E-pr, czyli wizerunek sklepu i firmy w sieci – Jak o niego zadbać?

Ilość wyświetleń artykułu: 118

Czas czytania: 7 minut

e-pr, wizerunek sklepu w internecie, wizerunek firmy w sieci,

Wizerunek sklepu w internecie to aspekt, który często przesądza o decyzji zakupu przez potencjalnego klienta. Większość sprzedawców z różnych branży chciałaby doprowadzić do sytuacji, w której użytkownicy korzystający ze sklepu internetowego wracają co najmniej kilka razy w ciągu kolejnych miesięcy lub lat i powtórnie dokonują zakupu. Drogą do efektów tego rodzaju może być zaangażowanie odpowiednio dużych zasobów w działania PR w internecie.

Wizerunek sklepu w internecie – Dlaczego ma znaczenie? 

Nie bez powodu to sklepy internetowe, które osiągają kolejne rekordy sprzedaży, inwestują znaczącą część swojego budżetu w komunikację i działania wizerunkowe w sieci. Wiedzą oni, że odpowiedni kontakt z dziennikarzami, klientami i partnerami to podstawa rozwoju firmy i budowania długotrwałych relacji opartych na zaufaniu. Dbając o dobre kontakty z mediami zwiększamy szanse na otrzymywanie pozytywnych opinii, a co za tym idzie większą ilość potencjalnych klientów, która może zdecydować się na produkty, które oferujemy. 

Większość konsumentów przy kupnie interesujących ich produktów nie kieruje się jedynie właściwościami i oferowanymi możliwościami. Bierze pod uwagę też dowód społeczny. Wpisują nazwę firmy i jej pozycje z oferty w wyszukiwarkę sprawdzając, jakie opinie zastaną. Im cena jest wyższa, tym prawdopodobnie dłuższe będzie czytanie recenzji innych użytkowników. Analizowanie tego rodzaju psychologicznych czynników wpływających na gotowość do zakupu pozwala wysnuć wniosek, że wizerunek może przesądzić o długotrwałym sukcesie marki. 

Jak zadbać o wizerunek firmy w sieci? – Monitorowanie internetu 

Pierwszym elementem, który często decyduje o tym, czy dostrzeżemy potencjalne zagrożenia, jest monitoring internetu. Pozwoli nam on zobaczyć toczone w czasie rzeczywistym dyskusje o marce i reagować na nie możliwie szybko. Oczywiście nie jest to takie proste. Robienie tego w sposób ręczny jest prawie niemożliwe. Między innymi dlatego, że miejsc, w których użytkownicy mogą wyrażać opinie o sklepie internetowym jest niezliczenie wiele. Należą do nich blogi branżowe, media społecznościowe, portale z opiniami, strony z newsami i wiele innych. Istnieją specjalne narzędzia do monitoringu, których możliwości wykorzystamy już po kilku kliknięciach i wprowadzeniu niezbędnych słów kluczowych. Jednym z nich jest Brand24.

Poszukiwane przez nas słowa kluczowe powinny w konkretny sposób odnosić się do reprezentowanej marki lub sklepu internetowego. Nazwa sklepu to dopiero jedna rzecz, lecz jeżeli sprzedajemy przykładowo elementy dekoracyjne do mieszkań, dobrym sposobem będzie obserwowanie fraz związanych z remontem, przebudową i podobnymi usługami komplementarnymi. Dzięki temu odnajdziemy dyskusje, do których możemy przyłączyć się polecając swój produkt. 

Kontakt z dziennikarzami – Jak utrzymać dobre relacje z mediami? 

Czy podczas prowadzenia sklepu internetowego warto dbać o kontakt z dziennikarzami? Jak tworzenie notek prasowych procentuje w codziennej działalności? Co warto robić, aby zwiększyć sprzedaż? Jak ułatwić pracę osobom, które chcą napisać o pewnej części działalności sklepu? 

To tylko kilka pytań z wielu, które zadają sobie sprzedawcy. Zebraliśmy kilka porad, które małym nakładem potrafią znacznie zwiększyć wygodę we współpracy z mediami lokalnymi, branżowymi i ogólnopolskimi. 

Dobry kontakt z dziennikarzami procentuje najczęściej długoterminowo. Otóż w każdej firmie, niezależnie od branży, czasem ma miejsce wydarzenie lub aktywność, która cechuje się wysokim potencjałem trafienia na pierwsze strony gazet. Media przemierzają internet w poszukiwaniu ciekawych tematów. Nawet, gdy dostaną notki prasowe, wygodniej będzie im ściągnąć logo i inne potrzebne informacje o firmie ze strony lub sklepu internetowego zamiast prosić o nie w oddzielnym mailu. Jak możliwie ułatwić tego rodzaju kontakt?

Najlepszą praktyką jest zaplanowanie dodatkowej podstrony, na której umieścimy wszystkie materiały, informacje i poprzednie wzmianki o firmie dla mediów, które rozważają artykuł o szczegółach naszej działalności. Pamiętajmy, że upraszczając proces osobie, która poszukuje informacji, zwiększamy szanse na podjęcie decyzji o napisaniu newsa i oszczędzamy jej czas. W innym przypadku musiałby on być poświęcony na kontakt. Wspomniane miejsce w sklepie możemy nazwać wirtualnym biurem prasowym.

Nie tylko bezpośrednie artykuły na temat konkretnego sklepu internetowego są w stanie wpłynąć na jego sprzedaż. Warto wspomnieć też o ogólnych trendach rynkowych, które sprzyjają jednej części producentów jednocześnie sprawiając, że sprzedaż innych ulega zmniejszeniu. Przykładem może być trend eko – firmy ekologiczne bez względu na rodzaj produkowanych produktów inwestują w wizerunek zdrowego trybu życia, gdyż wiedzą, że reakcja konsumentów odbije się także na ich wynikach finansowych w sklepie. Producenci, którzy nie zwracają uwagi na ekologię w takiej sytuacji wspólnie tracą pewną część rynku. 

Aktywny kontakt z mediami – Jak wykonać profesjonalną notkę prasową? 

Notka prasowa to podstawowy dokument, z którego strukturą zaznajomiony jest każdy specjalista w branży Public Relations. Wykonanie i rozesłanie go często znacznie zwiększa szanse na zainteresowanie mediów konkretnymi wydarzeniami w firmie. O czym warto pamiętać tworząc taką notkę prasową? 

Zasada odwróconej piramidy – Stawiając się w pozycji dziennikarza łatwo możemy spostrzec, że notka prasowa powinna być napisana w sposób, który porządkuje informacje od najważniejszych (na górze) do najmniej istotnych (na końcu). Dzięki temu już po lekturze kilku pierwszych linijek pracownicy redakcji będą mogli podjąć decyzję, czy temat nadaje się do publikacji na ramach ich serwisu internetowego lub magazynu. 

Selekcja informacji – Zamiast przedłużać treść, postaraj się zawrzeć tylko informacje, które potencjalnie zainteresują dziennikarza. Im większa ilość danych umieszczona w mniejszej ilości słów, tym lepiej. Unikajmy zbędnych zdań, subiektywnych ocen i danych, które utrudniają czytanie. 

Największa możliwa obiektywność – Gazety, portale internetowe, serwisy branżowe i inne media często wystrzegają się publikowania artykułów sponsorowanych nieodpłatnie. To wymusza na pracownikach wewnętrznych działów PR takie dopasowanie materiału, aby nie nosił znamion artykułu sponsorowanego, lecz dostarczał obiektywne informacje dla użytkowników. 

Multimedia – Tekst to nie wszystko nawet w sytuacji, gdy zawrzemy w nim dużą ilość informacji. Jeżeli mamy możliwość umieszczenie zdjęć, wideo lub innego typu multimediów, powinniśmy zrobić to bez zawahania. Zwiększą one atrakcyjność jako całości zarówno dla mediów, jak użytkownika końcowego.

Namiary do kontaktu – Gdy już napisaliśmy notkę prasową, pozostaje maksymalnie ułatwić ewentualny kontakt ze swoją firmą. Pozwoli na to sprawne udzielenie odpowiedzi na dodatkowe pytania i przyspieszenie procesu związanego z opublikowaniem materiału. 

Forma – Treść jest równie ważna, jak forma. Zazwyczaj warto przestrzegać długości nie większej niż dwie strony formatu A4, a najlepiej, gdy zmieścimy notkę prasową na jednej. Konstruowanie dłuższych notek nie jest dobrym pomysłem, gdyż każdy dziennikarz będzie chciał jedynie przeskanować tekst wyciągając najważniejsze informacje. Unikając zbędnych słów czynimy jego pracę łatwiejszą, a gdy będzie wiedział, że jest w stanie stworzyć dobry materiał zbytnio się nie angażując, istnieje duża szansa skorzystania z takiej okazji.

Rozpowszechnianie informacji o sklepie internetowym – Jak to robić skutecznie?

Wprowadzenie nowego produktu, aktualizacja oferty lub jakiekolwiek inne wydarzenie, które ma miejsce w sklepie internetowym, powinno dotrzeć do naszych odbiorców. Jeżeli skonstruowaliśmy już materiał, warto zadbać o skuteczną jego dystrybucję w internecie. 

Lista mediów potencjalnie zainteresowanych tematyką – Pomyślmy o stworzeniu bazy danych z serwisami, magazynami i danymi kontaktowymi do redakcji mediów w naszej branży. Dzięki temu zamiast szukać ich na nowo za każdym razem, będziemy mogli tylko kopiować kolejno adresy i wysyłać informacje, na których najbardziej nam zależy za każdym razem.

Wizerunek sklepu i firmy w sieci – Inne aspekty, które mają znaczenie

Media społecznościowe – Nie zapomnijmy o własnych kanałach dystrybucji! Umieśćmy newsy także w naszych mediach społecznościowych, co znacznie zwiększy zasięg i możliwości dotarcia do użytkowników. Prowadzenie działań marketingowych w Social Media to często obowiązek firm, które chcą być konkurencyjne na współczesnym rynku. 

Sklep internetowy to wizytówka – Estetyka sklepu internetowego wiele mówi o poziomie jakościowym oferowanych produktów i grupie docelowej, w którą celuje konkretna firma. Dbając o szablon graficzny, strukturę i stylistykę karty produktu sprawimy lepsze wrażenie zarówno w oczach fanów, jak i mediów i partnerów. 

Oceny zadowolonych klientów – Brak prośby o wystawienie oceny przez klienta, gdy mamy dobry jakościowo produkt może odebrać nam szansę na duże korzyści wizerunkowe i zbudowanie świadomości marki. Nawet krótki mail z prośbą o ocenę może w perspektywie długoterminowej sprawić, że coraz większa ilość konsumentów podzieli się recenzją i zachęci innych do skorzystania z oferty. 

Mamy nadzieję, że po lekturze powyższego artykułu działania PR sklepu w sieci nie sprawią Państwu problemu. Całość działań i odrobina zaangażowania powinny przynieść skutek w postaci zwiększenia sprzedaży, wypozycjonowania marki sklepu i większego zainteresowania mediów.

Załóż sklep internetowy

W Selly możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni!
Gotowe szaty graficzne, dopasowana funkcjonalność do etapu rozwoju sklepu i nieograniczone możliwości w rozwoju!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933