Zastanawiając się nad stworzeniem sklepu internetowego lub planując jego rozwój, możesz zastanawiać się nad rekrutacją. Jak wygląda obsługa sklepu internetowego? Kto jest potrzebny do sprawnej pracy przy tego rodzaju działalności? Przed uruchomieniem ogłoszenia lub aplikacji na stanowisko w branży ecommerce należy dokładnie przeanalizować zakres obowiązków. Gdy startujemy natomiast jako kandydat, zapoznać się z wymaganiami. Role, które można przyjąć w ramach takiej współpracy są różne.
Obsługa sklepu internetowego – na czym polega?
Będąc początkującym można zastanawiać się, na czym polega w gruncie rzeczy obsługa sklepu internetowego? Co trzeba robić, aby wykonywać swoje obowiązki poprawnie? Odpowiedź, jak w wielu podobnych przypadkach, uzależniona jest od stanowiska pełnionego w danej firmie. Każda firma i model sprzedaży online wymaga bowiem nieco innych kompetencji i predyspozycji od pracownika.
Najczęściej obsługa sklepu internetowego opiera się o kilka filarów. Czynności związane z tym stanowiskiem dają witrynie możliwość bycia stale aktualizowaną. Osoba odpowiedzialna za obsługę zazwyczaj dodaje produkty, aktualizuje bazę, dodaje otrzymane materiały (w tym zdjęcia, wideo i opisy). Jeżeli firma posiadająca sklep internetowy jest jeszcze stosunkowo mała, pracownik odpowiedzialny będzie prawdopodobnie też za odbieranie telefonów i doradztwo klientom, którzy chcą dokonać zakupu. Powinien posiadać wiedzę produktową i znać witrynę od podszewki, aby móc bez większych problemów poprowadzić potencjalnego klienta przez podstrony, wskazać produkt i pomóc w sfinalizowaniu transakcji.
Jak wygląda praca w sklepie internetowym?
Trzeba przyznać, że praca w sklepie internetowym w większości przypadków jest biurowa. Zależnie od tego, czy i w jakim stopniu sklep wymaga aktualizacji produktów, tworzenia akcji marketingowych, materiałów reklamowych, odbierania połączeń od klientów i odpisywania na maile, zakres obowiązków będzie się różnił. Zarówno z punktu widzenia pracownika i pracodawcy, należy przyjąć dwie opcje.
Małe, rozwijające się sklepy internetowe – Przy sklepach internetowych, które dopiero rozpoczynają sprzedaż online, zazwyczaj pracuje jedna lub maksymalnie kilka osób. Dzieje się tak dlatego, że obowiązków nie ma jeszcze tak dużo. Ilość zamówień rośnie, a cała sprzedaż się rozwija, więc jednocześnie firma na tym etapie dopiero gromadzi budżet na dalsze działania marketingowe. Pracownik znajdujący się na stanowisku obsługi sklepu internetowego w małej firmie powinien mieć różne kompetencje, aby spełnić oczekiwania. Mile widziane w tej sytuacji stają się umiejętności związane z zarządzaniem panelem klienta w platformie SaaS, dodawaniem produktów, tworzeniem prostych materiałów graficznych i realizowaniem wybiórczo działań marketingowych. Osoba będzie musiała dobrze zarządzać swoim czasem, aby odpowiednio go rozdzielić na poszczególne działania. Praca tego rodzaju dane możliwość nauczenia się dużej ilości rzeczy i zarządzanie działem w kolejnych etapach rozwoju firmy.
Duże sklepy internetowe – Aplikując lub rekrutując na stanowisko pracownika sklepu internetowego w dużych firmach obsługujących tysiące zamówień dziennie wygląda to zupełnie inaczej. Zamiast osób “od wszystkiego”, obecni tam są ludzie z wąskimi specjalizacjami, którzy charakteryzują się w danym sektorze największą efektywnością. Inne osoby zajmują się reklamami w mediach społecznościowych, inne odpowiadają za działania sprzedażowe i kontakt z klientem, a inne pozycjonują witrynę w wyszukiwarce i zarządzają produktami. Wąskie specjalizacje pozwalają na osiągnięcie maksymalnych wyników w każdym sektorze działalności internetowej, zwiększenie skuteczności i szybki rozwój.
Pracownik sklepu internetowego – Specjaliści przy pracy nad ecommerce i sprzedażą online
Jak już wspomnieliśmy, pracownik sklepu internetowego, w zależności od skali jego działalności, może odpowiadać za różne zadania. Dowiedz się, jakich kompetencji można od Ciebie wymagać, a w przypadku, gdy prowadzisz rekrutację, jakich kompetencji Ty możesz wymagać. Kto pracuje w sklepach internetowych?
Specjaliści do spraw reklamy – Pracownicy, którzy odpowiedzialni są za tworzenie, kontrolowanie i wdrażanie w życie założeń strategii marketingowej firmy. Ich zadania to między innymi tworzenie i dystrybucja materiałów reklamowych zarówno w internecie jak poza nim. Publikują posty w mediach społecznościowych, tworzą teksty reklamowe do sklepu internetowego, są odpowiedzialni za grafiki, zdobywają zdjęcia i zawierają kontakty z partnerami biznesowymi. Uruchamiają kampanie reklamowe w Google Ads i Facebook Ads skutecznie pozyskując nowych klientów online. Sklepy internetowe chcąc rozwijać swoją działalność w internecie mogą zatrudnić tego rodzaju specjalistę na pełen etat, zlecić zadania profesjonalnej agencji marketingowej lub freelancerowi działającemu na własny rachunek.
Obsługa klienta i osoby odpowiedzialne za sprzedaż – Stanowisko, które odpowiada za regularny, bieżący kontakt z klientami sklepu internetowego. Osoby zatrudnione na tym stanowisku powinny mieć kompetencje miękkie, umiejętności sprzedażowe, słuchania i utrzymywania relacji. Współcześni klienci zawsze chcą być obsługiwani wedle najwyższych standardów. Sprzedawca powinien mieć wiedzę produktową, aby doradzić w przypadku jakichkolwiek pytań, odpowiedzieć na maile i pomóc konsumentowi sfinalizować transakcję.
Specjalista pozycjonowania – Pozycjonowanie sklepu internetowego i wybranych fraz w wyszukiwarce jest ogromnym wyzwaniem. Szczególnie w sytuacji, gdy witryna posiada dużą liczbę produktów z różnych kategorii. Największe sklepy internetowe posiadają więc specjalistów, którzy całą swoją uwagę poświęcają pozyskiwaniu organicznego ruchu z wyszukiwarki. Optymalizują sklep internetowy, dbają o jakość merytoryczną treści (nieustannie tworząc nowe) i zmieniają strategię w miarę osiąganych, poprawianych wyników. Tego rodzaju pozycje nie powinny dziwić, gdyż mimo, że pierwsze wyniki w wyszukiwarce należą do firm korzystających z Google Ads, te najlepiej wypozycjonowane zdobywają ogromny ruch. Długoterminowa strategia pozycjonowania pozwala z czasem stać się liderem w branży. Jeżeli planujesz zajmować się tworzeniem treści do sklepu internetowego, opisami produktów lub wpisami na blog firmowy, powinieneś posiadać chociażby podstawową wiedzę na temat SEO (Search Engine Optimization).
Własny sklep online, a praca fizyczna
Obecność pracowników fizycznych w sklepie internetowym nie jest tak oczywistą sprawą, jak mogłoby się wydawać. Szczególnie w czasach, gdy wiele sklepów działa w oparciu o model dropshippingu, gdzie produkcja, pakowanie i wysyłki mają miejsce bezpośrednio w hurtowni, u której zaopatrza się dana firma.
Produkcja na miejscu – Jeżeli firma prowadząca e-sklep i sprzedaż w internecie posiada własną produkcję i hale, gdzie przygotowywane i pakowane są produkty, obecność pracowników fizycznych jest nieunikniona.
Dropshipping – Istnieją też sytuacje, w których sklep działa w całości według modelu dropshippingu wszystkie produkty sprowadzając z hurtowni. Wtedy spotykamy się z sytuacją, gdy firma posiadająca witrynę odpowiedzialna jest za sprzedaż i marketing, a produkcja i wysyłki stoją po stronie hurtowni. Sam sklep wtedy praktycznie nie wymaga obecności pracowników fizycznych.
Co pomaga w pracy przy obsłudze sklepu internetowego?
Istnieje lista kompetencji i umiejętności, które pomagają w zdobyciu pracy w ecommerce i efektywnym wypełnianiu obowiązków. Potencjalni pracownicy, którzy je posiadają, otrzymują znacznie większe szanse na zdobycie pracy i rozwój.
Lekkie pióro – Najczęściej umiejętności związane z pisaniem przydają się niezależnie od pełnionego stanowiska w firmie. Działania sprzedażowe wymagają wykorzystania ich przy odpowiedziach na maile. Ich rola w marketingu również jest oczywista, gdyż podczas tworzenia reklam, materiałów graficznych, czy opisów produktów, słowo pisane pełni niezwykle ważne funkcje. Lekkie pióro pozwala więc w większości przypadków sprawniej i skuteczniej wykonywać swoją pracę w branży ecommerce.
Doświadczenie w podobnej branży – Obsługa sklepów internetowych to w dużej mierze konieczność nauczenia się korzystania z narzędzi wspierających sprzedaż i marketing. Należą do nich aplikacje monitorujące, a także panel sklepu, z pozycji którego dodajemy produkty, edytujemy poszczególne sekcje, tworzymy kupony rabatowe i wiążemy ze sobą asortyment stosując cross-selling i up-selling. Jeżeli posiadasz doświadczenie lub w swojej karierze zawodowej miałeś okazję korzystać podobnych programów (a najlepiej zarządzać swoją lub firmową stroną internetową), prawdopodobnie szybciej odnajdziesz się w nowych warunkach. Doświadczenie pozwala wykorzystać podstawy, które przydają się w następującym później procesie nauki.
Kompetencje miękkie, komunikacyjne – Rozmowy telefoniczne z klientami, weryfikacja stopnia wykonania zadań z innymi pracownikami i dyskutowanie nad strategią rozwoju wymaga komunikacji. Posiadając umiejętność uważnego słuchania, kreatywność, otwartość na pomysły i kompetencje wyrażania swojego zdania w sposób zrozumiały dla innych, szybciej się wdrożysz i zapracujesz na rezultaty.
Chęć uczenia się nowych rzeczy – Podobnie, jak w większości innych zawodów, chęć do nabywania nowej wiedzy zawsze będzie w cenie. Szczególnie w branży ecommerce, gdzie trendy zmieniają się bardzo dynamicznie. Trzeba nadążyć za pojawiającymi się nowościami i szukać nowoczesnych rozwiązań w zakresie promocji, sprzedaży i marketingu.
Podsumowanie – Czy to jest łatwe?
Mamy nadzieję, że teraz wiecie trochę więcej o zakresie obowiązków i charakterystyce pracy w sklepie internetowym. Powyższe informacje powinny pomóc w przeprowadzeniu profesjonalnej rekrutacji lub zweryfikowaniu swoich umiejętności pod kątem konkretnego stanowiska. Jeśli aplikujesz do roli obsługi sklepu internetowego, pamiętaj, aby dokładnie czytać każde ogłoszenie o pracę. Widzisz bowiem, jak zakres obowiązków różni się w zależności od skali działalności i modelu biznesowego firmy.
Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager
Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.
Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.