Jakie oprogramowanie sklepu internetowego wybrać?

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, który zamierza uruchomić swój pierwszy sklep internetowy lub nie jesteś zadowolony z aktualnego rozwiązania, to bez wątpienia zostaniesz postawiony przed wyborem oprogramowania, które będzie dopasowane do Twoich potrzeb. Rozwiązań i modeli biznesowych jest wiele, a jeżeli jesteś osobą, która dopiero zaczyna swoją przygodę z Internetem, tym bardziej możesz czuć się zagubiony. Na jakie elementy oferty firm wdrażających sklepy internetowe zwrócić szczególną uwagę?

SaaS czy Open Source?

Sklep internetowy możesz albo zainstalować na własnym serwerze albo korzystać z modelu abonamentowego i dzierżawić oprogramowanie od firmy zewnętrznej. Każde z rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Wybór zależy od tego jakie masz zasoby (pracownicy, budżet) i jakie masz potrzeby związane z funkcjonalnością sklepu internetowego. Przeczytaj -> Różnice między SaaS, a Open Source.

Koszt uruchomienia sklepu internetowego

Uruchomienie sklepu internetowego w modelu abonamentowym czyli tzw. SaaS (Software as a Service) charakteryzuje się mniejszą elastycznością funkcjonalną, ale za to bardzo niskim progiem wejścia. Jeżeli skorzystasz z gotowego, darmowego szablonu, to jesteś w stanie uruchomić swój sklep internetowy od ręki. Koszt utrzymania takiego sklepu wynosi od 99 zł do kilkuset złotych miesięcznie – wszystko zależy od wykorzystywanych przez Ciebie zasobów serwerowych. Z kolei sklepy oparte o Open Source są znacznie bardziej elastyczne, ale za taki zapłacisz od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ponadto samodzielnie będziesz musiał zadbać o infrastrukturę serwerową, o prace techniczne i większość aktualizacji oprogramowania, które często wiążą się z dużymi kosztami lub z inwestycją w nowe wdrożenie.

Określ swoje priorytety i podejdź do sprawy rozsądnie, odkładając emocje na bok. Często lepszym rozwiązaniem jest wykorzystać niski próg wejścia modelu SaaS i skorzystać z takiego rozwiązania, aby potrzeby zostały wygenerowane na podstawie własnego doświadczenia, niż przypuszczeń. Ewentualna migracja na inne oprogramowanie sklepu internetowego jest możliwa i nie stanowi problemu.

Integracje i wtyczki w sklepie internetowym

Samo oprogramowanie sklepu internetowego to kluczowy, aczkolwiek nie jedyny element ekosystemu każdego sprzedawcy internetowego. Do prowadzenia sprawnej i zautomatyzowanej sprzedaży potrzebujesz takich narzędzi jak system magazynowo-księgowy, integracja z narzędziami marketingowymi, integracje z popularnymi marketplace’ami np. Allegro, i wiele innych. Niektóre systemy sklepowe najważniejsze funkcje mają w standardzie, niektóre wymagają integracji z zewnętrznymi rozwiązaniami, a jeszcze inne nie mają ich wcale. Dlatego rynek wtyczek (pluginów) e-commerce cały czas się rozwija. Trzeba jednak wiedzieć, że często zdarza się, że niektóre wtyczki sprzedawane są w modelu SaaS. Oznacza to, że sklep internetowy możesz mieć oparty o Open Source, ale za część jego funkcji – chodzi o wspomniane wtyczki – i tak będziesz musiał ponosić opłaty miesięczne. Dotyczy to również wielu narzędzi marketingowych, których odpowiedniki możesz znaleźć na liście funkcji oprogramowania sklepu internetowego.

Dlatego w pierwszej kolejności określ swoje potrzeby. Wypisz wszystkie funkcje i narzędzia jakie są Ci niezbędne do prowadzenia sprawnej i możliwie najbardziej zautomatyzowanej sprzedaży – uwzględniając obsługę zamówień, obsługę klienta, metody dostaw i płatności oraz marketing – a dopiero na samym końcu rozpocznij proces poszukiwania najlepszego dla Ciebie oprogramowania sklepu internetowego.