Jak wykorzystać szczyty zakupowe, aby zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Szczyty zakupowe to ulubione chwile dla każdego sprzedawcy internetowego, ponieważ są to okresy w roku, w których sprzedaż rośnie niezależnie od działań marketingowych w obszarze sklepu internetowego. Do szczytów zakupowych zaliczamy wszelkie wydarzenia, które prowokują konsumentów do zakupów, czyli Święta Bożego Narodzenia, Wielkanoc, Walentynki, Dzień Dziecka, Matki, Ojca, Babci, Dziadka, itp. Poza tym szczytami zakupowymi są również takie dni jak Black Friday czy Cyber Monday. Oczywiście podchodząc strategicznie do szczytów zakupowych jesteś w stanie stymulować liczbę zamówień w swoim sklepie internetowym i osiągnąć znacznie lepsze wyniki sprzedażowe, niż w przypadku pozostawienia sprawy bez opieki.

Co zrobić, aby maksymalnie wykorzystać szczyt zakupowy?

Szczytów zakupowych w e-commerce nie powinno się traktować jako tylko jako jednorazowego wzrostu sprzedaży, który następnie wróci do normy. Szczyty zakupowe należy traktować jako okazję do pozyskania bazy osób, które można przekuć w lojalnych i często kupujących klientów.

Większość osób w trakcie szczytu zakupowego dokonuje jednorazowego zakupu, a to z powodu bardzo atrakcyjnych promocji. Poszukują konkretnego produktu, znajdują, kupują i nie wracają, ponieważ ich decyzja zakupowa podparta została tylko i wyłącznie niską ceną. Jak utrzymać uwagę pozyskanego klienta i namówić go do kolejnych zakupów?

Buduj bazę adresów e-mail Twoich potencjalnych klientów

Dobrym sposobem, aby zatrzymać takiego klienta na dłużej jest pozyskanie jego adresu e-mail. E-mail marketing to dla sklepu internetowego niezwykle skuteczne narzędzie sprzedażowe, ponieważ daje nam możliwość ciągłej aktywizacji wcześniej pozyskanych klientów, co jest sześć razy tańsze niż pozyskanie nowego klienta.

Buduj wartościowe listy remarketingowe

Lista remarketingowa to narzędzie, które z wykorzystaniem cookies przeglądarki zbiera informacje na temat osób, które odwiedziły konkretne miejsce w Twoim sklepie internetowym, np. produkt, czy kategorię produktową. Dzięki listom remarketingowym możesz skierować reklamę zwrotną do osób, które odwiedziły Twój sklep internetowy i zaproponować im ofertę dopasowaną do ich preferencji. Potocznie nazywamy to reklamą śledzącą. Umiejętne zdefiniowanie list remarketingowych i strategiczne podejście do tematu pozwoli Ci skutecznie aktywizować ruch, który pozyskasz w trakcie szczytów zakupowych. Kampanie reklamowe z wykorzystaniem remarketingu możesz przeprowadzić w systemach reklamowych Facebook Ads i Google AdWords.

Daj wartość, daj się zapamiętać i zbuduj silną relację z klientami sklepu internetowego

Wzmożony ruch podczas szczytu zakupowego daje możliwość, aby nawiązać relacje z większą liczbą nowych klientów, wykorzystując do tego przewagę konkurencyjną, która pozwoli Ci dostarczyć klientom pozytywne doświadczenia zakupowe. Jak to robić?

  • Daj wartość – na przykład:
    • dostarczaj wartościowe treści na swoim blogu, na który skieruj nowych odwiedzających Twój sklep,
    • prezentuj recenzje, porównania i opinie dotyczące produktów, które sprzedajesz, najlepiej w formie wideo,
    • przygotuj specjalny poradnik lub wideo na święta, w którym opowiesz co i dlaczego można kupić na prezent.
  • Zadbaj o obsługę klienta – większość sprzedawców podczas szczytów zakupowych, ze względu na wzmożoną liczbę zamówień stawia obsługę klienta na drugim planie. W efekcie klienci czują się źle obsłużeni i nie wracają na ponowne zakupy. Jeżeli Twoje zasoby nie pozwalają Ci na to, aby zadbać o obsługę klienta w okresie szczytu zakupowego, to warto zatrudnić dodatkowych pracowników na ten czas, ponieważ każdy klient, który wraca na ponownie zakupy zapewnia znacznie większy zysk, niż pozyskanie nowego klienta. Twoim idealnym klientem jest osoba, która już u Ciebie kupiła.
  • Zwroty i reklamacje w sklepie internetowym – nie zostawiaj klienta po sprzedaży. Obsługa posprzedażowa, to również marketing i doświadczenia zakupowe dla Twojego klienta. Wydłuż termin zwrotów, a w sprawie reklamacji wyciągnij rękę do klienta i zadbaj o to, aby nigdy nie poczuł się oszukany – jeżeli oczywiście jest uczciwy. Takie podejście do obsługi posprzedażowej pozwoli Ci zbudować zaufanie i pozytywną relację z klientem, który do Ciebie wróci i chętnie poleci Twoją ofertę rodzinie, przyjaciołom i znajomym.

Szczyty zakupowe to okazja na zbudowanie lojalności do Twojego sklepu internetowego

Szczyty zakupowe to nie tylko większa sprzedaż, ale również idealna okazja do tego, aby poszerzać grono zadowolonych klientów i generować ambasadorów marki Twojego sklepu internetowego. Warto inwestować czas i budżet w działania związane z doświadczeniami Twoich klientów, bo silna marka sklepu, zaufanie klientów i zdrowa relacja z nimi znacznie zwiększy sprzedaż w czasie.