Jak założyć sklep internetowy?

Prognozy mówią, że w ciągu najbliższych 10 lat handel będzie egzystował tylko i wyłącznie w Internecie. Sklepy stacjonarne staną się showroomami, do których będzie można wejść, obejrzeć wybrane produkty i złożyć na nie zamówienie, które odbierzesz w tym miejscu na drugi dzień lub dostawą do domu. Jeżeli te prognozy faktycznie się sprawdzą, to firmy, które teraz uruchomią sklepy internetowe będą na zdecydowanie lepszej pozycji niż firmy, które dopiero w tym okresie zaczną myśleć o sprzedaży internetowej. Co więc należy zrobić, aby otworzyć sklep internetowy już dziś?

Sklep internetowy to Twoja inwestycja

Wielu początkujących sprzedawców traktuje swój sklep internetowy bardzo powierzchownie. Wybierają najtańsze rozwiązania, które w efekcie okazują się być niekompletne, niestabilne, nieskalowalne czy źle zaprojektowane co przekłada się na niski współczynnik konwersji. Nie dbają o aspekty prawne i później mają poważne problemy z nieuczciwymi klientami. Nie inwestują w marketing licząc na to, że samo istnienie sklepu sprawi, że ten zacznie generować sprzedaż. Jeżeli planujesz uruchomić sklep internetowy, to musisz go traktować dokładnie tak samo jak sklep stacjonarny – to, że jest wirtualny, nie oznacza, że można go traktować po macoszemu. Sklep internetowy może generować nawet kilka milionów przychodu miesięcznie, więc od samego początku myśl o nim jak o poważnej inwestycji w swój biznes. Poniżej przedstawiamy najważniejsze elementy, na które należy zwrócić uwagę przy otwieraniu sklepu internetowego.

Oprogramowanie sklepu internetowego

Wypisz wszystkie swoje potrzeby i na ich podstawie wybierz typ oprogramowania sklepu internetowego. Bardzo ważnym elementem są gotowe integracje, które zapewnia oprogramowanie, ponieważ jeżeli zechcesz korzystać z konkretnej usługi zewnętrznej, a Twój sklep internetowy nie będzie mógł się z nią zintegrować, to stracisz tylko nerwy, czas i pieniądze. Ponadto musisz zdecydować czy Twój sklep będzie oparty na oprogramowaniu OsCommerce (open source) czy wynajmiesz oprogramowanie w modelu SaaS. Jeżeli to Twoje początki z e-commerce to poświęć kilka dni na porządne rozeznanie – czytaj blogi branżowe, zacznij obserwować tematyczne fanpage i grupy dyskusyjne na Facebooku. Dowiedz się również czy oprogramowanie sklepu internetowego, którym się interesujesz posiada bezpłatny okres próbny, co pozwoli Ci go przetestować jeszcze przed podjęciem decyzji. Większość oferuje 14 dni, ale są też takie, które możesz testować za darmo przed 30, a nawet 90 dni. Możesz też napisać do nas – odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.

Regulamin i aspekty prawne

Sklep internetowy musi posiadać regulamin. W przeciwnym przypadku jego działalność będzie niezgodna z prawem. Prawidłowo zredagowany regulamin sklepu internetowego będzie posiadał wszystkie niezbędne zapisy, dzięki którym zrozumiesz jak należy postępować, aby Twój biznes był bezpieczny. Istnieje kilka rzetelnych firm (np. Trusted Shops), które zajmują się opieką prawną dla sklepów internetowych.

Płatności i metody dostawy zamówień

Kolejnym krokiem jest wybór systemów płatności online i firm kurierskich. Przed podpisaniem umowy z jakąkolwiek firmą sprawdź jakie integracje posiada wybrane przez Ciebie oprogramowanie sklepu. Możesz też podejść do sprawy odwrotnie i nawiązać współpracę z tymi usługodawcami, z którymi integracje posiada oprogramowanie sklepu internetowego, które masz na oku.

Bezpieczeństwo Twojego sklepu internetowego i jego klientów

Nie możesz narażać swojego sklepu internetowego na przerwy w działaniu, a swoich klientów na wypłynięcie ich danych osobowych. Dlatego jeszcze na etapie wybierania oprogramowania sklepu musisz zwrócić uwagę na jego stabilność. Warto również dowiedzieć się czy oprogramowanie jest skalowalne, czyli czy w miarę przypływu ruchu i zamówień jest możliwość zaadaptowania sklepu do takich warunków bez konieczności przerywania jego działania. W przeciwnym przypadku będziesz ponosić straty finansowe i wizerunkowe. Sklepy internetowe działające w modelu SaaS oferują wysoki poziom bezpieczeństwa. Natomiast w przypadku OsCommerce wszystko musisz zrobić samodzielnie lub ewentualnie zatrudnić odpowiednich specjalistów.

Zadbaj również o bezpieczeństwo swoich klientów – zainstaluj certyfikat SS, zabezpiecz serwer przed niepożądanym włamaniem (w przypadku SaaS administracja usługi wszystkim się zajmie), a bazę swoich klientów zarejestruj w GIODO.

Marketing i narzędzia wspierające sprzedaż

Pamiętaj, że sklep internetowy bez marketingu jest jak kiosk na środku pustyni. Jeżeli nikt się o nim nie dowie, to nie zapozna się z jego ofertą. Jeżeli nikt nie zapozna się z jego ofertą, to się nią nie zainteresuje, więc nie dokona zakupu. Dlatego marketing to najważniejszy element związany z prowadzeniem sklepu internetowego. Magazyn, świetna logistyka, wyszkoleni pracownicy działu obsługi klienta czy dostawa na drugi dzień nie sprawią, że w Twoim sklepie internetowym pojawi się ruch. Niedługo po uruchomieniu sklepu zacznij działania w wyszukiwarce Google (pozycjonowanie i AdWords), w mediach społecznościowych (Facebook i Instagram) i produkuj wartościową treść (blog i wideo). Buduj relacje i aktywizuj swoich odbiorców poprzez remarketing i marketing automation. Przede wszystkim działaj wielokanałowo. Pamiętaj o tym, że wszystkie te działania powinny być spójne i realizowane długofalowo zgodnie z wcześniej sporządzoną strategią marketingową. Będąc cierpliwym i konsekwentnym sprzedawcą zaczniesz szybko odcinać kupony i skalować swój biznes.

Allegro i inne platformy do sprzedaży internetowej

Dla wielu sprzedawców Allegro jest ważnym, a często kluczowym źródłem generowania sprzedaży i wartościowego ruchu w sklepie internetowym. Jeżeli Allegro zostało uwzględnione w Twojej strategii marketingowej to przy wyborze oprogramowania sklepu internetowego zwróć uwagę na to, czy oferuje dwukierunkową integrację z tą platformą sprzedażową. Taka integracja pozwoli Ci zarządzać sprzedażą z poziomu panelu administracyjnego i zapewni automatyczną aktualizację stanów magazynowych między sklepem, a Allegro.

Logistyka i magazyn

Jeżeli na poważnie podejdziesz do marketingu, to z biegiem czasu Twoja sprzedaż będzie rosła, a rosnąca sprzedaż będzie wymagała sprawnej logistyki. W przeciwnym przypadku nie udźwigniesz dużej liczby zamówień, ponieważ nie będziesz w stanie realizować konkretnego wolumenu wysyłek. Wybierając oprogramowanie sklepu internetowego upewnij się, że posiada ono odpowiednio zaawansowany wbudowany system obsługi zamówień lub integrację z systemami magazynowo-księgowymi lub systemami zarządzania magazynem.

Sprzedaż międzynarodowa

Jeżeli na początku swojej drogi w świecie e-commerce wiesz, że docelowo Twój sklep internetowy ma działać również na rynkach zagranicznych, to dobierz oprogramowanie, które Ci to zapewni. Zwróć uwagę na możliwość uruchomienia kilku sklepów w jednym panelu administracyjnym, na funkcje związane z tłumaczeniem czy też na integracje z zagranicznymi systemami płatności online, usługami kurierskimi, na ustawienia stawek VAT itp. W przeciwnym wypadku będzie trzeba wprowadzać radykalne zmiany lub szukać nowego oprogramowania sklepu internetowego.

E-commerce to przyszłość

Internetu nie można traktować jako dodatku do swojego biznesu, lecz należy go traktować jako kolejny, równie ważny kanał dystrybucji oferty, a często nawet – jako główne medium generujące sprzedaż. Od początku traktuj swój sklep internetowy poważnie, to będzie on generował poważne przychody.