Święta Bożego Narodzenia w sklepie internetowym – jak najlepiej wykorzystać ten szczyt zakupowy?

Święta Bożego narodzenia to szczególny czas dla sklepów internetowych, ponieważ w tym okresie z oczywistych względów słupki sprzedażowe osiągają rekordowe wysokości. Sprzedaż bezpośrednia to oczywiście najważniejszy aspekt tego szczytu zakupowego, jednak warto również zadbać o elementy, które wygenerują sprzedaż w przyszłości. Jak podejść do marketingu w swoim sklepie internetowym w okresie Świąt Bożego Narodzenia?

Doceń stałych klientów swojego sklepu internetowego

Twoim idealnym klientem jest osoba, która już u Ciebie kupiła. Umiejętne nawiązanie relacji i aktywizacji takich osób pozwoli Ci prowadzić sprzedaż ciągłą, co pozwoli Ci znacznie zmniejszyć koszty pozyskiwania klientów. Święta to idealny powód, aby przygotować dedykowane temu wydarzeniu treści i zorganizować promocje. Co zrobić, aby stali klienci czuli się docenieni i wrócili do Ciebie na świąteczne zakupy?

Stali klienci mają pierwszeństwo

Dystrybuując treści, np. poradniki dotyczące świątecznych zakupów i organizując promocję świąteczną, w pierwszej kolejności powiadom swoich stałych klientów. Najlepszym kanałem dystrybucji takich materiałów jest e-mail. Wydziel ze swojej bazy mailowej osoby, które np. kupiły więcej niż dwa razy. Takim osobom wyślij materiały informacje i materiału wcześniej, aby zapewnić im dostępność produktów w Twoim sklepie internetowym. Tym sposobem unikniesz sytuacji, w której przypadkowi klienci wykupią konkretny towar i zabraknie go dla stałych klientów. Pamiętaj, że stały klient jest dużo wartościowszy niż np. łowca promocji, który zwraca uwagę tylko i wyłącznie na atrakcyjną dla niego cenę.

Stali klienci zasługują na więcej korzyści

Pozyskanie nowego klienta jest średnio 6 razy droższe niż aktywizacja wcześniej pozyskanego. Jeżeli poświęcisz więcej uwagi stałym klientom, to znacznie zaoszczędzić na kosztach pozyskania klientów, więc w ogólnym rozliczeniu wygenerujesz większy zysk. Oczywiście generowanie nowych klientów jest niezwykle ważne i nie można przerywać tego typu działań. Jednak nigdy nie zapominaj o swoich idealnych klientach i obdaruj ich np. nieco większym rabatem, niż klienta nowego lub klienta przypadkowego.

Działaj wielokanałowo

Musisz pamiętać, że Twój sklep internetowy nie jest jedynym, który nasila swoje działania marketingowe w okresie przedświątecznym. Odbiorcy Twojej komunikacji marketingowej, czyli Twoi potencjalni klienci, przez okres ponad 2 miesięcy praktycznie codziennie spotykają się z podobnymi komunikatami. Oznacza to, że nie są w stanie zapamiętać Twojej oferty świątecznej, tzn. inaczej – w natłoku reklam i rozpraszaczy łatwo o niej zapomnieć. Dlatego działanie wielokanałowe jest niezwykle istotne, ponieważ pomoże Ci prowadzić komunikację marketingową w wielu punktach styku. Oczywiście mówimy o punktach, w których przebywają Twoi potencjalni klienci. Aby zrobić to dobrze, w sposób organiczny, ale też płatny wykorzystaj media społecznościowe. Już od października zacznij budować świąteczną bazę mailową. Spersonalizuj komunikaty w Google AdWords. Przygotuje banery na sklep internetowy. Sporządź wartościowe materiały – teksty i wideo – takie jak poradniki świąteczne, które następnie dystrybuuj w wyżej wymienionych kanałach. Wszystko aktywizuj poprzez remarketing i marketing automation. Wszystkie powyższe działania pozwolą Ci stworzyć samonapędzającą się maszynę, która będzie budować świadomość Twojej marki, czyli tym samym zwiększać jej udziały w rynku, co oczywiście widocznie przełoży się na sprzedaż.

Zaprojektuj pozytywne doświadczenie zakupowe

Okres świąteczny to oczywiście szał zakupów, ale również kochana przez większość z nas magia świąt. Dlatego potraktuj swój sklep internetowy jako kanał dystrybucji tego właśnie uczucia. Jak to zrobić?

  • na ten czas dostosuj szatę graficzną sklepu internetowego, kanałów social media i mailingów tak, aby zawierała lubiane przez wszystkich elementy kojarzące się z Bożym Narodzeniem,
  • udostępnij zdjęcia swojego ozdobionego w świąteczne dekoracje biura,
  • przygotuj krótkie wideo świąteczne, np. z pracownikami śpiewającymi popularną kolędę lub składającymi życzenia świąteczne,
  • wyślij fizyczne świąteczne pocztówki z życzeniami do swoich stałych klientów,
  • zorganizuj świąteczną akcję charytatywną,
  • obsługując klienta telefonicznie, mailowo czy poprzez LiveChat zaraź go duchem świąt i np. przywitaj go słowami “Ho Ho Ho Wesołych Świąt!” – niech poniesie Cię wyobraźnia i dobry humor, bo pozytywne skojarzenia z Twoją marką zakorzenią się w umyśle takiego klienta na długo,
  • w swojej komunikacji odwołuj się do wartości i elementów kojarzących się ze świętami Bożego narodzenia.

Jak Cię widzą, tak o Tobie mówią i tak o Tobie myślą. Tworząc pozytywne doświadczenia związane z marką Twojego sklepu internetowego opowiesz spójną historię, a historie łatwo się zapamiętuje i chętnie przekazuje dalej. Jest wiele sklepów internetowych, które w czasie świąt generują duże i satysfakcjonujące sprzedaże, ale tylko silne marki generują duże i satysfakcjonujące sprzedaże przez cały rok.