Jak prowadzić fanpage na Facebooku dla sklepu internetowego?

W obowiązku każdej marki jest prowadzić własne kanały komunikacji marketingowych w mediach społecznościowych. W przypadku sklepów internetowych najskuteczniejszymi są oczywiście Facebook i Instagram. Skupmy się jednak na tym pierwszym. Jak prowadzić stronę firmową na Facebooku, aby zbudować silną markę i zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Facebook nie sprzedaje?

Jako osoba zajmująca się sprzedażą internetową to stwierdzenie na pewno wielokrotnie obiło Ci się o uszy. Faktycznie prowadzenie Facebooka w e-commerce osiąga znacznie słabsze wyniki sprzedażowe niż np. w przypadku wyszukiwarki Google, ale tylko w przypadku jeżeli interesuje Cię sprzedaż bezpośrednia, czyli taka, w przypadku której bezpośrednie przejście z Facebooku generuje konwersje. W każdym innym scenariuszu Facebook fenomenalnie sprawdza się w sprzedaży internetowej, ponieważ realizuje cele, które prowadzą do sprzedaży – między innymi są to:

Wszystkie powyższe cele biorą czynny udział w ścieżce, która prowadzi Twoich potencjalnych klientów do zakupu. Oczywiście Facebook posiada własny system reklamowy, jednak w tym artykule skupiamy się tylko na działaniach organicznych, czyli takich, które nie wymagają budżetu reklamowego.

Daj wartość, daj wartość, daj wartość, sprzedaj…

Media społecznościowe – jak sama nazwa wskazuje – służą do zarządzania społecznością i relacjami z nią. Dlatego musisz unikać postów sprzedażowych, ponieważ Twoja społeczność jest z Tobą nie dlatego, że sprzedajesz im swoje produkty, tylko dlatego, że mogą otrzymać od Ciebie wartościowe treści, które wpasują się w ich styl życia i pomogą im w rozwiązywaniu ich problemu. Dlatego jeżeli sprzedajesz części rowerowe, to nie publikuj oferty – zamiast niej publikuj autorskie i zapożyczone poradniki i recenzje w postaci tekstów i wideo, które będą przedstawiać np.:

  • jak wykonywać ewolucje na rowerze wyczynowym,
  • jak centrować koło,
  • jak wyregulować przerzutki i hamulce,
  • jak dobrać rower pod swój wzrost i posturę,
  • jakie akcesoria są przydatne pod konkretny rodzaj jazdy na rowerze.

W każdej branży znajdzie się obszar, w którym można dystrybuować wartościowe dla grupy docelowej treści. Zadbaj o to, aby:

  • Facebook prowadził do Twoich kanałów dystrybucji treści – np. blog w obszarze domeny sklepu czy kanał na YouTube. Oczywiście korzystaj też z natywnych funkcji Facebooka, więc teksty i wideo możesz publikować również w obszarze tego medium.
  • Treści były tworzone na podstawie Twojej oferty, więc jeżeli np. dystrybuujesz poradnik wideo, w którym pokazujesz jak centrować koło, to korzystaj z narzędzi i części, które można u Ciebie kupić, a następni linkuj do nich.
  • Wszystkie kanały dystrybucji treści były ze sobą połączone, np. Facebook linkuje do artykułu na Twoim blogu, a fragmenty tekstu w tym artykule  linkują bezpośrednio do produktów lub kategorii produktowych w Twoim sklepie internetowym.
  • Wszystkie treści były naznaczone elementami Twojej marki (logo, kolory, fonty, charakterystyczne grafiki, itp.).

Rozmawiaj, pomagaj, reaguj

Media społecznościowe w marketingu są po to, aby tworzyć relacje, a następnie nimi zarządzać. Facebook jest to miejsce, w którym głównym mechanizmem napędowym dla marki Twojego sklepu internetowego jest interakcja. Dlatego nie traktuj fanpage jako tablicy ogłoszeń (oferta), lecz jako miejsca do rozmowy ze swoją społecznością.

  • odpowiadaj na pytania – w wiadomościach prywatnych i w komentarzach pod postami,
  • lajkuj aktywność Twoich fanów – niech wiedzą, że czytasz co piszą, i że doceniasz ich zaangażowanie,
  • nagradzaj aktywność swoich fanów wspominając o nich w postach, od czasu do czasu przekaż im kod rabatowy i udostępniając ich treści (jeżeli są odpowiednio wartościowe i wpisują się w strategię komunikacji Twojej marki),
  • bądź proaktywny i poprzez wartościowe posty rozwiewaj wszelkie wątpliwości zanim te jeszcze się pojawią,
  • informuj swoich fanów o ważnych wydarzeniach, np. o nowych dostawach, o Twojej obecności na targach, ewentualnych opóźnieniach w wysyłce, problemach z dostępnością oferty, o Twoich planach rozwojowych – dzięki temu fani Twojej marki będą z nią na dobre i na złe.

Traktuj swój fanpage na Facebooku jako miejsce spotkań

Media społecznościowe to miejsce, w którym bardziej trzeba być kolegą niż przedsiębiorcą. Prowadź aktywną komunikację marketingową i angażuj się w życie swojej społeczności, a dzięki temu zyskasz jej sympatię, a następnie zaufanie, czyli wartości, które w dłuższym okresie przyniosą Ci znacznie więcej korzyści niż generowanie zimnego ruchu z nieciekawych postów krzyczących tylko “kup mnie!”. Facebook sprzedaje, tylko należy go wykorzystać jako narzędzie do budowania relacji, a nie jako gazetkę reklamową.