Jak pozycjonować swój sklep internetowy w wyszukiwarce Google?

Wyszukiwarka Google to najważniejszy kanał pozyskiwania klientów w e-commerce. Często generuje nawet więcej niż połowę sprzedaży w sklepie internetowym. Jest kilka sposób, aby być widocznym na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google. Są to:

  1. kampania linków sponsorowanych Google AdWords
  2. Google Shopping, czyli Google Merchant Center
  3. organiczne wyniki wyszukiwania, czyli SEO

W przypadku dwóch pierwszych, widoczność w SERP (wynikach wyszukiwania Google) wystarczy kupić. Z kolei w przypadku SEO sklep internetowy musi zoptymalizowany zgodnie z wytycznymi Google oraz musi być wartościowym źródłem treści, aby algorytmy wyszukiwarki wypchnęły go na wysokie pozycje. Jak zatem samodzielnie pozycjonować swój sklep internetowy?

Meta dane, czyli tytuł i opis stron w sklepie internetowym

Meta dane to najważniejsze elementy służące do optymalizacji sklepu internetowe pod wyszukiwarkę Google. Są to informacje, dzięki którym roboty wyszukiwarki wiedzą jakie informacje przedstawia dana strona. Do meta danych zaliczamy:

  • meta title, czyli tytuł strony – powinien zawierać nazwę produktu oraz jego parametry
  • meta descroption, czyli opis strony – powinien zawierać skrócony opis produktu z uwzględnieniem ważnego dla karty produktowej słowa kluczowego

Każda strona w sklepie internetowym, czyli karty produktowe, strony kategorii, strony z filtrami czy nawet strony wyników wyszukiwania sklepowej wyszukiwarki powinna mieć w odpowiedni sposób zdefiniowane meta dane. Oczywiście oprogramowania sklepów internetowych posiadają odpowiednie mechanizmy, które dynamicznie i automatycznie tworzą meta dane, jednak warto trzymać ręce na pulsie i wykorzystać ten obszar SEO w możliwie najkorzystniejszy dla biznesu sposób.

Rich Snippets, czyli mikrodane w sklepie internetowym

Rich Snippets to informacje, które pozwalają udoskonalić i sprecyzować zawartość Twojego sklepu internetowego, dzięki czemu Google jest w stanie odpowiednio zakwalifikować zaindeksowane strony (np. wykryć, że strona dotyczy karty produktowej) i bezpośrednio w wynikach wyświetlić takie informacje jak cena, dokładna nazwa, warianty produktu, opinię na temat produktu i jego ocenę (w postaci gwiazdek).

Mikrodane nie mają znaczącego wpływu na pozycje w SERP, jednak tak zoptymalizowany wynik wyszukiwania osiąga znacznie większą klikalność właśnie z powodu swojego wyglądu (przyciąga wzrok) i zawartych informacji.

Opisy w sklepie internetowym

Treść, a w szczególności taka, która dokładnie opisuje zawartość Twojego sklepu internetowego, czyli jego ofertę, to niezwykle istotny element SEO. Dlatego zadbaj o to, aby każda karta produktowa miała unikalny opis produktu. To samo dotyczy każdej kategorii w sklepie internetowym. Warto też umieścić kilka zdań na stronie głównej i zadbać o opis firmy, który będzie zawierać kluczowe frazy pod kątem SEO.

Napływ wartościowej treści, czyli blog w sklepie internetowym

Google nadaje większą wartość stronom, które pod kątem treści są często aktualizowane, ponieważ jest to wyraźny sygnał, że są one żywe, aktualne, a nie dawno zapomniane. Dlatego prowadzenie bloga w obszarze domeny sklepu internetowego jest nie tylko niezwykle istotne ze względu na czynne działania z obszaru content marketingu, ale również jest kluczowym elementem strategii SEO każdego sklepu internetowego.

Linki wewnętrzne i linki zewnętrzne

Roboty Google przemieszczają się za pomocą linków, które mogą prowadzić do stron wewnątrz sklepu, na zewnątrz, czyli do innych stron, ale też przychodzą z zewnątrz, czyli do Twojego sklepu internetowego. O każdy rodzaj linków trzeba zadbać – oznacza to, że sklep nie może być zamknięty.

Linki wewnętrzne

Prowadząc bloga w obszarze domeny sklepu internetowego warto linkować frazy zawarte w jego artykułach do odpowiednich kart produktowym i kategorii. Nie dość, że ułatwisz swoim klientom dotarcie do opisywanego w artykule produktu, to jeszcze zaspokoisz potrzeby robotów Google.

Linki zewnętrzne

Nawiązuj współpracę z serwisami tematycznymi, blogerami, influencerami. Zadbaj o to, aby wszelkie publikacje zawsze linkowały do Twojego sklepu. Niezwykle istotne jest, aby część z tych linków miała atrybut “nofollow”, a część “dofollow” – są to atrybuty, które przekazują siłę SEO domeny linkującej do Twojego sklepu. Nie można przesadzić ani z ilością linków, ani z przewagą konkretnego typu (rodzaj atrybutu) linków. Wszystko musi być zbalansowane, a linki dostarczane w dłuższym okresie czasowym, ponieważ nagły napływ linków zostanie przez Google zinterpretowany jako próba oszustwa, a to grozi filtrem, czyli zniknięciem sklepu internetowego z wyników wyszukiwania.

Inne elementy wpływające na pozycjonowanie sklepu internetowego

Na pozycjonowanie sklepu internetowego mają również wpływ takie elementy jak:

  • wersja mobilna sklepu – trzeba ją posiadać
  • certyfikat SSL – sklepy bez certyfikatu są dla Google mniej wartościowe
  • pop-upy w wersji mobilnej – posiadanie okienka pop-up w wersji mobilnej szkodzi SEO
  • czytelność artykułów na blogu sklepu internetowego – algorytmy Google potrafią stwierdzić czy wpisy na Twoim blogu są czytelne (czy mają nagłówki, akapity, listy, itp.) – im czytelniejsze treści, tym lepsze SEO
  • jakość treści na blogu sklepu internetowego – algorytmy Google potrafią czytać wpisy na Twoim blogu, więc musisz pisać składnie, sensownie i na temat
  • nazwy plików graficznych, czyli zdjęć i obrazków – pliki powinny być podpisane tym, co faktycznie przedstawiają obrazy graficzne
  • title i alt obrazu graficznego – są to elementy opisujące to, co przedstawia dane zdjęcie lub obrazek, dlatego należy zadbać, aby opisy było zgodne z ich zawartością

SEO to nie tylko sztywne zasady – słuchaj i reaguj

Wytyczne od Google zmieniają się tak często, jak często zmieniają się algorytmy wyszukiwarki. Dlatego trzeba być czujnym, należy obserwować zmiany w algorytmach i stale dostosowywać się do wytycznych Google. Jeżeli będziesz na bieżąco to Twoje pozycje będą miały się dobrze, a sprzedaż w sklepie internetowym będzie rosła.