Dropshipping – Jak zacząć sprzedawać w tym modelu?

Ilość wyświetleń artykułu: 471

Czas czytania: 18 minut

Dropshipping - Jak zacząć sprzedawać w tym modelu?

Dropshipping wydaje się bardzo atrakcyjną formą prowadzenia działalności i sprzedaży swoich produktów w internecie poprzez sklep internetowy. Obecne warunki pozwalają na łatwe połączenie sił pomiędzy producentem, a sprzedawcą i rozpoczęcie pracy nad rozwojem sklepu. Tym, co najbardziej przekonuje przedsiębiorców ku schyleniu się w stronę dropshippingu jest między innymi brak konieczności prowadzenia swojego magazynu. Rolę odgrywają też stosunkowo niewielki wkład własny i możliwość sprzedaży nawet w sytuacji, gdy nie posiada się fizycznie towaru. Jak zacząć swoją przygodę z dropshippingiem? Co warto wziąć pod uwagę? Jak się rozliczać?

Jak działa dropshipping?

Dropshipping to model biznesowy i logistyczny prowadzenia sklepu internetowego, w którym by sprzedawać produkty, nie trzeba zajmować się ich magazynowaniem i wysyłką. Tymi aspektami zajmuje się dostawca, czyli hurtownia. Prowadząc własny sklep internetowy w modelu dropshippingu, należy promować swoją ofertę i prowadzić sprzedaż, ale wysyłka towaru do nabywcy odbywa się bezpośrednio z hurtowni. Najczęściej właściciel sklepu internetowego musi w tym modelu zadowolić się niższą marżą, ale za to nie ponosi kosztów związanych z utrzymaniem powierzchni magazynowej, obsługą zamówień oraz ich pakowaniem, konfekcjonowaniem i wysyłką.

Faktem, który wydaje się najpopularniejszy, gdy mówi się o dropshippingu jest brak konieczności posiadania sprzedawanych produktów. To kolejno pociąga za sobą oszczędności związane z powierzchnią magazynową i logistyką. Głównym obszarem działalności przedsiębiorcy, który zdecyduje się na wspomniany sposób dystrybucji będzie wypromowanie sklepu. Zajmie się też przekonywaniem klientów do swojej marki i zdobywaniem kolejnych zamówień.

Zamówienie, które zostało złożone w sklepie internetowym trafia wtedy do panelu sprzedawcy. Stąd należy przesłać je do hurtowni, z którą prowadzona jest współpraca. Obecnie prowadzenie sklepu internetowego w oparciu o dobre oprogramowanie jest w pełni zautomatyzowane, dlatego również zamówienia klientów mogą trafiać do hurtowni w sposób zautomatyzowany, pod warunkiem pełnej integracji. Hurtownia natomiast zajmuje się dalszą częścią procesu, pakowaniem i wysyłką towarów do klienta końcowego. Sprzedawca natomiast zarabia na narzuconej przez siebie marży. Wysokość marży nie ma górnej granicy. Najczęściej to rynek weryfikuje, w jakiej cenie klienci gotowi są kupić dany produkt.

Dropshipping w praktyce, czyli rola sprzedawcy, dostawcy i perspektywa potencjalnych klientów

Chcesz sprzedawać towary przez internet bez dużych inwestycji i zastanawiasz się, czy model dropshippingu jest dla Ciebie optymalnym wyborem? Jego działanie najlepiej wyjaśnić, posługując się perspektywami poszczególnych uczestników transakcji, a więc dostawcy, sprzedawcy i klienta.

Sprzedawca – właściciel sklepu internetowego

Podobnie jak w standardowym e-commerce, sprzedawca decydujący się na dropshipping musi uruchomić sklep internetowy. W tym celu należy znaleźć odpowiednią platformę, sporządzić regulamin sklepu internetowego, stworzyć treści na stronę, na przykład opisy kategorii produktów i zadbać o promocję swojego sklepu. Przy wyborze platformy sprzedażowej należy zwrócić szczególną uwagę na możliwość integracji sklepu internetowego z jak największą liczbą hurtowni, a przynajmniej tymi, które oferują odpowiedniej asortyment w danej branży.

W przypadku tego modelu biznesowego główna różnica polega na tym, że po dokonaniu transakcji przez klienta, zamówienia są przekazywane do hurtowni, a stamtąd wysyłane. Sprzedawca nie ponosi wydatków związanych z zatowarowaniem sklepu, co jest bardzo istotne na początku działalności. Nie musi też prowadzić magazynu, nie licząc ewentualnych zwrotów, więc może w pełni skupić się na bieżącej obsłudze klienta i pozyskiwaniu nowych konsumentów.

Dostawca, czyli hurtownia obsługująca sklep dropshipping

Model biznesowy dropshipping z perspektywy hurtowni stanowi szansę na znalezienie nowych rynków zbytu. Wiele hurtowni traktuje dropshipping jako uzupełnienie swojej standardowej działalności, a więc zaopatrywania sprzedawców towar. Dla hurtowni przedsiębiorca , który zdecyduje się otworzyć sklep internetowy w modelu dropshipping staje się pośrednikiem.

Co prawda pojedyncze zamówienia są mniejsze niż w przypadku standardowego hurtu, ale dostawca może liczyć na wyższą marżę, ponieważ to on zajmuje się wysyłką produktów do ich finalnych odbiorców. Jednocześnie hurtownia wkraczając w ten sposób na rynek detaliczny, nie musi martwić się o strategią marketingową, bo promocja oferty leży po stronie sprzedawcy. Klasyczna sytuacja win-win pomiędzy sprzedawcą a dostawcą.

Kupujący

Jeśli  dropshipping działa sprawnie, perspektywa konsumenta praktycznie się nie zmienia w stosunku do klasycznego e-commerce. Klient kupuje produkt, który spełnia jego oczekiwania, jest dostępny w atrakcyjnej cenie i liczy na jego szybką dostawę. Ten ostatni aspekt bywa najsłabszym punktem w modelu dropshippingu.

Dla potencjalnych klientów na tak konkurencyjnym rynku błyskawiczna dostawa towaru staje się coraz bardziej istotna, jeśli nie kluczowa. Z tego powodu integracja sklepu internetowego z hurtownią i automatyzacja zamówień są niezbędne, by zapewnić konsumentowi odpowiednie doświadczenie, najlepiej wysyłkę towaru w ciągu jednego dnia roboczego.

dropshipping

Dropshipping – co zyskuje właściciel sklepu internetowego?

Model dropshippingu przekłada się na znacznie niższe ryzyko związane z założeniem sklepu internetowego niż w przypadku tradycyjnego handlu w sieci. Po prostu prowadzisz sklep online, sprzedajesz produkty konsumentom i odpowiadasz za strategię marketingową. Nic dziwnego, że w ostatnich latach ten model biznesowy tak bardzo zyskał na popularności. Jakie korzyści daje dropshipping sprzedawcom? Spróbujmy podsumować je w jednym miejscu!

Najważniejsze zalety modelu dropshipping:

  • Brak magazynu – Twój sklep internetowy nie potrzebuje przestrzeni magazynowej, co oznacza ogromną oszczędność czasu, a przede wszystkim kosztów.
  • Wysyłka po stronie hurtowni – dostawcy dropshippingu z założenia zajmują się również wysyłką towaru do klientów, więc jako właściciel sklepu internetowego musisz jedynie wybrać partnerów, którzy realizują zlecenia terminowo, by osiągnąć wysoką satysfakcję klientów.
  • Niższe ryzyko biznesowe – aby zacząć dropshipping musisz jedynie założyć sklep internetowy i zająć się jego promocją. Nie ponosisz wydatków związanych z zatowarowaniem sklepu, dlatego ryzyko, które ponosisz jest zdecydowanie niższe od tradycyjnego e-commerce. Zanim zarejestrujesz swój biznes, przez pewien czas możesz korzystać z nierejestrowanej działalności gospodarczej.
  • Nieograniczony asortyment – w modelu dropshippingu możesz oferować swoim potencjalnym klientom bardzo szeroką gamę produktów spośród wszystkich propozycji znajdujących się w hurtowniach. Wybór dobrej platformy e-commerce, takiej jak Selly, wiąże się z bardzo wysokim limitem asortymentu obsługiwanym w ramach podstawowego abonamentu.
  • Branding – jeśli zdecydujesz się założyć sklep internetowy działający w modelu dropshippingu, nie musisz martwić się, że marka Twojego sklepu nie będzie promowana. Wielu dostawców proponuje swoim partnerom wysyłki z opakowaniami oznakowanymi identyfikacją wizualną sklepu, na przykład w formie naklejek. Adres dostawcy również nie jest widoczny.
  • Zdalna obsługa sklepu – wybierając dropshipping, możesz zarządzać swoim sklepem internetowym z dowolnego miejsca w świecie. Internetowy biznes nie musi być Twoim głównym źródłem przychodu, a jeśli się nim stanie, możesz prowadzić dowolny styl życia.
  • Automatyzacja – jeśli wybierzesz do współpracy rzetelne hurtownie dropshipping oraz optymalną platformę e-commerce, łatwo zintegrujesz ze sobą oba narzędzia, a zarządzanie sklepem internetowym stanie się w dużej mierze z automatyzowane. Dotyczy to zarówno wprowadzania produktów do oferty, modyfikowania jej, jak i wysyłania zamówień do hurtowni.
  • Więcej funduszy na marketing – promocja sklepu internetowego to bardzo ważna składowa przyszłego sukcesu. Wybierając dropshipping, nie ponosisz kosztów zatowarowania sklepu i magazynowania towaru, więc możesz znaczną część budżetu przeznaczyć na marketing.

Dropshipping – Jak zacząć sprzedawać w tym modelu?

Istnieje co najmniej kilka aspektów, które powinniśmy wziąć pod uwagę, gdy planujemy rozpocząć sprzedaż w dropshippingu. Nawet, jeżeli z początku wydaje się to bardzo atrakcyjne wejście w handel internetowy, dopiero po zapoznaniu się ze wszystkimi swoimi przyszłymi obowiązkami i ryzykiem będziemy w stanie podjąć racjonalną i w pełni przemyślaną decyzję.

Ryzyko zwrotów – Mimo, iż hurtownia wysyła towary do klientów, którzy kupują je wcześniej w naszym sklepie, nadal my będziemy odpowiadać za zwroty. Może zdarzyć się tak, że hurtownia wyrazi zgodę na wysyłanie zwrotów prosto do jej siedziby. Nie zdarza się to jednak często. Znacznie powszechniejsza na rynku jest konieczność składowania zwróconego towaru przez sprzedawcę. To powoduje, że w przypadku, gdy nie mamy dużej powierzchni magazynowej, powinniśmy dobierać takie produkty, które nie są zwracane z dużą częstotliwością. Przykładowo celując w branżę modową będziemy mogli liczyć się z dużą liczbą zwrotów, lecz na rynku zabawek dla dzieci prawie się one nie zdarzają. Warto rozważyć ten czynnik zarówno przy zakładaniu własnej działalności, jak wyborze odpowiednich produktów.

Gabaryt sprzedawanych produktów – Punkt wiąże się nieco z tym opisanym powyżej. Jeżeli nie posiadamy magazynu ani innych dużych przestrzeni, w których możemy przechowywać zwracany przez klientów towar, najlepiej dobierać do sprzedaży produkty o mniejszym gabarycie.

Przygotujmy się też na formalności. Mimo, iż hurtownia wysyła towar, to na sprzedawcy ciąży odpowiedzialność za obsługę klienta i wystawienie stosownego dokumentu zakupu (paragon lub faktura).

Chcesz sprzedawać w sklepie internetowym bez magazynu? Dropshipping krok po kroku – Poradnik

Co powinniśmy rozważyć w jakiej kolejności, gdy zastanawiamy się nad sprzedażą w modelu dropshipping? O czym nie możemy zapomnieć? Poniższy poradnik powinien pomóc w zapamiętaniu każdej części procesu, a następnie przejściu go krok po kroku.

  1. Wybór asortymentu – Gabaryt produktów i ryzyko zwrotów to nie jedyne czynniki, które powinny wpływać na decyzję o wyborze towaru. Powinniśmy wziąć pod uwagę też obecne na rynku trendy, konkurencje, nisze i potencjalne szanse promocji. Pomoże nam w tym dokładna analiza SWOT. Bardzo ważne będzie również sprawdzenia, jak promują się inne sklepy internetowe w branży i oszacowanie trudności zaistnienia ze swoją marką i produktami. Zupełnie inaczej będziemy musieli zorganizować strategię sprzedaży i marketingu w sytuacji, gdy obsługujemy sklep meblowy, a inaczej przy asortymencie złożonym głównie z opon do samochodów.
  2. Wybór rodzaju działalności i rozwiązanie kwestii prawnych – To etap, w którym odpowiadamy sobie na pytanie, którą formę działalności chcielibyśmy założyć i która okaże się najbardziej odpowiednia w stosunku do naszego biznesu. Czy będzie to spółka z o.o., czy prędzej zdecydujemy się na jednoosobową działalność gospodarczą? Co nam się bardziej opłaci? Etap przejdziemy znacznie szybciej, gdy skorzystamy z pomocy specjalisty, który przeprowadzi nas przez proces i pokaże piętrzące się przed nami możliwości.
  3. Uzgodnienie warunków współpracy z hurtownią – Etap w dużym stopniu decydujący o przyszłości firmy. Warunki współpracy powinny być jasne dla wszystkich stron. Istnieje co najmniej kilka pytań, które powinniśmy zadać przy negocjacjach z konkretną hurtownią. Jakie to pytania?
    1. czy można uzyskać rabat w hurtowni?
    2. jakie są warunki reklamacji i zwrotów w dropshippingu?
    3. czy z punktu widzenia sprzedawcy możemy uzyskać kredyt kupiecki na produkty i kiedy?
    4. z jakich usług i których firm kurierskich korzysta hurtownia, z którą współpracujemy?
    5. czy istnieje możliwość przyspieszenia dostawy do klienta końcowego?
    6. na jakich warunkach hurtownia umożliwia wysyłkę poza granicę kraju?
    7. czy możliwa jest wysyłka do klienta za pobraniem?
    8. jaki cennik jest aktualny dla sprzedawców?
  4. Możliwość integracji z hurtownią sklepu internetowego – Zakładając sklep internetowy korzystając z platformy SaaS powinniśmy upewnić się, czy istnieje w niej możliwość integracji sklepu z naszą hurtownią. Selly specjalizuje się w indywidualnych integracjach, dzięki czemu klient ma pewność, że każdy aspekt zostanie dopięty na ostatni guzik. Opcja dostępna jest z każdym dostawcą produktów, który udostępnia ofertę w postaci takich plików jak xml lub csv. Stworzymy zautomatyzowany proces, który pozwoli na aktualizowanie bazy produktów.
  5. Reklama i działania promocyjne dla przyszłego sklepu internetowego – Stworzenie sklepu internetowego i rozpoczęcie sprzedaży w modelu Dropshipping to dopiero początek drogi. Musimy zadbać jeszcze o to, by potencjalni klienci trafili do naszego sklepu, poznali nas i regularnie wracali po większą ilość oferowanych produktów. Warto w tym celu zadbać o dobranie dopasowanych narzędzi analitycznych do mierzenia efektów poszczególnych działań, skonstruowanie lejka sprzedażowego, zaplanowanie celów i wdrożenie zarówno działań marketingowych, jak sprzedażowych na każdym z etapów. Najczęściej dopiero starannie dobrane i skuteczne działania marketingowe i sprzedażowe przynoszą efekty w postaci zwiększonej ilości zamówień i nowych klientów.
  6. Sprzedaż, obsługa klienta i proces posprzedażowy – Jak będziemy odpowiadać na zapytania klientów? Co sprawi, że będą zadowoleni z naszej obsługi klienta? Jakie pytania najczęściej zadają? Co możemy zrobić, aby po czasie klienci wracali? Jak zadbać o to, by wystawili nam dobrą opinię? To tylko kilka pytań, na które powinniśmy poznać odpowiedź na tym etapie. Jeżeli odpowiednio się zaangażujemy, ominie nas rozczarowanie związane z negatywnymi opiniami lub brakiem stałych klientów.
  7. Wszystkie rozliczenia – Mimo, iż na pierwszy rzut oka rozliczenia się z tego typu sprzedaży może wzbudzać wiele wątpliwości i pytań, nie jest to takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Obracając towarami kupujemy je od hurtowni i sprzedajemy ze swoją marżą. Zakupiony towar w takiej sytuacji stanowi nasz koszt, co sprawia, że podstawą opodatkowania realnie staje się jedynie nasza marża na produkcie. Jeżeli natomiast pojawiają się pytania o kasę fiskalną, jej też nie musimy posiadać. Dowodem zakupu może być faktura wysłana na maila. Takie rozwiązanie jest szczególnie korzystne w sytuacji, gdy towar zmierza do klienta prosto z hurtowni. Księgowość i jej forma zależna będzie od wybranego przez Ciebie sposobu prowadzenia działalności.
    1. rozliczenia w dropshippingu wyglądają dokładnie tak samo jak w przypadku innych form sprzedaży internetowej
    2. obracając towarami powinniśmy zadbać o wszystkie dowody kupna i sprzedaży
    3. jeżeli sprzedaż odbywa się jedynie za pośrednictwem internetu można bez obaw zastąpić papierowe paragony fakturami elektronicznymi i całkowicie zrezygnować z kasy fiskalnej

Dropshipping z Chin – Czy warto?

Wiele osób, które rozważa sprzedaż przez internet zastanawia się nad sprowadzaniem towaru z Chin. Innym pomysłem jest natomiast skorzystanie z chińskich dostawców w modelu dropshipping. Pomysł jednak po dłuższym zastanowieniu wygląda na atrakcyjny jedynie dla niektórych sprzedawców. Dużo formalności i możliwa dopłata celna to tylko kilka czynników, które mogą zdecydować o rezygnacji ze wspomnianego modelu.

Dropshipping z Chin to duże ryzyko dla przedsiębiorcy. Bez problemu można spostrzec, że uzyskanie dużej ilości pozytywnych ocen i opinii klientów nie będzie możliwe w sytuacji, gdy zamówiony towar może dotrzeć do kupującego nawet po trzech miesiącach. Sprzedawca nie ma wpływu na wiele takich czynników jak zgodność towaru z opisem, termin dostawy, stan produktu czy kontrole celne. Całość dosyć szybko weryfikuje oczekiwania i przyśpiesza wnioski o tym, że znacznie bardziej opłacalne może być zawarcie współpracy z lokalną hurtownią.

Podsumowanie – jak zacząć sprzedawać w dropshippingu?

Założenie sklepu internetowego to jedynie pierwiastek działań i kompetencji, jakich potrzebuje sprzedawca do osiągnięcia spektakularnego sukcesu. Tego rodzaju pomysł na biznes wymaga umiejętności lub zlecania poszczególnych działań wymaganych przy codziennej pracy na zewnątrz. Mamy nadzieję, że rozpoczęcie po przeczytaniu powyższego artykuły stanie się wiele prostsze. Nasza obsługa klienta chętnie odpowie na pytania techniczne, które powiedzą, jak zintegrować gotowy sklep z hurtowniami i ile może to potrwać.

 

FAQ

Aby zacząć dropshipping nie potrzebujesz dużych nakładów finansowych. Minimalne wydatki wiążą się z założeniem sklepu internetowego i jego późniejszym utrzymaniem. Jeśli zdecydujesz się na dobrą platformę SaaS, unikniesz dodatkowych kosztów. W Selly oferujemy niezwykle konkurencyjne abonamenty dla sprzedawców działających w modelu dropshippingu. Wystarczy kilkaset złotych miesięcznie, aby korzystać z pełni funkcjonalnego i zautomatyzowanego sklepu. Pozostała część wydatków zależy wyłącznie od Ciebie. Dotyczą one przede wszystkim promocji sklepu internetowego. Koszty dropshippingu przy takich samych wydatkach na aktywności promocyjne zawsze są niższe od klasycznego e-commerce, czyli sklepu wyposażonego w magazyn i realizującego wysyłki do swoich klientów.

Połączenie dropshippingu w sklepie internetowym z obecnością na platformach marketplace (w tym samym modelu biznesowym) to bardzo dobry pomysł. Marketplaces zapewniają już na wstępie dostęp do szerokiej bazy potencjalnych klientów, co nakręca sprzedaż, zanim marka sklepu zostanie wypromowana, a ruch organiczny na stronie i współczynnik konwersji uzyskają zadowalające poziomy. Platforma Selly uwzględnia integrację dwukierunkową z Allegro oraz eBay już w podstawowym pakiecie. Narzędzie pozwala zintegrować sklep ze wszystkimi znaczącymi platformami marketplace.

Dropshipping pozwala sprzedawać produkty w sklepie internetowym z marżą wynoszącą zazwyczaj od 20% do 35%. Biorąc pod uwagę niskie koszty prowadzenia działalności, taka marża wydaje się zadowalająca. Jak w każdym sklepie internetowym, również w modelu dropshippingu, nie istnieje górna bariera zarobków. Wiele zależy od oferty sklepu i jego promocji. Dobra koncepcja biznesowa wpisująca się w potrzeby klientów pozwala bez przeszkód osiągnąć zarobki sięgające nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie.

Praktycznie każdy, kto lubi zajmować się handlem i szuka dodatkowego źródła przychodu może zacząć dropshipping. Niskie ryzyko finansowe jest jedną z największych zalet tego modelu sprzedaży. Właściciel sklepu nie ponosi zbędnych kosztów na początku działalności, a samo prowadzenie sklepu nie musi być czasochłonne, przynajmniej dopóki nie stanie się on ważnym źródłem dochodu. Dropshipping szczególnie można polecić osobom pracującym zdalnie, zapalonym podróżnikom, cyfrowym nomadom bądź każdemu, kto ma odrobinę czasu na dodatkową aktywność.

Najważniejsze kryteria wyboru hurtowni realizującej dropshipping to łatwa integracja z platformą sprzedażową oraz dobra oferta produktowa. Pozostałe kryteria, na które należy zwrócić uwagę to:

  •     ceny produktów, 
  •     przyjazne zwroty i reklamacje, 
  •     wsparcie techniczne, 
  •     niski limit zamówień, 
  •     wsparcie marketingowe, 
  •     dogodne warunki płatności, 
  •     opinie dotychczasowych partnerów, 
  •     szybka realizacja dostaw.

Dropshipping zazwyczaj zaczyna się od współpracy z jedną hurtownią, dlatego jej wybór powinien być przemyślany, bo to on w dużej mierze zdeterminuje dalszy rozwój biznesu.

 

Adrian Prędkiewicz

Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager

Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.

Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.

Wypróbuj Selly bez ryzyka!

Rozpocznij za darmo i ciesz się 14-dniowym okresem próbnym.
Zamów indywidualną szatę graficzną, a otrzymasz 60 dni testowania oprogramowania całkowicie bezpłatnie!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933