Urządzenia mobilne wygrywają wojnę z urządzeniami stacjonarnymi. Z tego powodu optymalizacja mobilna Twojego sklepu internetowego to już nie opcja, lecz konieczność.
Jeśli zastanawiasz się, jak zoptymalizować sklep na telefon, poniższa checklista optymalizacji mobilnej dla początkujących pomoże Ci zbudować solidne podstawy pod skuteczną sprzedaż w kanale mobilnym, niezależnie od platformy.
Dzięki temu artykułowi zrozumiesz, dlaczego mobile-first indexing będzie Twoją odpowiedzią na sprostanie priorytetyzowania mobilnych wersji stron przez Google.
Dla początkujących: Podstawy skutecznej optymalizacji mobilnej
Optymalizacja mobilna to must-have. Zacznij od tych fundamentalnych kroków, aby Twój sklep był przyjazny dla użytkowników mobilnych.
Responsywność szablonu na urządzeniach przenośnych
Wybierz szablon, który jest w pełni responsywny (automatycznie dostosowuje się do rozmiaru ekranu). Następnie przetestuj jego działanie na różnych rozmiarach ekranów smartfonów i tabletów (np. na urządzeniu z systemem Apple (np. IOS) czy Android).
Upewnij się, że wszystkie elementy są czytelne i interaktywne.
Optymalizacja obrazów pod urządzenia mobilne
Optymalizacja obrazów w sklepie internetowym to klucz do prawidłowego rozwoju sklepu mobilnego. Zawsze kompresuj obrazy przed wgraniem do sklepu, używając odpowiednich formatów (np. WebP, zoptymalizowany JPEG, SVG dla grafik wektorowych). Ważne jest również to, abyś nadał im opisowe nazwy plików (np. buty-sportowe-nike-czarne.jpg) i wypełnij atrybuty ALT (np. czarne buty sportowe Nike model XYZ). Atrybuty ALT to opisy ważne dla SEO i dostępności (np. dostępności WCAG, o którą warto jak najszybciej zadbać).
Struktura i nazewnictwo w sklepie internetowym
Używaj krótkich, logicznych i opisowych nazw dla produktów i kategorii. Twórz przyjazne adresy URL (tzw. „clean URLs”) = powinny być czytelne i zrozumiałe dla użytkownika oraz wyszukiwarek (np. twojsklep.pl/buty/meskie/sportowe).
Czytelność treści – UX na urządzeniach mobilnych
Stosuj nagłówki (H1, H2, H3) w opisach produktów i na stronach informacyjnych (np. „O nas”, „Regulamin”), aby nadać im uporządkowaną strukturę. Nawigacja i optymalizacja mobilna powinna być uproszczona i intuicyjna.
Mobilne SEO to dbanie także o:
- odpowiedni rozmiar czcionki (min. 16px dla tekstu głównego),
- kontrast między tekstem a tłem
- i podział tekstu na krótkie akapity lub listy punktowe.
- uniknie bloków tekstu – ułatwia to skanowanie treści na małym ekranie.
Przyciski (CTA – Call to Action)
Upewnij się, że wszystkie przyciski wzywające do działania (np. „Dodaj do koszyka”, „Przejdź do płatności”) są duże, wyraźne i mają kontrastowy kolor. Dodatkowo muszą być łatwe do kliknięcia palcem na ekranie telefonu (tzw. „tap target size” minimum 48×48 pikseli).
Płatności i dostawy a optymalizacja mobilna
Aby zwiększyć sprzedaż mobilną skonfiguruj i wyraźnie promuj najpopularniejsze w Polsce metody płatności (zwłaszcza najbardziej popularne wśród Polaków płatności BLIK, szybkie przelewy, czy płatności kartą). Promuj preferowane metody dostawy (zwłaszcza Paczkomaty InPost, czy dostawy przez kurierów). Widoczność płatności i różnych opcji dostaw na etapie koszyka jest kluczowa.
Uproszczenie formularzy
Ogranicz liczbę pól w formularzach kontaktowych, rejestracyjnych i zakupowych do absolutnego minimum. Wykorzystaj autouzupełnianie pól, jeśli to możliwe. Dzięki temu skutecznie zminimalizujesz wysiłek użytkownika i uprzyjemnisz cały proces zakupowy.
Zakupy bez rejestracji (zakupy mobilne jako gość)
Jeśli to możliwe, zaoferuj klientom opcję dokonania zakupu bez konieczności zakładania konta. Wielu użytkowników rezygnuje z transakcji, gdy jest to wymagane. Na samym końcu możesz dodać pole: “Zapisz na później” lub pole z zapisaniem swojego maila, dla ułatwienia przyszłych transakcji.
Łatwa nawigacja i wyszukiwanie na telefonie
Upewnij się, że menu nawigacyjne jest intuicyjne, łatwo dostępne (np. ikona „hamburger menu”) i rozwijalne na urządzeniach mobilnych. Pasek wyszukiwania powinien być widoczny i funkcjonalny, oferując sugestie wyszukiwania.
Minimalizacja uciążliwych pop-upów
Ogranicz liczbę i inwazyjność wyskakujących okienek (pop-upów) na urządzeniach mobilnych. O ile w sklepach internetowych na komputerach czy laptopach nie są tak irytujące, to na telefonach często zasłaniają cały ekran i powodują, że użytkownik zniechęca się do zakupów na danej platformie.
Pamiętaj, że pełnoekranowe reklamy lub zapisy na newsletter mogą blokować treść i frustrować użytkowników. Optymalizacja mobilna powinna uwzględniać usunięcie lub ograniczenie widoczności tego typu elementów.
Dane kontaktowe i pomoc
Upewnij się, że dane kontaktowe (telefon, e-mail) oraz opcje pomocy (np. FAQ, czy czat z asystentem na żywo) są łatwo dostępne na stronie mobilnej, najlepiej z możliwością szybkiego kliknięcia (tzw. „click-to-call”).
Polecam Ci także stworzyć dedykowanego asystenta AI, takiego, jak Selly chatbot AI, który pomoże klientom w zakupach i wyróżni Cię na tle konkurencji.
Testowanie optymalizacji mobilnej
Regularnie sprawdzaj, jak Twój sklep wygląda i działa na różnych urządzeniach mobilnych i w różnych przeglądarkach (Chrome, Safari, czy Firefox na telefonie).
Możesz także poprosić znajomych lub rodzinę o przetestowanie całego procesu zakupowego na swoich telefonach – świeże spojrzenie pomoże wykryć błędy i wdrożyć zmiany.
Monitorowanie szybkości sklepu mobilnego
Zdecydowanie polecam Ci używanie narzędzia Google PageSpeed Insights, aby monitorować szybkość ładowania strony mobilnej.
Pamiętaj o wdrażaniu sugerowanych poprawek, zwłaszcza tych dotyczących:
- optymalizacji obrazów,
- eliminacji blokującego renderowanie JavaScriptu/CSS
- i wykorzystania pamięci podręcznej przeglądarki.
Opinie klientów odnośnie do poprawy działania sklepu internetowego
Aktywnie zbieraj opinie od klientów i eksponuj je w widocznym miejscu w sklepie (np. na stronach produktów, dedykowanej podstronie). To buduje zaufanie (tzw. social proof). Dodatkowo jest to informacja dla Ciebie, co zmienić.
Komunikacja z Gen Z
Jeśli Twoją grupą docelową jest Pokolenie Z, rozważ autentyczną obecność i komunikację na platformach mobilnych, takich jak TikTok i Instagram. Dostosuj swój przekaz i kanały marketingowe do ich preferencji. Warto również regularnie monitorować, jak różne firmy radzą sobie z wyzawniami, które stawia przed nimi Gen Z, tak jak np. Przelewy24.
Polecam Ci także nastawić się na wkroczenie do naszego kraju TikTok Shop, o którym już jest głośno za granicą.
Optymalizacja mobilna sklepu internetowego – podsumowanie kroków
Mam nadzieję, że checklista Selly pomoże Ci w uporządkowaniu Twojego planu działania odnośnie do dostosowania swojego sklepu internetowego do wymagań urządzeń przenośnych.
Pamiętaj, że kluczem do Twojego działania jest regularne testowanie nowych rozwiązań i sprawdzanie, co u Ciebie działa, a co należy poprawić.
Sprawdź, jakie są korzyści z optymalizacji mobilnej dla Twojego sklepu internetowego.
Poniżej znajdziesz sekcję FAQ poświęconą optymalizacji mobilnej, a w międzyczasie zachęcam Cię do obejrzenia naszego podcastu na temat skalowania sklepu internetowego.
FAQ – optymalizacja mobilna
Optymalizacja mobilna to kluczowe działanie w 2025 roku, ponieważ coraz więcej osób korzysta ze smartfonów do przeglądania internetu i dokonywania zakupów. Sklep zoptymalizowany pod kątem urządzeń mobilnych zapewnia lepsze doświadczenia użytkownika, szybsze ładowanie strony, niższy współczynnik odrzuceń, wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google (dzięki mobile-first indexing), a w konsekwencji – większą sprzedaż.
Responsywność oznacza, że strona automatycznie dostosowuje się do rozmiaru ekranu, na którym jest wyświetlana, dynamicznie zmieniając układ elementów, obrazów i tekstu. Wszystko dzieje się na tej samej wersji kodu. Z kolei adaptacyjność (lub „Adaptive Design”) polega na serwowaniu różnych, predefiniowanych wersji strony, dostosowanych do konkretnych rozdzielczości ekranu lub urządzeń. Niestety jest mniej elastyczna niż responsywność. Z tego powodu, dla większości sklepów internetowych responsywność jest preferowanym i łatwiejszym do wdrożenia rozwiązaniem.
Możesz użyć Google PageSpeed Insights, który pokazuje nie tylko szybkość, ale i problemy z użytecznością mobilną, do tego tworzyć własne testy, czy użyć narzędzi deweloperskich, które są dostępne w danej przeglądarce.
Tak, i to bardzo! Google używa tzw. „Mobile-First Indexing”, co oznacza, że to mobilna wersja Twojej strony jest brana pod uwagę, jako główna przy indeksowaniu i rankingu. Strona nieprzyjazna mobilnie może być niżej pozycjonowana w wynikach wyszukiwania, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych.
To zależy od obecnego stanu Twojego sklepu. Wdrożenie podstawowych zasad (np. responsywny szablon, optymalizacja obrazów) może zająć od kilku godzin do kilku dni. Bardziej zaawansowane działania, takie jak wdrożenie PWA, A/B testy czy głęboka analiza danych, to proces ciągły.
