Tworzenie sklepów internetowych – Poradnik 2023

Ilość wyświetleń artykułu: 207

Czas czytania: 13 minut

Tworzenie sklepów internetowych

Tworzenie sklepów internetowych jeszcze nigdy nie było tak proste. Obecne technologie dają nam ogrom możliwości bez konieczności posiadania specjalnych umiejętności informatycznych czy graficznych. Dodatkowo rynek e-commerce jest jednym z najprężniej rozwijających się, a odpowiednie wykorzystanie tego faktu, to już daje połowę sukcesu w biznesie, świadczy o tym fakt ciągle rosnących statystyk sprzedaży internetowych i ilości tworzonych sklepów. Jeżeli planujesz stworzyć swój sklep internetowy, ale niekoniecznie wiesz jak się za to zabrać – koniecznie przeczytaj nasz poradnik. 

Pierwsze kroki w tworzeniu sklepu internetowego

Jeżeli jesteś pewny, że chcesz założyć swój sklep internetowy, przede wszystkim, w pierwszej kolejności, należy przeprowadzić analizę rynku. Niezależnie od tego, czy wybrałeś już obszar swojej działalności, czy dopiero się nad nią zastanawiasz – gruntowne przeanalizowane trendów na pewno pomoże Ci odpowiednio rozkręcić e-biznes. Doskonałym rozwiązaniem są sklepy internetowe na abonament. 

Nie zapomnij również sprawdzić co robi konkurencja. Porównanie Twoich planów z działaniami konkurencji oraz śledzenie aktualnych trendów pomoże Ci ustalić strategię działania Twojego biznesu internetowego. Zwracaj uwagę na ceny, oferowane produkty, a nawet szatę graficzną ich sklepu internetowego. Istotne jest również zwrócenie uwagi na to, jakimi metodami płatności i dostawy operują, a także jak wygląda relacja na linii sprzedawca – kupujący. Może oferują ciekawe prezenty do zamówień? A może szybko reagują na kontakt z klientem? Wszystkie te aspekty są niezwykle ważne i trzeba mieć je na uwadze.

Jeśli już wiesz co się dzieje na rynku, czas utworzyć konkurencyjną ofertę w Twoim sklepie internetowym, która wyróżni Twój biznes na tle konkurencji. Na te pytania warto odpowiedzieć tworząc strategię sklepu:

  • Kto jest moim głównym klientem? Do kogo będę kierować swoje produkty lub usługi?
  • Dlaczego akurat moją ofertę ma wybrać klient? Dlaczego moja oferta będzie dla niego atrakcyjna?
  • Jak zamierzam promować moje produkty i sklep internetowy?
  • Co znajdą u mnie klienci, czego dotąd nie otrzymali u konkurencji?
  • Jaki jest mój cel?

Odpowiadając na te pytania, będziesz miał obraz tego, jak ma wyglądać Twoja działalność i na jakiego klienta ma być nastawiona.

Open Source czy SaaS?

Wybór odpowiedniego oprogramowania ma olbrzymi wpływ na funkcjonowanie Twojego sklepu internetowego oraz proces jego tworzenia.

Istnieją dwa, najbardziej powszechne rodzaje oprogramowań dla sklepów internetowych – Software as a Service (SaaS) oraz Open Source.

Oprogramowania typu SaaS, takie jak Selly.pl, są dużo prostsze w korzystaniu. Przede wszystkim przy oprogramowaniu abonamentowym wiedza graficzna oraz IT nie będzie Ci w żaden sposób potrzebna, ponieważ otrzymujesz gotowy szablon sklepu umożliwiający bezproblemowe prowadzenie sklepu internetowego. Rozwiązania SaaS, dodatkowo, są monitorowane całodobowo, co zapewnia bezpieczeństwo Twojemu biznesowi. Nie musisz się również martwić o integracje – masz to w cenie oprogramowania, a sam sklep internetowy do użytku będzie oddany niemal natychmiast, więc nie musisz czekać z rozpoczęciem biznesu oraz oprócz comiesięcznej opłaty abonamentowej, nie ponosisz dodatkowych opłat. 

Stworzenie sklepu internetowego za pomocą oprogramowania Open Source wiąże się z koniecznością posiadania fachowej wiedzy informatycznej lub zatrudnienia wykwalifikowanego programisty, ponieważ nie otrzymujesz gotowego projektu sklepu internetowego. Konieczność postawienia strony internetowej od zera wymaga czasu, dlatego w przypadku tego rozwiązania na swój sklep będziesz musiał poczekać trochę czasu. Bez wątpienia zaletą tego rozwiązania jest możliwość dowolnych zmian oraz konfiguracji w prowadzonym sklepie internetowym. 

Wybranie odpowiedniego rozwiązania na pewno ułatwi Ci późniejsze prowadzenie sklepu internetowego. Dokładnie przemyśl możliwości jakie dają dostępne oprogramowania i wybierz najkorzystniejszą, uwzględniając czas, pieniądze, umiejętności i możliwości. 

Sklep internetowy – ile to kosztuje?

To, jaki koszt poniesiesz przy tworzeniu sklepu internetowego zależy przede wszystkim od wybranego oprogramowania, funkcji oraz technologii.

Tworzenie sklepów internetowych w oparciu o oprogramowanie Open Source jest darmowe. Jednak, jeśli nie posiadasz fachowej wiedzy, która pozwoliłaby Ci na stworzenie takiej strony oraz późniejsze modyfikacje, zarządzanie nią i aktualizację – musisz liczyć się z zatrudnieniem wykwalifikowanego specjalisty.

Natomiast sklepy internetowe oparte na oprogramowaniu SaaS mogą rozpocząć swoją działalność już od 25zł/miesięcznie, a w cenie tej otrzymujesz już wszelkie integracje, a także wsparcie techniczne Twojej działalności. Niczym oprócz sprzedaży nie musisz się martwić.

Etapy tworzenia sklepu internetowego

Dobrze dobrane oprogramowanie to nie wszystko. Zakładanie sklepu internetowego, tak jak każdy biznes wymaga poszczególnych etapów, które należy spełnić oraz dokładnie przeanalizować. Do każdego punktu warto podejść rzetelnie, aby później Twój sklep internetowy działał na najwyższym poziomie. Poniżej przedstawiamy jak krok po kroku odbywa się tworzenie sklepu internetowego.

Formalności związane ze sklepem internetowym

Sklep internetowy, jak każdy prowadzony biznes, aby dobrze funkcjonował, musi mieć dopełnione wszelkie formalności. Dopracowane aspekty formalne pozwalają cieszyć się sprawnie funkcjonującą witryną internetową i pozwalają skupić się na rozwijaniu e-biznesu. Są one związane między innymi z wyborem założenia firmy lub działalności, której nie rejestrujemy, wyborem PKD, nazwą, czy regulaminem.

Własna działalność

Kluczowe znaczenie przy tworzeniu sklepów internetowych jest zdecydowanie o założeniu własnej firmy lub prowadzeniu działalności nierejestrowanej.

Z nierejestrowanej działalności możesz korzystać, jeśli Twój przychód nie przekracza połowy minimalnego wynagrodzenia. Jest to dobre rozwiązanie na sam początek prowadzenia działalności.

Faktyczną możliwość rozwoju biznesu da Ci jednak posiadanie zarejestrowanej działalności. Posiadanie zarejestrowanej działalności pozwala na swobodne nawiązywanie współpracy między innymi z kurierami, hurtowniami i magazynami, a także z operatorami płatności.

Nazwa i domena

Wybór nazwy sklepu internetowego oraz jego domeny dobrze, gdyby był spójny i wybierany w jednakowym czasie. Jednoczesna praca nad tymi dwoma aspektami, pozwoli uniknąć sytuacji, w której okaże się, że wybrana domena jest już zajęta.

Domena, która nie ma historii nie będzie kosztować więcej niż kilkanaście lub kilkadziesiąt złotych rocznie. Sytuacja wygląda jednak inaczej, gdy wybieramy zajętą domenę – jej koszt może wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy.  Wybierając domenę postaraj się, aby była taka sama jak nazwa sklepu, a jeśli kierowana jest na rynek polski posiadała końcówkę „.pl”, natomiast na zagraniczny „.com”.

Idealna nazwa dla utworzonego sklepu internetowego powinna wskazywać na oferowany przez firmę asortyment. Zastanów się jakie skojarzenia przywołuje wybrany termin określający Twój biznes oraz z czym może kojarzyć się klientom. Dodatkowo, podczas tworzenia sklepu internetowego, sprawdź, czy wybrana przez Ciebie nazwa nie jest zbliżona do istniejącej już działalności. Niewielkie różnice w nazwach powodują, że w wynikach wyszukiwania domyślnie pojawiają się oferty dłużej prowadzonych firm. 

Regulamin sklepu internetowego

Przed rozpoczęciem sprzedaży skup się na skonstruowaniu odpowiedniego regulaminu sklepu internetowego. Jest on niezbędny jeśli chodzi o sprzedaż przez Internet, ponieważ stanowi ochronę zarówno dla sprzedającego, jak i kupującego.

Tworząc regulamin zawrzyj w nim informacje o dostawach, płatnościach oraz zwrotach. Są to aspekty, które przede wszystkim warto sprecyzować.  Jeżeli czujesz, że sformułowanie odpowiedniego regulaminu sklepu internetowego jest dla Ciebie zbyt uciążliwe, możesz zlecić to zadanie profesjonalistom, którzy bez problemu poradzą sobie z zawarciem wszystkich najważniejszych spraw oraz zwrócą uwagę na niuanse prawne. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że Twój sklep jest zabezpieczony odpowiednim dokumentem.

Narzędzia niezbędne w sklepie internetowym

Tworząc sklep internetowy warto zaopatrzyć go w niezbędne narzędzia wspierające pracę. Mogą to być elementy wspierające obsługę klienta, czy promocję sklepu.

Obsługa klienta

Narzędziami wspierającymi mogą być elementy na stronie internetowej ułatwiające klientom kontakt ze sklepem. Utworzenie chatu na stronie sprawia, że klient bez problemu oraz może zadać pytanie sprzedawcy, bez konieczności błądzenia po stronie i wykonywania telefonów lub pisania maili. Zamysł takiego chatu będzie skuteczny, jeśli klient będzie otrzymywał natychmiastową odpowiedź.

Innym ciekawym narzędziem, które można wykorzystać jest narzędzie call-back. Jego działanie jest stosunkowo proste – klient zostawia swoje dane kontaktowe, a następnie przedstawiciel firmy dzwoni do niego w określonym terminie. Tutaj istotne jest zachowanie deklarowanej terminowości, aby utrzymać właściwy poziom obsługi klienta.

Szybka komunikacja z klientem jest niezwykle ważna podczas prowadzenia sklepu. Wysoka jakość obsługi klienta przekłada się na jego zadowolenie, a to z kolei, na jego powtórne zakupy w Twoim sklepie.

Reklama dźwignią handlu

Tworzenie sklepu internetowego, powinno być zwieńczone dobrą i efektywną promocją. Do tych elementów można zaliczyć działania wspierające optymalizację oraz współpracę z innymi portalami.

Współpracę można nawiązać z różnymi porównywarkami cen. W Polsce do najpopularniejszych zalicza się porównywarkę:

  • ceneo.pl;
  • skąpiec.pl;
  • nokaut.pl.

Klienci cenią sobie możliwość porównywania ofert, z jakimi mają styczność w Internecie.

Kolejnymi narzędziami wspierającymi rozwój biznesu są działania pod kątem SEO, które mają na celu poprawę pozycji sklepu w wyszukiwarce. Google search lubi odpowiednie pozycjonowanie sklepu internetowego, które pozwala być bardziej widocznym dla użytkowników wyszukiwarki. Można zatem stwierdzić, że optymalizacja sklepu internetowego to nieodłączny element prowadzenia promocji sklepu, chcąc robić to efektywnie pamiętaj o kilku zasadach:

  • zastanów się nad słowami kluczowymi, na jakich chcesz prowadzić pozycjonowanie swojego sklepu, powinny być odpowiednio dobrane do oferty Twojego sklepu;
  • uzupełniaj wszystkie możliwe zakładki SEO;
  • dbaj o oryginalne opisy zdjęć wprowadzając nowe produkty;
  • staraj się pisać nietuzinkowe teksty, wyszukiwarka Google nie lubi skopiowanych tekstów i bardzo szybko to wyłapuje.

Dzięki takim działaniom, klienci szukając interesujących obiektów będą szybciej trafiać na Twoją ofertę w wynikach wyszukiwania Google i prędzej zdecydują się na zakup Twojego asortymentu.

Wprowadzanie produktów do sklepu internetowego

Po dopełnieniu wszelkich formalności czas na konkrety i dodawanie produktów. Kluczem do przyciągnięcia uwagi potencjalnych klientów jest dobra prezentacja produktów.

Opis danego produktu powinien być przede wszystkim napisany samodzielnie, w sposób oryginalny. Dodatkowo powinien być jak najbardziej konkretny i w kilku zdaniach przedstawiać klientowi zalety produktu oraz  korzyści z jego posiadania. Warto pamiętać, że z klientem należy komunikować się językiem zwięzłym i emocjonalnym. Nie musisz budować przesadnie długich opisów swoich produktów, wystarczą krótkie zdania skupiające się na charakterystyce produktów oraz przedstawiać co zyska klient po zakupie Twoich produktów.

Dobry opis to nie wszystko. Ludzie bardzo często „kupują oczami”. Zadbaj więc o estetyczne przedstawienie swoich produktów za pomocą zdjęć lub krótkich wideo. Elementy graficzne powinny być powiązane z zamysłem marki i odpowiednio się do niego dopasowywać, tworząc spójną całość.

Sklepy internetowe – kwestia wizualna

Dobrze prosperujący sklep internetowy powinien być przyjazny dla klienta, zadbaj więc o odpowiedni projekt graficzny. Twojej strony. Dopasowanie graficzne, odpowiednie kolory marki, a nawet wybrana czcionka będą wpływały na odczucia klientów. Rozplanuj, jak ma wyglądać Twój sklep internetowy, tak, żeby był czytelny i przejrzysty, a przede wszystkim intuicyjny i dopasowany do potrzeb klienta.

Kreując szatę graficzną swojego sklepu internetowego, można wykorzystać istniejące szablony dostępne w oprogramowaniach SaaS, takich jak Selly.pl. Sposób ten nie wymaga umiejętności graficznych, ani informatycznych.

Kontrola ruchu na stronie internetowej

Gdy klient trafi już na Twój sklep internetowy, ważne jest, aby odnajdywał się na niej jak najlepiej. Powyższe dopasowanie wizualne do klienta, będzie sprawiało, że sklep internetowy będzie dla niego dużo bardziej intuicyjny i przyjazny, a to z kolei będzie przekładać się na konwersję.

Statystyki i jeszcze raz statystyki – wykorzystuj dostępne narzędzie, aby je śledzić, takie jak Google Analytics. Badając ruch i aktywności na swojej stronie masz jasny obraz co należy poprawić w swoich działaniach w sklepie internetowym. Nie bój się zmian, jeśli będą one konieczne.

Formy płatności w sklepach internetowych

Twój sklep internetowy pod każdym aspektem powinien dopasowywać się do klientów. Dlatego zaoferuj im różnorodne opcje płatności.

W sprzedaży internetowej prym wiodą szybkie płatności online realizowane bramkami płatniczymi, takimi jak:

  • PayU;
  • PayPal;
  • Przelewy24.

Warto nawiązać współpracę  z wybraną firmą umożliwiającą takie płatności, ponieważ bez wątpienia ułatwi to dokonywanie zakupów w Twoim sklepie internetowym. Dodatkowo sposoby te pozwalają na automatyczne uzupełnienie danych oraz dokonanie płatności za pomocą kilku ruchów. Dzięki tym rozwiązaniom klienci od razu mogą dokonać płatności kartą, przelewem czy blikiem.

Kolejnymi metodami płatności, jakie warto zawrzeć tworząc sklep internetowy są bardziej tradycyjne metody, takie jak:

  • przelew tradycyjny;
  • zakup z możliwością płatności za pobraniem;
  • chętnie wybierane przy produktach o większej wartości – zakupy na raty.

Podczas sprzedaży online postaw przede wszystkim na nowoczesne metody płatności dokonywane za pomocą bramek płatniczych, ale wprowadzić również chociaż jedną z form płatności tradycyjnych, aby dać możliwość wyboru Twojemu klientowi. 

Metody dostaw dopasowane do potrzeb klienta

Tworzenie sklepu internetowego to również wybór form dostaw. Jeżeli Twój sklep internetowy zajmuje się sprzedażą fizycznych towarów, musisz nawiązać współpracę z firmą kurierską.

Ze względu na komfort otrzymywania oraz odbierania paczek, większość osób obecnie wybiera, jako formę dostawy, paczkomaty lub kuriera. Aby umożliwić taką opcję musisz podpisać umowę z wybraną firmą kurierską lub skorzystać z brokera kurierskiego.

Warto umożliwić nabywcom, także inne formy dostawy – wysyłkę Pocztą Polską lub odbiór osobisty. Wysyłka tradycyjną pocztą sprawdzi się zwłaszcza przy małych i niedrogich wysyłkach, natomiast odbiór w punkcie Twojego sklepu lub w punkcie, z którym nawiążesz, często zachęca, ponieważ jest darmowe.

Marketing sklepu internetowego

Gdy tworzenie sklepów internetowych nie jest już dla Ciebie żadną tajemnicą, warto zająć się marketingiem prowadzonego przez Ciebie sklepu internetowego.

Nawet najlepiej funkcjonujący sklep, nie będzie zarabiał wystarczająco dużo bez odpowiedniej promocji. Marketing Twojego sklepu internetowego powinien opierać się na pozycjonowaniu w wyszukiwarkach internetowych. Pozycjonowanie sklepu internetowego możesz oprzeć o odpowiednio dobierane frazy, czyli słowa klucze, na każdym etapie procesu zakupowego. Dodatkowo powinieneś pokazać swoją działalność w Social Mediach. Załóż profil swojego biznesu na portalu społecznościowym, na którym możesz prezentować swoje produkty oraz porady dla klientów.

Sklep internetowy – czy warto go założyć?

Jeżeli nadal nie jesteś pewny czy stworzenie sklepu internetowego jest opłacalne oraz czy warto to zrobić – mamy dla Ciebie kilka powodów, dla których warto to zrobić.

Oszczędność czasu

Nikt z nas nie lubi marnować swojego czasu, czas to pieniądz – a zwłaszcza prowadząc swój biznes. Prowadzenie sklepu internetowego nie zabiera dużo czasu, a klienci mogą dokonywać u Ciebie zakupów przez całą dobę.

Więcej klientów

Prowadząc sklep internetowy przede wszystkim masz możliwość dotarcia do większego grona klientów. Dodatkowo Twój biznes nie będzie musiał opierać się jedynie na klientach krajowych czy lokalnych – Internet pozwala na globalizację biznesu.

Prezentacja ofert

Sklep internetowy umożliwia nieograniczoną ilość oferowanych produktów. Dodatkowo, każdy z nich powinien być opatrzony ciekawym opisem oraz fotografią, aby być jak najlepiej widoczne i atrakcyjne dla potencjalnych klientów.

Pamiętaj, że skuteczne sklepy internetowe mają ciekawie zaprezentowane produkty i przekuwają to w wysokie wyniki sprzedażowe.

Wizerunek

Nowy sklep internetowy do okazja do budowania wizerunku Twojej firmy. Kampanie reklamowe przeznaczone dla e-commerce są zdecydowanie mniej kapitałochłonne niż tradycyjne rozwiązania, a dodatkowo mogą docierać do nieograniczonej ilości osób. Jest to świetny element, dzięki któremu możesz swobodnie budować swoją markę.

Koszty działalności

Prowadząc sklep internetowy, jednym z ważniejszych aspektów są koszty. Biznes internetowy pozwala na wiele oszczędności, ponieważ możemy zrezygnować z kosztów wynajmu lokalu, czy kosztów utrzymania pracowników. Zaoszczędzone finanse można wykorzystać w inny sposób – wprowadzając nowy produkt do oferty lub inwestując w odpowiedni marketing firmy.

Podsumowanie

Tworzenie sklepu internetowego obecnie jest niezwykle proste i dostępne właściwie dla każdego. Oprogramowania, które odciążają nas z konieczności posiadania umiejętności technicznych sprawiają, że możemy skupić się na faktycznej sprzedaży i generowaniu zysków z biznesu.

Nieograniczona ilość produktów jaką możemy wprowadzić do sklepu otwiera szerokie pole manewru, jeśli chodzi o pozyskiwanie klientów. A dodatkowo dobrze dobrana promocja, właściwe pozycjonowanie sklepu oraz sprawne zarządzanie e-biznesem daje możliwości rozwijania sklepu bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów.

 

Adrian Prędkiewicz

Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager

Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.

Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.

Załóż sklep internetowy

W Selly możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni!
Gotowe szaty graficzne, dopasowana funkcjonalność do etapu rozwoju sklepu i nieograniczone możliwości w rozwoju!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933