Jak przenieść sklep internetowy? Kompletny przewodnik.

Ilość wyświetleń artykułu: 161

Czas czytania: 7 minut

migracja sklepu internetowego przewodnik jak przenieść sklep

Jeśli tu jesteś to pewnie zastanawiasz się czy przenieść swój sklep internetowy z obecnej platformy. Możliwe, że zostałeś zaskoczony podwyżką abonamentu po rocznym okresie promocyjnym. Albo wciąż brakuję Ci potrzebnych opcji i funkcjonalności, przez co nie możesz rozwijać swojego sklepu tak, jak chcesz.

Może wybrana przez Ciebie platforma nie jest w stanie zapewnić Ci wsparcia w razie problemów technicznych, a kontakt z supportem jest wręcz niemożliwy. Jeśli tak, to.. współczujemy! Słuchaj, szkoda czasu na taki brak profesjonalizmu – zobacz w jaki sposób możesz przenieść dane swojego sklepu na nową, lepszą platformę. Jesteśmy pewni, że sobie za to podziękujesz. Poniżej znajdują się informacje, które możesz wykorzystać planując przeniesienie sprzedaży do innego dostawcy oprogramowania. 

Jak wygląda przeniesienie sklepu?

Przeniesienie sklepu, często zwane migracją, to głównie przygotowanie skryptu migracyjnego przez programistę. Skrypt ten automatycznie kopiuje dane ze starego sklepu i umieszcza je na odpowiednich ,,półkach’’ w Twoim nowym sklepie. Ze względu na różnice pomiędzy platformami nie wszystkie dane można przenieść automatycznie. Dlatego ważne jest byś dokładnie określił swoje wymagania i wskazał funkcjonalności jakie chcesz przenieść na nową platformę. Dzięki temu specjaliści dokonujący przenosin zadbają o ,,ręczne’’ wprowadzenie wymaganych przez Ciebie danych.

Przenosić sklep należy zazwyczaj z profesjonalną pomocą. Część działań możesz wykonać jednak na własną rękę i tym działaniom właśnie poświęcony jest poniższy przewodnik.

przeniesienie sklepu do Selly

Od czego zacząć migrację sklepu?

Przeniesienie sklepu internetowego na pierwszy rzut oka może być niezłym wyzwaniem. Jednak od czego są instrukcje! Spokojnie, nikomu nie zdradzimy, że tu jesteś. Skorzystaj z tego poradnika, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez proces migracji z innej platformy saas czy open source. Dobra, zaczynamy. Wyobraźmy sobie, że podjąłeś już decyzję o migracji sklepu. Wiesz, na czym polega ten proces. Następnie zdecydowałeś się na platformę, która spełnia Twoje oczekiwania. Co dalej? 

Poradnik migracji z Shoper

Więcej o przeniesieniu sklepu  

Poniżej opisaliśmy w punktach to, co będzie Ci potrzebne. Podczas pierwszego etapu jednak warto, byś określił, jakie są najważniejsze elementy Twojego sklepu. Dowiedz się, co jest najważniejsze w kontekście sprzedaży, jakie elementy cenią klienci, a także jakie funkcje są najważniejsze. Zapominając o jakimkolwiek elemencie związanym z SEO, funkcjami lub samym wyglądem narażasz się na ryzyko zmniejszenia ruchu w sklepie. W przypadku mniejszych witryn może być to niezauważalne, lecz w przypadku dużych sklepów może wpłynąć w sposób znaczny na sprzedaż.

Spisując wszystkie ważne elementy w swoim sklepie ułatwisz też pracę profesjonalistom, którzy będą Cię wspierać. Dlaczego? Nikt nie zna Twojego biznesu, integracji i potrzebnych opcji tak dobrze, jak Ty sam. Całość możesz przygotować w formie tabeli, którą w następnym etapie przekażesz wdrożeniowcom.

Co jest potrzebne do migracji sklepu?

Krok 1 – Dane sklepu

W zależności od rodzaju oprogramowania e-commerce, przenoszone dane zapisane są w plikach xml, csv czy json. Taki plik wyeksportujesz w panelu administracyjnym swojego obecnego sklepu. Czasami dostawcy saas nie umożliwiają eksportu danych na własną rękę. W takiej sytuacji musisz skontaktować się z supportem z prośbą o ich udostępnienie. 

Dane sklepu to bardzo cenna wartość w sytuacji, gdy chciałbyś przenieść swój sklep internetowy. Uzyskanie do niej dostępu może być kluczowe w całym procesie, który właśnie rozpoczynasz. Jeżeli zastanawiasz się, jak do tego podejść, nie martw się. Często osoby, które przenoszą swoje sklepy do Selly zastanawiają się, jak podejść do tego tematu. Zadzwoń, a nasz support poprowadzi Cię po całym procesie wyjaśniając, o co poprosić dostawcę, jak znaleźć dane, posegregować je, a następnie zlecić samo przeniesienie.

Krok 2 – Zastanów się, które z nich chcesz przenieść

Wyżej wymienione pliki zawierają informacje dotyczące np. kategorii, wariantów, wag czy cen produktów. Z reguły są to podstawowe informacje, które określają strukturę sklepu. W tym miejscu warto zastanowić się nad ewentualnymi zmianami. Migracja może być okazją do zrobienia ,,porządków na półkach’’ i odświeżenia naszego sklepu. Jak z przeprowadzką do nowego mieszkania – nie chcemy wnosić zepsutych mebli. 

Jeśli przy przenoszeniu danych korzystasz z pomocy specjalistów, nie musisz wiedzieć, która reguła odpowiada za wybraną przez Ciebie informacje. Platforma Selly pomaga w migracji sklepu.

Niektóre platformy za przeniesienie danych dotyczących zamówień czy klientów pobierają dodatkowe opłaty, ze względu na konieczność indywidualnego dopasowania skryptu. Przed zdecydowaniem się na konkretnego dostawcę warto porównać oferty i zakres bezpłatnej migracji.

To etap analizy, który powinien zostać przeprowadzony bardzo starannie. “Zgubienie” czegokolwiek na tym etapie może powodować wzrost kosztów (niespodziewany) po przeniesieniu. Wiemy o co pytać przy tego rodzaju przeniesieniu, więc najlepiej, gdy z nami porozmawiasz wykonując ten proces. Przykłady danych, które można przenosić:

  • Dane produktowe
  • Kategorie
  • Dane klientów
  • Dane o zamówieniach
  • Dane o indywidualnych cechach produktów
  • Dane o filtrach i innych funkcjonalnościach sklepów internetowych
  • Strony informacyjne

Krok 3 – Adresy URL

Prawdopodobnie chcesz przenieść sklep, który funkcjonuje na rynku już jakiś czas. Możliwe, że pracowałeś nad nim nawet lata, przez co jego struktura adresów URL jest mocno rozbudowana i posiada dobrą pozycję – także w wyszukiwarce Google. Co to znaczy? Można powiedzieć, że ,,pocztą pantoflową’’ rozniosła się informacja, że najlepszy płaszczyk na zimę lub meble na wymiar można kupić właśnie u Ciebie. Jeśli więc klient ich szuka, to najpewniej zostanie przekierowany właśnie do Twojego sklepu. I co z tą renomą kiedy się przenosimy? No, jeśli nie zadbamy o przeniesienie adresów URL naszego sklepu, to tak jakbyśmy nikomu nie powiedzieli, że robimy parapetówkę. Nikt się nie pojawi, a nasz poczęstunek się zeschnie. A tego chyba nikt, by nie chciał. 

Po dostarczeniu adresów URL z poprzedniej platformy programiści tworzą przekierowania – jeśli ktoś znajdzie adres produktu znajdującego się w Twoim poprzednim sklepie zostaną przekierowani do nowego adresu tego produktu. Taka karteczka z napisem ‘’teraz jesteśmy na kościuszki’’. Przydatna sprawa. Szczególnie w przypadku mediów społecznościowych, gdzie każdy post z linkiem prowadzącym do starego sklepu musiałby zostać edytowany ręcznie.

Dla przykładu w Selly wystarczy plik txt (notatnik) z wymienionymi starymi i nowymi adresami URL, które mają zostać podmienione. 

Krok 4 – Dostarcz dane i sprawdź efekty

Po skontaktowaniu się z wybraną platformą najczęściej poprzez formularz i dostarczeniu wyżej wymienionych plików i informacji pozostało Ci już tylko czekać na efekty. Po czasie określonym przez dostawcę otrzymujesz dostęp do swojego nowego sklepu z danymi, których wymagałeś. No… w teorii. Dlatego warto sprawdzić, czy rezultat prac jest zgodny z oczekiwaniami. Jeśli tak, to przed Tobą już ,,tylko’’ wyzwania związane z prowadzeniem biznesu… Powodzenia!

Nieee, no zaraz chwila! Czekaj! 

A co ze stroną wizualną, szablonami, układami, koszykami?

Prowadząc sklep sam wiesz, ile szczegółów jest ukrytych w panelu administracyjnym. Klient ,,wchodzi’’ do sklepu, klika i zamawia. Nikt się nie zastanawia nad funkcjonalnościami dopóki nie ma przed oczami centrum dowodzenia. Jednak elementy takie jak dwuetapowy koszyk, (przejdź do artykułu o typach koszyka) czy odpowiedni szablon graficzny zwiększają sprzedaż i poprawiają satysfakcję podczas zakupów. A przecież nie chcesz sfrustrowanych klientów. 

Często w oprogramowaniu typu saas klienci cenią sobie możliwość dopasowania owych szczegółów samodzielnie, za pomocą opcji dostępnych w panelu administracyjnym. W Selly oprócz pomocy doświadczonych specjalistów możesz liczyć na obszerną bazę wiedzy, która dotyczy konfiguracji Twojego sklepu. Instrukcje, w formie checklist lub poradników wideo, krok po kroku przeprowadzą Cię przez ten proces. 

Gdzie przenieść sklep internetowy?

Wiesz już jak przenieść sklep internetowy. Poznałeś proces migracji i zapoznałeś się z danymi jakie potrzebujesz, by z sukcesem cieszyć się z nowej platformy. No właśnie… Ale jak wybrać platformę odpowiednią dla Ciebie? Nie jest to łatwy temat. Zastanów się jakie są Twoje potrzeby – najlepiej spisz je na kartce. Szybka reakcja supportu, stałe opłaty, możliwość zamówienia dodatkowych funkcjonalności… Następnie pomyśl co nie odpowiada Ci w obecnym dostawcy. Z jakiego powodu chcesz się przenieść? Rosnące opłaty abonamentowe? Napotkany sufit uniemożliwiający rozwój? Pomocne mogą okazać się opinię innych przedsiębiorców oraz rankingi, które zbiorczo omawiają wady i zalety danego oprogramowania. Możesz zerknąć na ranking platform 2022 na naszym blogu.

Przeniesienie sklepu z popularnych platform jak Shoplo, Shoper, Woocomerce czy Magento może wiązać się z dużymi wątpliwościami. Przecież skoro tak renomowane platformy nie spełniły Twoich oczekiwań, to czy znajdziesz coś lepszego? Może jesteś skazany na ciągłą frustrację działając w e-commerce? No cóż.. W sumie to tak… Ale! Problemy techniczne i brak wsparcia nie powinny być powodem wyrywania sobie włosów z głowy.

Skontaktuj się z nami, gdybyś potrzebował pomocy w przeniesieniu. Zbadamy Twoje potrzeby, doradzimy odpowiednie rozwiązania i pomożemy we wdrożeniu. Mamy w tym doświadczenie. Zacząć sprzedawać możesz gdziekolwiek, skalować możesz się w Selly.

Powodzenia!



Załóż sklep internetowy

W Selly możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni!
Gotowe szaty graficzne, dopasowana funkcjonalność do etapu rozwoju sklepu i nieograniczone możliwości w rozwoju!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933