Budowanie społeczności wokół marki – Jak i gdzie to robić?

Ilość wyświetleń artykułu: 279

Czas czytania: 5 minut

Marketing cyfrowy - Marketing

Najskuteczniejszym sposobem, który zatrzymuje klientów na dłużej jest budowanie społeczności wokół marki. Grupa ludzi, która ma chęć wymieniać się opiniami, przywoływać swoje propozycje nowych produktów i usług firmie nie pojawia się nagle. Wymaga to od każdego przedsiębiorstwa zintensyfikowanego zaangażowania, autentyczności i czasu. Zastanówmy się, co należy zrobić, aby zaprzyjaźnić się z klientami i sprawić, że produkty i usługi będą jeszcze lepsze – dzięki nim.

Budowanie społeczności wokół marki – Co to znaczy?

Budowanie społeczności jest sporym wyzwaniem dla większości firm. Warto przyjrzeć się bliżej temu zjawisku i określić, co trzeba zmienić, aby zbudować przy swojej marce grupę lojalnych klientów lub osób chociażby odrobinę zainteresowanych jej działalnością. Społeczność to inaczej grupa osób, które regularnie udzielają się i rozmawiają z naszą marką lub profilem firmowym za pomocą dostępnych mediów społecznościowych lub innych. Kontaktują się, wychodzą ze swoją inicjatywą, piszą o swoich pomysłach, a także zadają pytania, których przedsiębiorca nie zadałaby sobie sam. Jednocześnie regularnie kupują produkty i korzystają z usług przedsiębiorstwa, jeżeli je polubią. Nie odchodzą po jednorazowym zakupie zapominając o tym, kto im sprzedał produkt. To wszystko przyczynia się do szybszego wzrostu, innowacji i wprowadzania w perspektywie czasu bardziej dopracowanych i odpowiadających na potrzeby rynku produktów.

Jak budować społeczność? – Promocja sklepu internetowego

Mamy całą gamę sposobów na to, by budować społeczność, a jednak zdarza się, że osoby, które chcą to zrobić, nie rozumieją samej idei. Komunikacja firmy w dzisiejszych czasach powinna opierać się głównie na rozmowie i odpowiadaniu na realne potrzeby. Problem firm w dużej mierze polega na tym, że nie rozmawiają z potencjalnymi klientami, lecz cały czas próbują im sprzedawać. Skupienie na dopracowywaniu produktu jest dobrym ruchem, lecz warto czasem sprawdzić, czy kierunek, w jakim idzie produkt odpowiada osobom, którym chcielibyśmy go sprzedać.

Jeżeli już zdecydujemy się rozmawiać z potencjalnymi klientami, powinniśmy dowiedzieć się, kim oni są. Inaczej będziemy się komunikować z mężczyznami i kobietami. Inaczej dostosujemy treści do osób starszych i młodszych. Osoby z wysokim wykształceniem zareagują w inny sposób na daną treść niż osoby, które ukończyły szkołę podstawową. Poznajmy swojego potencjalnego odbiorcę korzystając z danych dostępnych w programach do monitoringu w mediach społecznościowych lub Google Analytics. Możemy skorzystać też z podstawowych statystyk Facebooka. Później pomocna okaże się wiedza psychologiczna, ponieważ wskazanym jest, aby stworzyć persony (dokładne wizerunki przykładowych klientów konkretnego sklepu internetowego)

Kobiety według badań są bardziej skłonne do tworzenia społeczności, budowania relacji i dzielenia się opiniami. Chętnie porozmawiają z innymi użytkownikami i wymienią się doświadczeniami związanymi z Twoim produktem. Opiszą swoje emocje i poradzą lub odrodzą Twoje przedsiębiorstwo. Oczekują, że także zaangażujesz się w rozmowę odpowiadając na każde pytanie.

Mężczyźni natomiast zwracają uwagę na treści specjalistyczne wysokiej jakości. Interesują ich informacje, z jakimi nie spotkali się wcześniej. Udzielają się chętnie, gdy mają okazję udzielić porady lub przekazać konkretną informację osobie, która napotkała problem. Preferują precyzyjne i krótkie komunikacji z dużą ilością informacji.

Media społecznościowe – Które można wykorzystać przy budowie społeczności?

Media społecznościowe dają nam okazję do budowy zaangażowanej grupy osób. Najczęściej to właśnie za ich pośrednictwem pytamy klientów, co myślą na temat naszych produktów lub co by poprawili. Warto wspomnieć, że zależnie od rodzaju działalności i oferty powinniśmy rozważnie dobierać kanały, w których powinniśmy się znaleźć.

Grupy na Facebooku – Miejsce, które skupia społeczności praktycznie z każdej branży. Znajdziemy w nich tak samo specjalistów IT, sprzedawców, jak pszczelarzy i miłośników muzyki klasycznej. Wystarczy poszukać, a z pewnością znajdziemy dla siebie miejsce. Marketing w mediach społecznościowych prowadzony jest bardzo często w grupach. To tam mamy okazję dzielić się wiedzą, budować świadomość marki wśród osób, na których nam zależy i sprawiać, że zaznajomią się z naszą stroną firmową. Jednocześnie dobrze sprawdzi się dopracowana strategia publikacji na Fanpage firmowym. Interesujące treści przyciągają, a użytkownicy chętnie polubią profil, który daje wartość. Za pomocą profilu zapytamy także, które cechy produktów zmieniliby nasi klienci, co szybciej pomoże nam odkryć obszary, w których powinniśmy się rozwijać. Okazuje się, że jeżeli dana usługa potrzebuje ulepszenia, najszybciej otrzymamy informację właśnie za pomocą mediów społecznościowych i wiadomości prywatnych w kierunku profilu firmowego. Jeżeli podejmujemy próby zbudowania społeczności i zostawimy nasz profil firmowy pusty, może źle świadczyć to o firmie.

LinkedIn – Serwis, który z roku na rok cieszy się w Polsce dużą popularnością. Spotyka się nawet sytuacje, w których specjaliści rezygnują z innych profili, aby przenieść swoją uwagę w całości tam. Profesjonaliści z różnych dziedzin mogą na LinkedIn dzielić się wiedzą, polecać wzajemnie pracowników i produkty, a także mówić o dobrych radach i wymieniać się doświadczeniami z codziennej pracy. To miejsce, w którym nawet mała społeczność może przynieść naszej marce spore zaangażowanie przy treściach firmowych i przyczynić się do wzrostów, szczególnie w sprzedaży B2B. Pamiętajmy jednak, że aby w pełni skorzystać z możliwości tego serwisu, musimy umiejętnie dostosować przekaz.

Instagram – Nie ulega wątpliwości, że szczególnie w B2C Instagram bardzo szybko rośnie, a jego wykorzystanie daje duży zwrot firmom. Jeżeli tylko sprzedajemy usługi lub produkty, które można przedstawić atrakcyjnie pod kątem wizualnym, powinniśmy pomyśleć o wykorzystaniu Instagrama w codziennych działaniach. Społeczność, która tam się znajduje jest z reguły młodsza, jednak zaangażowana. Właściciele sprawiają, że z miesiąca na miesiąc wprowadzane są nowe funkcje dla reklamodawców. Zbudowanie społeczności na swoim profilu wymaga regularnych publikacji.

Bez względu na wybór medium, którym będziemy się posługiwać w naszej komunikacji z klientami, to kreatywność, wysokiej jakości treści i wykorzystanie możliwości technicznych ma największe znaczenie.

Budowanie produktów i usług za pomocą informacji zwrotnej od klientów – Liczne pytania

Społeczność to nie tylko osoby, które regularnie kupują nasz produkt. Pomogą nam także go stworzyć. Coraz większa część firm, w szczególności technologicznych, przed wdrożeniem produktu lub usługi pyta społeczność, co by dodała, zmieniła lub wprowadziła dodatkowo. Na tej podstawie powstaje później coś, co w większym stopniu odpowiada realnym potrzebom, które występują na rynku. Liczne pytania są ważne. Każdy lubi od czasu do czasu być zapytanym, aby mieć okazję do podzielenia się wiedzą i oddania dobrej rady. Wartościowa informacja zwrotna jest cenna, więc zwracajmy się po nią i traktujmy poważnie, a społeczność to doceni i zostanie z nami na dłużej.

Mamy nadzieję, że budowanie społeczności wokół marki skrywa przed Państwem teraz mniej tajemnic. Życzymy samych miłych doświadczeń przy wprowadzaniu wiedzy w życie i skutecznym promowaniu sklepów internetowych.

Załóż sklep internetowy

W Selly możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni!
Gotowe szaty graficzne, dopasowana funkcjonalność do etapu rozwoju sklepu i nieograniczone możliwości w rozwoju!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933