Ile kosztuje reklama w mediach społecznościowych? – Opracowanie

Ilość wyświetleń artykułu: 309

Czas czytania: 13 minut

ile kosztuje reklama na facebooku, ile kosztuje reklama na instagramie, ile kosztuje reklama na YouTube, LinkedIn, Google Ads

Pytając o to, ile kosztuje reklama w mediach społecznościowych, musimy wziąć pod uwagę wiele czynników, które mają wpływ na finalną cenę. Postaraliśmy się zawrzeć każdy z nich w naszym artykule, aby wybór wykonawcy dla reklam w branży e-commerce był łatwiejszy, a świadomość podczas negocjacji ofert większa. Wzięliśmy pod uwagę działania marketingowe na Facebooku, LinkedIn, Instagram, YouTube, a także Google Ads. 

Ile kosztuje reklama w mediach społecznościowych – Przedział cenowy 

Jeżeli choć raz zbierałeś oferty od różnego rodzaju agencji i freelancerów, aby wybrać odpowiedniego specjalistę do działań marketingowych Twojego sklepu internetowego, wiesz, że przedział cenowy może być bardzo różny. Oferty mogą wahać się od kilkuset złotych do kilkudziesięciu tysięcy złotych, zależnie od zakresu działań, stopnia zaangażowania w produkcję i materiałów i innych czynników. Jakich? Spójrz na poniższą listę. 

Warto wspomnieć, że zazwyczaj wyceny w branży marketingowej dokonywane są indywidualnie. Na podstawie informacji udzielonych przez potencjalnego klienta podczas rozmowy konstruowana jest wycena uwzględniająca wszystkie potrzeby. Stąd na próżno szukać cenników na stronach internetowych agencji lub innych podmiotów świadczących usługi w branży reklamowej. Podanie ich byłoby trudne, lecz niekiedy znajdziemy takie, przy danych scenariuszach lub z góry określonych “pakietach” obsługi, którymi dzielą się wybrane firmy. 

Spoglądając na elementy, które wpływają na wysokość cen, przestanie Cię dziwić fakt rozbieżności cenowej pomiędzy poszczególnymi firmami. Będziesz też w stanie wtedy świadomie zadawać pytania podczas rozmów negocjacyjnych i finalnie wybierzesz pakiet, który w największym stopniu odpowiada Twoim oczekiwaniom. 

Komunikacja, czyli tworzenie i publikowanie treści 

Komunikacja w danym medium – niezależnie od tego, który kanał komunikacji wybierzesz jako kluczowy dla swojej firmy, ilość komunikatów będzie wpływała na cenę pakietu, jaki otrzymasz w ofercie. Oferta z kilkoma / kilkunastoma postami na Fanpage w branży e-commerce na Facebooku miesięcznie będzie różnić się od uwzględniającej codzienną komunikację na Fanpage w branży mediowej. 

Podobnie w przypadku Instagrama, Tik Toka lub jakiegokolwiek innego medium. Proponowana cena za zakres od np. 4 do 8 komunikatów miesięcznie będzie różnić się od takiej za zakres od 14 do 20 komunikatów. 

Wsparcie reklamowe i budżet kampanii 

Wsparcie reklamowe i budżet kampanii – Sama komunikacja i publikowanie treści to jedno, a wsparcie reklamowe, optymalizacja reklam i zarządzanie ustalonym budżetem to następny element. Szczególnie w branży e-commerce, gdzie odpowiednie działania reklamowe stanowią bardzo czynnik wpływający na powodzenie lub porażkę sklepu internetowego na rynku. 

Niezależnie od tego, w którym medium prowadzimy kampanię reklamową, zazwyczaj jej obsługa składa się z kilku elementów. Cena z jej obsługę składa się z: 

  1. Stałego abonamentu, który ma wystarczyć na dokonanie wstępnych ustawień reklamy, np. 300 – 1200 pln. 
  2. Procentu od budżetu reklamowego, np. 10%, który również opłaca koszt specjalisty optymalizującego wspomniane reklamy.

Czasem jednak możesz spotkać się z modelami, gdzie w ramach stałego abonamentu (np. kilkuset pln miesięcznie) otrzymujesz ofertę zawierającą np. “tworzenie i optymalizacja reklam do ilości 2-4 miesięcznie”. To również jest niekiedy stosowana praktyka i nie ma powodu, by pojawiały się w stosunku do niej jakiekolwiek uprzedzenia. 

Produkcja materiałów lub wsparcie graficzne 

Zatrudniłeś w firmie grafika? A może współpracujesz z montażystą, który dba o jakość Twoich materiałów? Tworzysz materiały wewnętrznie, czy wygodniej byłoby dla Ciebie zlecać ich wykonanie do zewnętrznej firmy lub freelancera? 

Odpowiedzi na powyższe pytania będą miały wpływ na wycenę, jaką otrzymasz od agencji! W wielu przypadkach firmy zewnętrzne lub specjaliści do mediów społecznościowych z obsługą reklam mogą pomóc Ci w produkcji materiałów. 

Szczególnie, gdy zdecydujesz się na usługi firmy lokalnej, która będzie miała możliwość przyjechać do siedziby firmy, wykonać profesjonalną sesję zdjęciową lub nagrać wideo, które następnie przejdzie do montażu. To bardzo ważne w przypadku sklepów internetowych, gdzie kreatywne sesje produktowe mogą mieć ogromne znaczenie w budowaniu przewag konkurencyjnych na rynku.

Gdy wszystkie materiały Ty dostarczasz wykonawcy, który obsługuje Twoje reklamy na Facebooku, Instagramie, LinkedIn lub w jakimkolwiek innym medium, cena obsługi będzie znacznie niższa. Mówiąc znacznie, mamy na myśli, że np. zamiast kilku tysięcy złotych, wtedy możesz zapłacić np. kilkaset. Wykonawca wtedy skupia się głównie na zaplanowaniu publikacji dbając o każdy element lejka marketingowego, odpowiednią optymalizację reklam i doskonałe treści, które przekonają potencjalnych klientów do skorzystania z Twojej oferty.

Koszt produkcji materiałów, jak sesja zdjęciowa, wideo, animacja lub grafika może okazać się jednym z większych elementów składowych oferty. Zastanówmy się więc, czy posiadamy zasoby i materiały, czy chcielibyśmy zaangażować w ich tworzenie zewnętrznego wykonawcę. 

Wielkość kanału marketingowego i komunikacja z użytkownikami 

Następny element, który będzie wpływał na cenę obsługi to wielkość danego kanału marketingowego. Czym jednak różni się duży kanał YouTube lub dominujący swoją niszę Fanpage na Facebooku z dużą ilością komentarzy od początkującego konta na Instagramie lub profilu z małą społecznością w innym medium? 

Przede wszystkim wymaganym poziomem zaangażowania merytorycznego i czasowego do odpowiedzi na komentarze, wiadomości przekazywanie niestandardowych zapytań do firmy. Jeżeli posiadasz zaangażowaną społeczność, która regularnie komentuje, wymienia się opiniami i pyta o produkty w wiadomościach, to sprawna komunikacja jest bardzo ważna. Wtedy z pewnością, na etapie ofertowania, ze strony Twojego potencjalnego wykonawcy padnie pytanie, czy Twoja firma samodzielnie będzie odpowiadać na różnego rodzaju zapytania, czy ich obsługa stoi po stronie agencji lub freelancera. 

Jeżeli na własną rękę będziecie odpowiadać na wszelkie komentarze, zapytania i wiadomości, cena obsługi komunikacji i reklam znów będzie niższa niż w przypadku, gdy obowiązki te będą stały po stronie wykonawcy. Niekiedy jednak warto zdelegować wspomniany obowiązek. Szczególnie, gdy obecnie w firmie nie mamy zasobów, które pozwoliłyby nam na przejęcie wspomnianych czynności. 

Marketing szeptany i działania poza danym kanałem marketingowym 

Promocja, działania reklamowe lub po prostu marketing firmy to nie tylko samo publikowanie na naszym kanale. Często jest to również publikowanie komentarzy na innych stronach, udzielanie się na profilach instagramowych potencjalnych klientów i marek, a także aktywne działania w grupach na Facebooku. 

Marketing szeptany ma ogromną moc, a poszerzanie świadomości marki z jego pomocą może znacznie przyspieszyć. Jeżeli wraz ze swoim sklepem myślisz nad zewnętrznym partnerem do obsługi reklam i komunikacji, zapytaj o marketing szeptany. Oczywiście jego obecność i intensywność również należy do elementów, które wpływają na finalną cenę obsługi. 

Strategia marketingowa i komunikacji 

Odpowiedź na pytanie, ile kosztuje reklama w mediach społecznościowych to jedno, lecz wsparcie strategiczne to drugie. Często strategia marketingowa i stopień jej trafności wpływa znacznie na efekty osiągane przez poszczególne marki. 

Powinny się w niej znajdować takie elementy jak VP (Value Proposition), USP (Unique Selling Proposition), persony naszych potencjalnych klientów, analiza SWOT potrzebna do komunikacji, plan komunikacji w odniesieniu do lejka marketingowego (z określeniem każdego kanału), spodziewane wyniki przy realizacji danego planu i wiele innych. Więcej o strategii marketingowej zawarliśmy w oddzielnym artykule

Na tym etapie jednak warto wspomnieć, że stworzenie strategii z zewnętrznym wykonawcą zazwyczaj stanowi jednorazowy koszt, który procentuje następnie przez długie lata. Może ona kosztować, zależnie od obszerności, od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych. 

Influencer marketing / PR i zawieranie współprac

Koszt reklamy w mediach społecznościowych zależy również od wsparcia w zakresie influencer marketingu i działań public relations. Niektóre agencje marketingowe lub freelancerzy działający w danej branży, oprócz obsługi reklam w mediach społecznościowych, są w stanie zaproponować pośrednictwo w zakresie np. dobierania odpowiednich influencerów do kampanii reklamowych.

Wtedy np. wyszukują oni osoby pasujące profilem działalności do sklepu internetowego lub innej firmy, a następnie negocjują oferty. Później razem z nami rozmawiają o budżetach na każdego ze wspomnianych twórców i zakresie współpracy z nim. Po akceptacji realizują kampanię reklamową z udziałem wybranych osób w zgodzie z ustalonym kosztorysem. 

Tego rodzaju obsługa zazwyczaj nie należy do najtańszych, gdyż wymaga dużych nakładów czasowych i sieci partnerów lub ustabilizowanej na rynku marki, które umożliwiają wynegocjowanie atrakcyjnych cen i skuteczny research. Wycena wykonywana jest indywidualnie, na podstawie rozmowy z klientem, branży i potrzeb. 

Wsparcie konsultingowe 

Kolejny element, to wsparcie konsultingowe, czyli korzystanie z doświadczenia i kompetencji wykonawcy obsługującego nasze reklamy w celu np. szkolenia naszego wewnętrznego zespołu marketingowego. Pakiet konsultingowy może zawierać np. kilka lub kilkanaście godzin w miesiącu, podczas których ustalany jest plan działania i zakres przeprowadzanych konsultacji. 

Ich obecność w ofercie również wpływa na finalną cenę, jaką otrzymamy w odpowiedzi na nasze zapytanie lub przeprowadzoną rozmowę z wypełnieniem briefu. 

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Jeżeli przeczytałeś powyższe informacje o elementach, które wpływają na koszt obsługi reklamy na Facebooku, pewnie wiesz, że dokonanie spekulacji nie jest proste. Postaraliśmy się jednak zrobić to wykorzystując doświadczenie na podstawie przykładowych pakietów dla sklepów internetowych. Postaraliśmy się, aby nie zawierały one mocno indywidualnych składowych oferty (jak np. produkcja materiałów, influencer marketing lub wsparcie konsultingowe). 

Przykładowa potrzeba: prowadzenie fanpage firmowego sklepu internetowego z zintegrowanym sklepem na Facebooku, wraz z odpowiadaniem na wiadomości, komentarze, wraz z przygotowaniem grafik i tekstów (około 10 postów miesięcznie). 

Publikacje według harmonogramu publikacji i strategii komunikacji, w zgodzie ze standardami firmy i branży, dbanie o potencjalnego klienta na każdym etapie lejka marketingowego. Obsługa wraz ze wsparciem reklamowym na poziomie kilku reklam z łącznym budżetem reklamowym 500 – 1000 pln / miesięcznie. 

Obsługa zawiera podłączenie piksela do sklepu internetowego, analitykę działań reklamowych i wdrażanie poprawek zwiększających sprzedaż na podstawie wniosków, reklamy produktowe.

Cena za obsługę całości: od około 1500 pln netto do 3000 pln netto

Powyższy zakres powinien być pewnego rodzaju wyjaśnieniem, które pomaga znaleźć punkt wyjścia do podjęcia decyzji i określenia swoich potrzeb w stosunku do wykonawcy. 

A może potrzebujemy tylko wsparcia reklamowego? Czy publikować chcemy na własną rękę, a potrzebna jest optymalizacja i zarządzanie budżetem reklamowym? Sprawdźmy, jak w takim scenariuszu mogą kształtować się ceny. 

Koszt obsługi kampanii Facebook Ads z wykorzystaniem materiałów wewnętrznych firmy (zdjęć produktowych / grafik ze sklepu internetowego) przy budżecie reklamowym ok. 2500 pln miesięcznie. Obsługa reklam wraz z konfiguracją celów w Google Analytics i analityką osiąganych wyników. 

Całkowita cena obsługi: od około 600 pln netto do 1600 pln netto 

(często zawiera stałą podstawę i dodatkowo procent od realizowanego budżetu) 

Ile kosztuje reklama na Instagramie? 

Pewnie z każdym kolejnym punktem wszystko zaczyna być dla Ciebie coraz bardziej klarowne i zrozumiałe. Wspomniane zakresy cenowe mają duże rozbieżności. Wszystko zależy bowiem od firmy, którą wybierzesz. Każdy wykonawca ma inne koszty infrastruktury, operacyjne, a także inne kompetencje i specjalistów, których należy opłacić przy realizacji danego zlecenia. 

Niektórzy z wykonawców ze względu na ugruntowaną pozycję na rynku i silną markę wyceniają swoje usługi drożej niż np. eksperci działający na własną rękę. 

Przy wyborze wykonawcy dużą rolę odgrywa nasze zaufanie, że zlecona praca zostanie wykonana w sposób odpowiedni i w długiej perspektywie przyniesie firmie zwrot w postaci większych dochodów i świadomości marki sklepu internetowego na rynku. 

Przejdźmy więc do kanału, jakim jest Instagram. 

Przykładowa potrzeba: publikowanie gotowych zdjęć wykonanych wewnętrznie w firmie podczas sesji kreatywnej, w ilości około 8 – 9 miesięcznie. Publikacje opatrzone odpowiednimi hashtagami, wykonane według najwyższych standardów w branży i strategii komunikacji. Oznaczanie produktów z połączonego sklepu internetowego na Instagramie, podobna ilość kreatywnych Insta Stories w formie wideo wykonanych przez wykonawcę z gotowych materiałów, a także marketing szeptany w ilości minimum ponad 20 komunikatów miesięcznie, odpowiedzi na komentarze i wiadomości. 

Oferta zawiera również obsługę reklam z budżetem reklamowym około 1000 pln miesięcznie, analitykę działań reklamowych, podłączenie niezbędnych narzędzi, jak np. piksel Facebooka. 

Całkowita cena obsługi, z jaką spotkacie się w ofertach: od około 1400 pln netto do 3000 pln netto miesięcznie 

Biorąc pod uwagę wsparcie jedynie przy działaniach reklamowych, wygląda ono bardzo podobnie, jak w przypadku kosztu obsługi reklam na Facebooku. Dzieje się tak dlatego, że na Facebooku i Instagramie działa jeden system reklamowy. 

Reklama na LinkedIn – Jaki jest koszt? 

Koszty tworzenia komunikatów i reklamy na LinkedIn zazwyczaj są podobne do tych, które widzimy w systemie reklamowym Facebooka. Warto jednak zwrócić uwagę, że na LinkedIn zazwyczaj komunikaty mogą być publikowane znacznie rzadziej, a żywotność poszczególnych treści jest znacznie dłuższa niż np. na Facebooku lub Instagramie. 

Przykładowo możemy zdecydować się na intensywność od 4 do 6 postów miesięcznie na LinkedIn wraz z obsługą płatnych kampanii w tym medium (jeżeli uznamy działania we wspomnianym kanale za uzasadnione dla naszego sklepu). Zazwyczaj jednak różnica pomiędzy reklamą płatną na Instagramie i Facebooku, a LinkedIn polega na tym, że w obu pierwszych kanałach uruchomimy kampanię już za kilkanaście / kilkadziesiąt złotych. Przy reklamie na LinkedIn zazwyczaj musimy dysponować budżetem na poziomie np. minimum kilkuset złotych. 

Pamiętajmy też, że każdy kanał komunikacji charakteryzuje zupełnie inna grupa odbiorców. Przy wysyłaniu zapytania do potencjalnego wykonawcy powinniśmy zwrócić uwagę na naszą grupę docelową. Zastanówmy się, gdzie ją znajdziemy i pojawiajmy się głównie w tych miejscach optymalizując nakłady. 

TikTok – Kiedy brać go pod uwagę i jak podejść do otrzymywanych ofert? 

Teraz, po kilku latach, od kiedy Tik Tok zaczynał raczkować w Polsce i na świecie, wszyscy już wiedzą, że obok tego medium nie można przejść obojętnie. Nieustannie zdobywa ono coraz większe grono użytkowników, którzy chętnie angażują swój czas w platformie. 

Tik Tok coraz bardziej dostosowuje się do reklamodawców, tworząc więcej możliwości reklamowych. Oprócz influencer marketingu, który nadal stosowany jest najczęściej w tym medium, mamy wiele innych opcji. 

Koszty w przypadku Tik Toka zależą, oprócz budżetu reklamowego i obsługi reklam, od produkcji. Konieczne w tym przypadku bowiem będzie stworzenie kreatywnych, angażujących i przede wszystkim ciekawych, przekonujących materiałów reklamowych w odpowiednim formacie wideo. 

Aby to zrobić, potrzebujemy pomysłu i osoby, która będzie w stanie wykonać to zadanie. Sam montaż filmów na Tik Toku należy do rzeczy prostych, natomiast idea na wideo i osoba zaangażowana, która je wykona, należy do trudniejszych w znalezieniu. Jeżeli masz taką osobę w firmie, jesteś o krok do przodu! 

Sam koszt obsługi reklam natomiast może być podobny, jak w przypadku innych platform. 

Ile zapłacimy za reklamę na YouTube i Google Ads? – Przybliżony koszt

Reklama, wraz z działaniami marketingowymi na YouTube to oddzielna para kaloszy. Tutaj również jak w przypadku np. TikToka, główny koszt zależy od produkcji materiałów wideo i pomysłu na nie. Jak napisaliśmy w artykule o roli kanału YouTube w kreowaniu marki sklepu, tworzenie wartościowego kanału to dużo zaangażowania, często wewnątrz firmy. 

Przybliżony koszt reklamy Google Ads, a w tym YouTube Ads, przy założeniu, że treści, wraz z zespołem, tworzycie wewnętrznie w firmie, wynosi stawkę stałą, w granicach od około 500 do 1400 pln netto, do czego należy doliczyć od około 5 do 15 % budżetu reklamowego kampanii. 

Podsumowanie 

Mamy nadzieję, że teraz, wysyłając zapytanie do danej firmy, jako zleceniodawca, będziesz mógł w sposób przejrzysty określić oczekiwania i potrzeby Twojego zespołu i sklepu internetowego. Będziesz mógł również negocjować ofertę, pytając o inny zakres działań lub podzielenie się obowiązkami w zakresie danego pakietu. 

Wiesz również, jak dużym zaangażowaniem cechuje się wyprodukowanie dobrej jakości materiałów. Często chcąc otrzymać zadowalającą jakość np. wideo lub kształtu komunikacji, trzeba zapłacić swoją cenę, aby wykonawca był w stanie skorzystać ze swoich kompetencji i zadbać o to, by stworzone treści dotarły do potencjalnych klientów.

 

Adrian Prędkiewicz

Adrian Prędkiewicz
Marketing Manager

Marketing Manager w Selly. Planuje, wdraża i ulepsza działania marketingowe dla firm z branży usługowej, B2B i e-commerce zwiększając ich rentowność. Związany z digital marketingiem od lat. Doradza w zakresie strategii, wykorzystywania AI (sztucznej inteligencji), kampanii reklamowych i analityki.

Absolwent Akademii Leona Koźmińskiego. Lubi czytać, ćwiczyć i ścigać się na gokartach.

Załóż sklep internetowy

W Selly możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni!
Gotowe szaty graficzne, dopasowana funkcjonalność do etapu rozwoju sklepu i nieograniczone możliwości w rozwoju!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933