UX w e-commerce – Proces projektowania doświadczeń użytkownika

ux w e-commerce, trendy ux

Według danych Bisnode, od wybuchu pandemii w Polsce powstało już ponad 1,7 tysiąca sklepów internetowych w różnych branżach. Wzrost obserwujemy z roku na rok, gdyż rynek e-commerce kwitnie bardzo dynamicznie, lecz taki skok może być sporym zaskoczeniem. Wiąże się on bowiem ze wzrostem konkurencyjności i niekiedy konieczności szukania pól do rozwoju sklepu internetowego. Poniżej przeczytasz, jak pomóc w tym może świadome projektowanie graficzne sklepów internetowych wraz z przemyślanym i dopasowanym do branży w jakiej działa sklep UX (User Experience), czyli doświadczeń użytkowników – klientów sklepu online. 

Czym jest UX i UI w e-commerce i jaką pełni rolę? 

Liczba sklepów internetowych nie rośnie jedynie w Polsce. Podobne tendencje obserwuje się w niemal każdym miejscu na świecie. Wraz ze wspomnianymi zmianami widać wyraźną zmianę zachowań konsumentów, którzy przyzwyczajają się do składania zamówień online. 

Szczególnie osoby, które wcześniej nie zamawiały produktów, a teraz zaczęły to robić z konieczności, często nie rezygnują z robienia zakupów w ten sposób. Powiększa nam to rynek, lecz wraz z nim rośnie konkurencja. Rozwiązaniem, które w tej sytuacji może pomóc w rozwijaniu przewag, zwiększaniu sprzedaży i dbaniu o doświadczenia użytkownika, jest świadome projektowanie wyglądu sklepu internetowego (UI, z ang. User Interface)  wraz z dopasowanym UX według najnowszych trendów i przyzwyczajeń klientów. 

Zanim jednak przejdziemy do tego, jak wykorzystać UX w e-commerce, wyjaśnijmy to pojęcie. Jest to obecnie jedno z najważniejszych aspektów, gdy planujemy własny sklep internetowy. Szczególnie, gdy kierujemy nasze produktu do konkretnej grupy klientów. 

Najprościej rzecz ujmując, User Experience to, jak sama nazwa wskazuje, ogół wrażeń jakie użytkownik doświadcza podczas użytkowania sklepu internetowego. Projektując świadomie wspomniane doświadczenia według trendów UX, zwiększamy szansę, że kupi on więcej produktów, a także wróci, gdyż sama czynność dokonywania przez niego zakupu będzie prosta i intuicyjna. 

Główne cechy projektu graficznego UI z dopracowanym UX:

  • dostępność, gdyż czyni prostszym dotarcie do produktów określonej wcześniej grupie docelowej sklepu. Inaczej szukają produktów młode mamy chcące kupić kosmetyki dla dziecka, a inaczej młodzi entuzjaści gier komputerowych szukający dobrego sprzętu gamingowego, 
  • atrakcyjność wizualna, bo dzięki świadomemu projektowaniu ux mamy możliwość wywrzeć jeszcze lepsze wrażenie i pozostać na dłużej w świadomości naszego odbiorcy, 
  • użyteczność, która pomaga bez problemu i zbytniego wysiłku poznawczego dotrzeć do miejsca, tzn. kategorii lub produktu, który potencjalny klient chce kupić, dodać do koszyka i sfinalizować zakup.

Sklepy na selly posiadają możliwość skorzystania z indywidualnego projektu graficznego, który w stu procentach odpowiada na sygnalizowane na danym rynku potrzeby. Współpraca z projektantami UX z wieloletnim doświadczeniem oraz z firmami zewnętrznymi, które zdobywały doświadczenie w takich usługach jak tworzenie stron www i projektowanie dużych sklepów internetowych, umożliwia kreowanie skutecznych rozwiązań dla niemal każdego sektora e-commerce. 

Rolą ux w e-commerce jest więc maksymalizacja sprzedaży, wykorzystując pozytywne i łatwe doświadczenia klientów podczas procesu zakupu.  

 

Jak największe sklepy internetowe stają się jeszcze większe? Jaki wpływ na sukces ma indywidualna szata graficzna i pozytywne doświadczenia użytkownika? 

Jeśli dokonywałeś kiedykolwiek zakupu w jednym z przodujących sklepów internetowych, wiesz, jakie to proste. Zazwyczaj już kilka kliknięć lub ruchów palcem umożliwia złożenie zamówienia. Wszystko jest proste i intuicyjne. Nawet dla osoby o podstawowej wiedzy na temat internetu. Wystarczy podążać zgodnie z instrukcją, wybrać konkretną rzecz, a następnie dokonać płatności i czekać na zamówienie. 

Przykład historii użytkownika sklepu, w którym zadbano o projektowanie szaty graficznej z prawidłowym UX:  

Kobieta w wieku około 35. lat wchodzi na stronę sklepu internetowego po wpisaniu w wyszukiwarkę “buty na zimę”. Trafia prosto do kategorii, której szukała, aby teraz wybrać produkt, który jej się najbardziej podoba. 

Już na wstępie widzi, że może filtrować  produkty według ważnej dla niej aspektów. Wybiera opcje poszukiwania tylko butów w jej rozmiarze, w kolorze czarnym, niskich. 

Sklep w ciągu ułamka sekundy wyświetla jej produkty, które mają dużą szansę aby naszą klientkę zainteresować. Każdy z produktów można przeglądać bez konieczności wykonywania zbyt dużej ilości kliknięć. Zdjęcia można powiększyć i przyjrzeć się szczegółom. Po dokonaniu wyboru produkt zostanie dodany do koszyka. 

Następnie wyskakujące powiadomienie pyta naszą klientkę, czy chciałaby kontynuować zakupy, czy woli natychmiast finalizować transakcje. 

Klientka nie lubi tracić czasu, dlatego chce szybko zakończyć zakupy i sfinalizować proces. Wypełnia krótki formularz z danymi niezbędnymi do zrealizowania wysyłki i na tej samej stronie może przejść do płatności. Wybiera wśród wielu opcji tę, która jest dla niej najprostsza i znana. Niech będzie to płatność kartą debetową. Potwierdza płatność w aplikacji banku i jedyne, co dalej musi zrobić, to czekać na kuriera, czyli wybraną przez nią formę wysyłki. 

Zadowolona z szybkiego dokonania zakupu przechodzi na maila, gdzie czeka na nią przyjemna wiadomość. Została nagrodzona za zakup zniżką na następne zakupy w wysokości 5%! 

I jak nie zapamiętać wspomnianego sklepu i nie wrócić, gdy wszystko poszło tak gładko? Przyjrzyjmy się teraz, jak mogłoby to wyglądać w przypadku sklepu, którego szata graficzna nie jest dostosowana do współczesnych trendów UX i preferencji, cech osobowościowych potencjalnego klienta. 

Przykład podobnej historii przy sklepie z niedopracowanym user experience: 

Klientka w wieku około 35 lat wchodzi na e-sklep, w którym chciałaby znaleźć buty na zimę. Wchodzi na niego, gdyż zobaczyła reklamę na Facebooku tydzień wcześniej i akurat sobie przypomniała, że zawierała ona atrakcyjną dla niej, przekonującą treść. 

Przez pierwsze dwie minuty szuka, w którym miejscu rozwinąć kategorie, gdyż sklep dostosowany jest do młodych ludzi z generacji z, którzy odnajdują się w strukturach witryn niezrozumiałych jeszcze przez starsze osoby. Okazuje się więc, że już samo znalezienie menu, rozwinięcie go, a następnie dotarcie do kategorii “buty na zimę” irytuje osobę, która powoli przestaje wierzyć w swoje umiejętności dokonania zakupu. 

Później przegląda produkty, lecz za każdym razem, gdy wejdzie w wybraną przez nią parę, nie ma jej rozmiaru. Nie może znaleźć filtra, za pomocą którego mogłaby ustawić swój rozmiar. Uznaje, że skoro poświęciła już tyle czasu, chciałaby dokończyć zakup. 

Rozgoryczona, dodaje pierwsze buty z brzegu, które były dostępne w jej rozmiarze, do koszyka. Przechodzi do niego, aby dokonać zakupu. Przechodzi przez długi formularz, którego wypełnienie zajmuje jej następne minuty. Chciała wybrać dostawę do paczkomatu, lecz z powodu braku tej opcji, wybrała kuriera. Ostatni krok to płatność, lecz okazuje się, że sklep umożliwia tylko przelew tradycyjny. Bardzo ją to denerwuje i postanawia zrezygnować z zakupu. 

Później mówi wszystkim napotkanym w ciągu tego dnia osobom o nieprzyjemnych doświadczeniach związanych ze sklepem “x”. 

Widzicie różnice? Pomyśleć tylko, że wystarczyła współpraca z projektantem UX sklepu internetowego i inwestycja w dedykowany projekt graficzny. To inwestycja, która zwraca się przez lata działalności! 

Wiele sklepów właśnie w taki sposób traci klientów na rzecz tych, które odpowiednio dopracowały wygląd i użyteczność swojego sklepu internetowego. 

UX i UI sklepu internetowego – Proces projektowania designu i  doświadczeń użytkownika 

Najważniejszy podczas projektowania ux i ui  w e-commerce jest klient. To od niego zależy, jaki kształt i funkcje przyjmie sklep, który planuje stworzyć sprzedawca. Problemem jest tylko jedno… Sprzedawcy często nie wiedzą, jacy klienci u nich kupują lub mieliby kupować! 

Szczęśliwie dla każdego takiego przypadku są firmy, takie jak nasza. Takie, które sugerując się doświadczeniem w pracy przy kilkuset sklepach, a także wiedzą techniczną, profesjonalnie doradzą i pomogą przeanalizować dotychczasowe statystyki sklepu. 

Często wiemy, czego szukają klienci i co zrobić, aby w jak najprostszy sposób umożliwić im dokonanie tej akcji. Ułatwiając osiągnięcie takich celów przez osoby w różnych branżach i okolicznościach, posiadamy niezbędne i kluczowe know – how. Wdrożone w życie skutkuje niemal pewnym przełożeniem na realne wyniki biznesowe. 

Wbrew pozorom, przy tak szybko rosnącej konkurencji, lekceważenie projektowania graficznego z dopracowanym UX może przeświadczyć w długotrwałej perspektywie o sukcesie lub porażce. Znaczenie mają nawet takie elementy jak: 

  • wygląd menu sklepu,
  • nazwy kategorii i ich umiejscowienie w drzewku,
  • widok karty produktu,
  • ilość etapów w koszyku zakupowym klienta,
  • kolory sklepu,
  • mikro animacje,
  • copywriting:  ux writing i seo copywriting
  • sposób filtrowania produktów. 

“Są trzy główne idee, które przyświecały Amazonowi przez 18 lat i dzięki którym odnieśliśmy sukces: klient na pierwszym miejscu, pomysłowość i cierpliwość” – mówił Jeff Bezos 

Etapy projektowania sklepu internetowego z punktu widzenia właściciela 

Skonstruowaliśmy proste etapy, które mogą służyć jako drogowskaz przy rozwoju sklepu internetowego. Przejście po nich wedle kolejności i wytycznych zwiększa nasze szanse na osiągnięcie celów i zmniejsza ryzyko popełnienia jakichkolwiek błędów. 

Etap 1: Określenie misji, celów i dogłębne wyodrębnienie grupy docelowej, do jakiej skierowana jest oferta. Poznanie swojej konkurencji i zrozumienie jej mocnych i słabych stron. 

Powinniśmy przemyśleć to, do kogo możemy trafić i uwzględnić w wytycznych do projektu stworzoną strategię marketingową.

Etap 2: Decyzja o wyborze oprogramowania dla sklepu internetowego, np. selly, gdzie do wyboru mamy opcję stworzenia indywidualnych, dedykowanych dla branży i marki szat graficznych.

Wybór profesjonalnej platformy ze wspomnianą opcją stwarza nieograniczone możliwości rozwoju. To szczególnie przydatne przy wzroście sprzedaży i chęci dalszego wyróżnienia się na rynku, na tle innych sklepów w branży, na przestrzeni lat. 

Etap 3: Tworzenie indywidualnego, oryginalnego wyglądu sklepu przez agencję UX lub wykwalifikowanego projektanta UX. 

Stworzymy i wdrożymy dla Ciebie nowoczesną, zgodną z trendami UX, szatę graficzną na platformie selly, co zbliży Was do osiągnięcia lepszych efektów sprzedażowych. 

Etap 4: Wdrożenie projektu przez programistów w danym oprogramowaniu do tworzenia sklepów internetowych. 

Zespół selly jest w stanie wdrożyć skutecznie i profesjonalnie każdą zaprojektowaną funkcjonalność w taki sposób, że całość będzie działać szybko i sprawnie. 

Etap 5: Dopracowanie sklepu pod kątem marketingowym, wdrożenie skutecznego cross-selligu, up-sellingu, zmodyfikowanych form płatności i wyboru dostawy. 

Bardzo ważne będzie zadbanie również o odpowiednie opisy produktów, ustawienie polecania produktów w koszyku i wielu innych, które właściciel sklepu powinien zrobić na własną rękę. Może w tym celu jednak zatrudnić też specjalistę do spraw marketingu, który będzie posiadał wspomniane kompetencje. 

Etap 6: Monitorowanie wzrostu sprzedaży, analiza i bieżące, niewielkie poprawki zależnie od zmieniających się preferencji i grupy klientów. 

Narzędzia do monitorowania wyników w sklepie internetowym, a także działań marketingowych ukazały się już na blogu platformy selly. Zachęcamy Cię do zaglądnięcia tam, gdy najdzie Cię chęć rozszerzenia swojej wiedzy.

projektowanie user experience

Największe błędy ux w e-commerce 

Dodatkowo warto pamiętać o największych błędach podczas projektowania ux w e-commerce, aby nie popełnić ich w przyszłości. 

  1. Tworzenie zbyt wielu przeszkód na drodze użytkownika (np. zbyt duża ilość etapów w koszyku lub zbyt duża ilość zbędnych, nieużywanych filtrów produktów).
  2. Zła jakość materiałów graficznych, zdjęć produktowych i innych grafik znajdujących się w witrynie.
  3. Zbyt duża ilość treści, które czynią sklep internetowym mniej przejrzystym i czytelnym dla użytkownika. 

Podsumowanie 

Mamy nadzieję, że dokładnie wyjaśniliśmy znaczącą rolę User Experience w e-commerce. Chętnie pomożemy w doborze odpowiednich rozwiązań w zakresie szat graficznych i indywidualnych funkcjonalności, które zgodne będą z preferencjami klientów. Skorzystaj z szerokich możliwości, jakie stają się dla Ciebie dostępne po podjęciu decyzji o wykorzystaniu platformy selly wraz z indywidualnym wyglądem sklepu online.  

Artykuł powstał we współpracy z Agencją interaktywną Cary One