepu internetowego

Ilość wyświetleń artykułu: 165

Czas czytania: 4 minuty

Prawo - dobry

Prowadzenie sklepu internetowego śmiało można porównać do prowadzenia sklepu stacjonarnego. Skoro prowadząc sklep “na żywo” dbasz o jego wystrój, o układ produktów zalegających na półkach, a do potencjalnego klienta podchodzisz i pytasz czy możesz mu w czymś pomóc, odpowiadasz na jego pytania i doradzasz mu w kwestii wyboru produktu, to dlaczego tego nie robisz w sklepie internetowym? Oczywiście w świecie wirtualnym jest to znacznie trudniejsze, ale wykonalne.

Po co mi relacja? Przecież liczy się sprzedaż!

W przypadku sklepów internetowych, które zajmują się dystrybucją produktów ogólnodostępnych, nawiązanie relacji z klientem to często najskuteczniejsza przewaga konkurencyjna. Dlatego pamiętaj, że raz pozyskany klient, który lubi Twoją markę i ma do niej zaufanie – wróci, albo zarekomenduje ją znajomym i rodzinie. Zadbaj więc o to, aby Twoi klienci na każdym etapie procesu zakupowego czuli, że o nich dbasz. Jak to zrobić?

1. Wielokanałowa obsługa klienta

Klienci internetowi dzielą się na kilka typów:

  1. tacy, którzy chcą informacji natychmiast, więc dzwonią lub możesz im zaoferować oddzwonienie po uzyskaniu numeru telefonu poprzez specjalny, przyklejony do sklepu formularz,
  2. tacy, którym się nie spieszy, więc napiszą wiadomość e-mail,
  3. tacy, którzy z różnych powodów nie dzwonią, więc dla nich najlepszym rozwiązaniem jest czat.

Obsługa klienta, która podąża za jego potrzebami to nic innego jak marketing. Jeżeli Twoi klienci będą czuć, że faktycznie rozumiesz ich potrzeby i zastosujesz wszystkie powyższe formy kontaktu z nimi, to szansa na nawiązanie relacji, a tym samym sprzedaż znacznie wzrośnie.

2. Media społecznościowe

Portale społecznościowe to media, które poniekąd zostały stworzone po to, aby budować relacje i społeczność wokół marek. Posiadają wszystkie niezbędne mechanizmy, które dają możliwość:

  • tworzenia mikro-blogów i docierania z nimi do swoich odbiorców,
  • komentowania, udostępniania i polubienia postów (lajki, gwiazdki, serduszka, łapki w górę i wiele innych),
  • publikacji zdjęć i wideo,
  • korzystania z hashtagów,
  • oznaczenia, czyli otagowania profili konkretnych osób lub stron firmowych.

Pamiętaj jednak, że portale społecznościowe w działaniach organicznych nie służą do reklamowania się, ponieważ użytkownicy social mediów nie powierzają Ci swojego zaufania w zamian na ciągłe otrzymywanie ofert – oczekują wartościowych treści i interakcji z Twoją marką, czyli oczekują relacji i właśnie to musisz im dostarczyć. Jeżeli Twoi odbiorcy lubią to co czym się zajmujesz i to co publikujesz w Internecie, to prędzej czy później dowiedzą się o Twoim sklepie internetowym, a od tego miejsca już tylko krok do sprzedaży.

3. Marketing automation

Marketing automation to technika służąca do skutecznego zwiększania sprzedaży w sklepie internetowym – dzięki dostarczaniu odbiorcom spersonalizowanych treści i ofert w najbardziej odpowiednim dla nich momencie. Można ją jednak wykorzystywać na różne sposoby, a w tym do budowania relacji z klientami, co pozwoli Ci zaskarbić sobie ich lojalność. Jak to robić?

  • Potencjalnym klientom dostarczaj wartościowe dla nich treści w formie case study, poradników, porównań produktów – skup się na zdjęciach i wideo.
  • Osobom, które porzuciły koszyki prześlij przypomnienie, zaproponuj produkt podobny; dorzuć produkt komplementarny jako gratis lub po prostu zaoferuj niewielką zniżkę – niech wiedzą, że dbasz o ich potrzeby, i że o nich pamiętasz.
  • Klientom, którzy już kupili podeślij podziękowanie za zakup; prześlij treści, które przedstawiają jak korzystać z zakupionego produktu; przypomnij im zasady gwarancji i zwrotu produktu; zapytaj czy są zadowoleni z zakupu lub prześlij ofertę, która ma związek z wcześniej dokonanymi zakupami – niech poczują, że są traktowani indywidualnie.

Oczywiście marketing automation możesz stosować na wiele różnych sposóbów – wszystko zależy od specyfiki Twojej branży i produktów. Dostosuj powyższy szablon do swoich potrzeb i sprawdź ile sprzedaży więcej możesz wygenerować nie zwiększając ruchu w swoim sklepie.

4. Identyfikacja wizualna marki Twojego sklepu internetowego

Relacja to nie tylko rozmowa, ale również tworzenie sieci skojarzeń z marką. Dlatego musisz zadbać o to, aby identyfikacja wizualna marki Twojego sklepu internetowego była spójna i zawsze komunikowała te same wartości. Jeżeli jesteś obecny w wielu miejscach, np. media społecznościowe, kanał na YouTube, blog firmowy, kreacje reklamowe na Facebooku i w Google AdWords, to zawsze korzystaj ze swojego logotypu, tej samej kolorystyki i tych samych fontów. Takie działanie sprawi, że zawsze rozpoczniesz proces budowania świadomości marki, niezależnie od medium, w którym Twoi potencjalni klienci się z nią zetkną.

5. Remarketing

Prawdopodobnie 99% osób, które odwiedzają Twój sklep internetowy nie dokonuje zakupu. To normalne. Dlatego Twoim zadaniem jest nawiązać relację z użytkownikami sklepu internetowego po to, aby o nim nie zapomnieli i ostatecznie zakupu dokonali u Ciebie. Remarketing to idealne rozwiązanie tego problemu. Korzystając z systemu reklamowego Facebooku i Google AdWords jesteś w stanie wyświetlić reklamy graficzne wszystkim osobom, które odwiedziły Twój sklep internetowy. Tak właśnie działa remarketing. Wariacji jest mnóstwo, np. możesz wyświetlać reklamę osobom, które odwiedziły sklep w konkretnym czasie w przeszłości (np. w sezonie zimowym) lub osobom, które odwiedziły konkretne kategorie czy produkty. Poza tym, że remarketing nie daje zapomnieć o Twoim sklepie, to jeszcze jasno komunikuje, że wiesz kto był u Ciebie i produkty, którymi się interesuje cały czas na niego czekają. Nie musisz być nachalny – pokaż, że jesteś.

Twoja marka musi być wiarygodna

Wyżej opisane działania, to tylko kawałek tego, nad czym należy pracować prowadząc sklep internetowy. Jednak jeżeli traktujesz swój biznes poważnie, to musisz spojrzeć na niego z każdej możliwej strony, wcielić się w klienta i zastanowić się jakie ma potrzeby – kolejny rabat na produkt, którego nie potrzebuje czy może faktyczne wsparcie i doradztwo?

Załóż sklep internetowy

W Selly możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni!
Gotowe szaty graficzne, dopasowana funkcjonalność do etapu rozwoju sklepu i nieograniczone możliwości w rozwoju!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933