Unboxing experience w e-sklepie – Rola odpakowywania w budowaniu pozycji

Ilość wyświetleń artykułu: 152

Czas czytania: 7 minut

Unboxing experience, unboxing produktów, jak zrobić unboxing, unboxing sklep, unboxing paczek

Jeżeli prowadzisz sprzedaż swoich produktów w internecie, unboxing experience powinno zostać pojęciem dobrze Tobie znanym. Świadome planowanie i projektowanie doświadczenia użytkownika podczas odpakowywania produktów może zwiększyć świadomość marki, służyć jako skuteczna reklama i pomagać w budowaniu długotrwałych relacji. 

Unboxing experience w e-sklepie – Czym jest i jaką odgrywa rolę?

Unboxing experience w e-sklepie, to inaczej doświadczenie przy odpakowywaniu paczek. Mówiąc prościej, to cała droga danej osoby od momentu otrzymania paczki do momentu użytkowania produktu, który się w niej znajduje. 

Wszystko, co znajduje się pomiędzy, możesz zaprojektować i sprawić, by działało na korzyść marki i sklepu internetowego. Opakowanie, jego kształt, zawartość, rodzaj wypełnienia, dodatki, a także gadżety i zdobienia powinny stanowić spójną całość. 

Działają one zazwyczaj na korzyść danego sklepu lub przeciw niemu, zniechęcając klientów do dalszych zakupów. 

Co czujesz, gdy otwierasz produkty marki Apple? Czy udało Ci się spostrzec, że zazwyczaj moment rozpakowania produktów tej marki stał się pewnego rodzaju rytuałem? Czynnością, która sama w sobie staje się przyjemna? Może warto pomyśleć o tym, jak sprawić, by z rozpakowywaniem Twoich wysyłek było podobnie?

Unboxing experience to tak ciekawa część marketingu. Odpowiednio zaprojektowane czynności i opakowanie mogą stać się darmową reklamą. Gdy natomiast zrobimy to nieodpowiednio, mogą się przyczynić do negatywnej opinii. 

Zobaczcie, jak popularne jest samo zjawisko otwierania paczek z konkretnymi produktami. Jeden z kanałów w Polsce, przy odpakowywaniu nowego IPhone’a Max 12, osiągnął ponad 125 000 odtworzeń. 

Warto wspomnieć, że na całym świecie istnieją bardzo popularne kanały twórców, którzy zajmują się tylko i wyłącznie odpakowywaniem. Treść ta nie tylko interesuje widzów, lecz umożliwia twórcom tworzenie wokół trendu własnych firm. Przykładowo, dla marki bardzo wygodny staje się kontrakt, w którym kanał unboxingowy otwiera jej paczkę. 

Stąd marki chętnie podejmują współpracę, gdy wiedzą, że wokół kanałów zgromadzone są osoby, które w dalszej kolejności mogłyby skorzystać z proponowanych przez nią rozwiązań. 

Zobaczcie przykład wspomnianego unboxingu: 

 

Cytując Waltera Isaacsona z Apple:

„Steve (Jobs) spędzał ze mną wiele czasu przy opakowaniach (…). Uwielbiam odpakowywać produkty. Tworzysz rytuał wyjmowania produktu, aby spowodować, że będzie on wyjątkowy. Opakowanie może być teatrem, może tworzyć historię.”

Znaczenie opakowania do wysyłek 

Unboxing paczek zaczyna się właśnie od… opakowań. Przyjrzyjmy się więc nim w pierwszej kolejności. Jakie powinny być? Czy wystarczy na standardowy karton nakleić naklejkę? A może warto pokusić się o branding na opakowaniach, dodatki firmowe w środki i nawiązujący do marki wypełniacz? 

Znaczenie opakowania jest bardzo ważne, gdyż jest to najczęściej Wasze pierwsze wrażenie jako firmy. Wpływa na odczucia klienta względem marki i postrzeganie jej w ramach danych segmentów rynku. Jeżeli pozycjonujesz swoją markę w segmencie premium, starannie zaplanowane doświadczenie odpakowywania i karton dostosowany do brandu to niemal obowiązek. 

Spójrzmy na przykład nowej konsoli Playstation, której unboxing osiągnął już ponad 6mln wyświetleń w serwisie YouTube, na jednym z kanałow: 

 

To tylko potwierdza tezę, że zadbanie o doświadczenie to znaczne zwiększenie szans na viralowość (wirusowe rozprzestrzenianie się treści) chociażby na takich platformach, jak YouTube lub TikTok, skupionych na treści wideo. 

Jaki powinien być karton produktowy? 

  • Wytrzymały – Dokładnie określ ilość warstw, materiał wykonania i konstrukcję opakowania, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia go podczas transportu. 
  • Ekologiczny – Rozglądaj się za opakowaniami, które zostały wykonane z makulatury. W obecnym czasie korzystanie z ekologicznych rozwiązań pomaga naszej planecie i korzystnie wpływa na postrzeganie firmy. 
  • Dopasowany do branży (np. wykorzystujący okienko) – Niekiedy warto rozważyć pewne zmiany kształtu lub struktury, zależnie od branży. Przykładowo, pakując kosmetyki, możemy wykorzystać możliwości pudełka z okienkiem, w którym widać zawartość opakowania. 
  • Obrandowany (lub wersja z naklejką) – Jeżeli chcielibyście wzmocnić swoją markę i jej świadomość, zaprojektujcie własne, dopracowane w każdym szczególe opakowanie. Jeżeli jeszcze nie chcecie tego robić, może zdecydujcie się na filmową taśmę lub naklejanie na neutralny, ekologiczny karton, firmowych naklejek. 

To pomoże Ci zadbać o to, by klient po odebraniu paczki i rozpoczęciu otwierania powiedział “wow, dobra robota!”. Wyobraź sobie, jak bardzo wzmacnia to więzi i relację pomiędzy marką, a konsumentem. 

Niektóre osoby pudełka firmy Apple traktują jako ozdobę, której nigdy nie wyrzucają. Silna pozycja marki budowana jest nie tylko produktem, lecz wszystkim, co znajduje się wokół niego. 

Odpakowywanie jako doświadczenie 

Użytkownicy internetu oglądają filmy z unboxingu paczek z różnych względów. Należą do nich między innymi: 

  • chęć oglądania prestiżowych produktów, które są poza zasięgiem,
  • oglądanie produktu przed premierą, który zamierzają kupić,
  • zobaczenie produktu dokładniej niż w reklamach lub na zdjęciach. 

Podchodząc do procesu projektowania doświadczenia podejdźmy jak do planowania samego produktu. Może brzmi to jak duża sprawa, lecz z uwagi na to, że ta czynność trwa nieporównywalnie krócej niż użytkowanie większości produktów, samo stworzenie go też nie wiąże się z tak dużymi nakładami finansowymi i czasowymi. 

Oczywiście, dbając o dobre wrażenie marki będziemy musieli zlecić projekty graficzne, zastanowić się nad designem całości i odtworzyć różne scenariusze otwierania. Wymagane mogą okazać się małe “badania” w firmie, podczas których będziecie sprawdzać różne pomysły.

Rola kultury organizacyjnej, marki i strategii marketingowej w opakowaniu 

Projektując unboxing experience paczek w swoim sklepie, nie możesz sprawić, by przekaz różnił się od tego, który stosujecie w innych kanałach. Czy Twoja firma chciałaby zawrzeć kreatywny cytat lub slogan na odwrocie pudełka produktowego? Niech przekazuje podobne wartości do jej komunikacji w mediach społecznościowych lub w sklepie internetowym. 

Każdy element gra ważną rolę w zespole, jakim jest marka. Każdy kanał jest instrumentem i dopiero, gdy zadbamy o dostrojenie nawet najmniejszego szczegółu, otrzymamy efekt w postaci pięknego utworu. Utworu, czyli kompletnego przekazu marketingowego, który umożliwi firmie szybszy wzrost i zdobywanie coraz lepszej pozycji na rynku. 

Wzbudź swoim opakowaniem i elementami w środku emocje. Czy Twoja marka jest wyważona, luksusowa, a do jej wartości należy spokój? Jeżeli tak, zadbaj o naturalny kolor, delikatne barwy i ozdobny, obrandowany papier. 

A może prowadzisz sklep z częściami, który pozycjonuje się na markę mocną i silną, która sprzedaje towar na lata? Wtedy pomyśl o grubszym, cięższym, ekologicznym kartonie, a w środku umieść np. metkę z metalowym grawerem z logo Twojej firmy. Przekaz dla klienta w takim wypadku staje się jasny. Mówi on: “mam do czynienia z profesjonalistami w swojej branży, którzy wiedzą, co robią, nawet w kwestii szczegółów”. 

Pamiętaj o wnętrzu! Doświadczenie związane z otwieraniem paczki nie kończy się na opakowaniu. Ono się dopiero wtedy zaczyna. Zwróć uwagę na małe gadżety firmowe, np.: 

  • wizytówka firmy,
  • list z podziękowaniami za zamówienie i małym rabatem zachęcającym do następnych zakupów,
  • historia firmy wraz ze zdjęciem zespołu, który pracował nad wyprodukowaniem danego towaru, 
  • zachęcenie do obserwowania lub podzielenia się doświadczeniami w mediach społecznościowych firmy (jeżeli jesteśmy pewni, że wykonaliśmy dobrą robotę). 

Rzućmy okiem również na produkt Samsunga, który otrzymał, według wielu osób, perfekcyjnie zaplanowane opakowanie. 

Powiązanie wizerunku z ceną 

Dbanie o wizerunek marki to nie żarty! Dlaczego? To aspekt, który brany jest pod uwagę przy ocenie poziomu prestiżowości marki przez klienta. Spójrzmy na sklepy odzieżowe i sposób pakowania, rodzaje kartonów, a także całość doświadczenia. 

Produkty marek takich, jak Versace, Dior lub Prada zapakowane i wysyłane są w taki sposób, że już na pierwszy rzut oka bije od nich luksus. Nieco inne opakowania zauważymy w sieciówkach, jak H&M. 

Jeżeli Twoja marka stara się docierać do segmentu premium w branży dekoracji wnętrz, wysyłanie produktów w niskiej jakości opakowaniach w sposób znaczny może utrudnić jej tę drogę. 

Wniosek brzmi: jakościowe i dopracowane opakowanie to szansa, aby łatwiej podnieść ceny i kreować produkty premium. 

Projektowanie doświadczenia otwierania paczki – Jak zrobić unboxing? 

Jeżeli chciałbyś zacząć pracować nad unboxing experience w swoim e-sklepie, zacznij od poniższych kroków. 

  1. Spójrz do strategii marketingowej, w której zebrane są wszystkie informacje dotyczące komunikacji i jej wartości.
  2. Rozpakuj przykładową paczkę i spisz swoje spostrzeżenia zastanawiając się, które elementy mogą ulec poprawie.
  3. Oddaj jedną paczkę w taki sam sposób w prezencie znajomej osobie. Poproś ją o to samo. Pewnie jako ktoś z zewnątrz będzie w stanie udzielić w większym stopniu obiektywnej oceny. 
  4. Znajdź wskaźnik i ankietę, według których będziesz oceniał postępy w swojej pracy. 
  5. Wprowadzaj ulepszenia na każdym etapie odpakowywania i zaprojektuj design, a następnie testuj rezultaty. 
  6. Wprowadź do działalności e-sklepu, a następnie monitoruj wybrane wskaźniki w celu zmierzenia krótkotrwałych i długotrwałych efektów. 

Podsumowanie 

Jeżeli zastanawiasz się nad ulepszeniami, które możesz poczynić w firmie, jako osoba chcąca rozwijać się w e-commerce, rozważ opakowania i całe unboxing experience. Efekty mogą wpłynąć na tempo rozwoju marki sprawiając, że znacznie szybciej będzie umacniać pozycję rynkową w pożądanym segmencie.

Załóż sklep internetowy

W Selly możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni!
Gotowe szaty graficzne, dopasowana funkcjonalność do etapu rozwoju sklepu i nieograniczone możliwości w rozwoju!

Kontakt

Selly Sp. z o.o.
ul. Księcia Witolda 21/13, 50-202 Wrocław
NIP: 8961565693
REGON: 367683150, KRS: 0000684539

Dział sprzedaży: oferta@selly.pl

tel: +48 533 033 933